jordfelsbrytaren slår ifrån så fort jag knäpper på pannan.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jojon80
Frö

jordfelsbrytaren slår ifrån så fort jag knäpper på pannan.

Inlägg av jojon80 »

jag har en janfire-panna från -06. på den sitter en NH, antagligen från samma år. Hade förr problem med att jordfelsbrytaren slog ifrån, men då var det i samband med uppstart då tändspiralen skulle tända. Bytte den så var det problemet ur världen. Har gått bra nu i ett halvår men nu går jordfelsbrytaren så fort jag knäpper på brännaren. Pannan funkar, det är när jag har kopplat i brännaren jordfelsbrytaren går direkt.

hjälp. vilken ände ska jag börja? borde inte vara tändspiralen eftersom brännaren inte ens hinner starta? Jag kollade spiralen den såg fin ut i keramiken.

tack på förhand.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån så fort jag knäpper på panna

Inlägg av Icecap »

Har du testat att dra av sladdarna av tändelementet innan du slår på brännaren?
Hur tändelementet ser ut har ingen betydelse, det är verkliga tester som avgör.

Om det INTE är tändelementet är det bra, då vet du vad det INTE är.

Koppla såklart bort externmotor och dylikt först, sedan får du se vad som kan kopplas in innan det löser ut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jojon80
Frö

Re: jordfelsbrytaren slår ifrån så fort jag knäpper på panna

Inlägg av jojon80 »

tack för att du tog dig tid svara icecap. Ja nu hittade jag också felet. spiralen var hel, men det var externskruven som var boven. När jag tänker efter så hade jag ju massa pellets i nedfallsslangen, men det kopplade inte att det kunde vara den som var boven. Motorn hade blivit så varm så kabeln mellan pannan och skruven hade smält. Ja jag hade väl tur att inte huset brann ner :shock:

gissar att det är sensorn i nedfallsröret som behöver justeras in. Konstigt att inte ngn säkring löst ut innan motorn brunnit.

nu blir det till att leta en ny motor. Tips på vart man kan hitta dessa 0.25kwattare?

edit: hittade en till tråd, verkar vara fler som råkat ut för detta.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6563
Skriv svar