Innegivare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Innegivare

Inlägg av Becker »

Nu har jag monterat en innegivare. Och på elektrikerns inrådan har jag nu monterat den med en långsladd, så att jag kan flytta runt givaren och testa vart den fungerar bra.

Enbart utegivare har fungerat ok. Men vår och höst, när vi har varma dagar och kalla nätter så blir det onödigt varmt inne. så detta hoppas jag nu ska vara åtgärdat :)

Något tips om vart man monterar innegivaren? Jag har ett hus från 1929 med två våningar och källare. Det känns inne när det blåser mycket ;)
Nu sitter givaren på första våningen på en innervägg i ett rum med ena fönstret mot norr och det andra mot öster. Så rummet värms inte så mycket av solen. Tror ni att det är bättre att flytta upp givaren till sovrummet på andra våningen som bara har ett stort fönster mot norr?


Hur har ni gjort i ert hus??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Innegivare

Inlägg av Stegatorparn »

Föreslår att du placerar givaren i första våningen i trapphallen eller hur det nu ser ut hos dig.
Där passerar luft från övriga rum och ger en medeltemperatur för första våningen.
I sovrummet vill man i regel ha lite lägre temperatur och det kan bli för varmt med givaren där alt. för kallt i övriga rum.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Innegivare

Inlägg av Becker »

Måste bara säga att med innegivare har vi nu fått en riktigt jämn temperatur :)
Känns riktigt bra. En liten diskret vit givare. Den visar temperaturen i rummet, och växlar till att visa "Alarm" om brännaren har stannat. Och med ett enkelt knapptryck så höjer man eller sänker önskad temperatur.

Nöjd :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Innegivare

Inlägg av André »

Som alltid så är det tempen inne man vill ska vara rätt å den ute är svår att styra :wink:
Innegivare är klart bäst å framåt våren när solen börjar titta fram kommer du bli ändå nöjdare :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mr.svensk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 11:16

Re: Innegivare

Inlägg av mr.svensk »

Becker skrev:Måste bara säga att med innegivare har vi nu fått en riktigt jämn temperatur :)
Känns riktigt bra. En liten diskret vit givare. Den visar temperaturen i rummet, och växlar till att visa "Alarm" om brännaren har stannat. Och med ett enkelt knapptryck så höjer man eller sänker önskad temperatur.

Nöjd :D
Vad är det för innegivare? Jag vill också ha en sån :b
Vad har du för styrsystem? Vad är det för innegivare?
Thermia Biomatic+ Bequem 15 från 2004
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Innegivare

Inlägg av André »

Becker kör med Thermia/Ariterms shuntstyrning, std är det bara utegivare men går komplettera med innegivare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mr.svensk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 11:16

Re: Innegivare

Inlägg av mr.svensk »

Jag har också shuntautomatik till min thermia biomatic +, siemenspanel m. utegivare. Vilken typ av innegivare är det med alarm och styrning? Finns den att kika på via någon webbsida?
Thermia Biomatic+ Bequem 15 från 2004
Skriv svar