Har bott i detta hus i tre år med denna panna/brännare installerad.
Pannan är en gammal oljepanna från 1967 som heter Exonom. Brännaren är en Ecotec A3 15kW från tidigt 2000-tal.
Den har gått relativt stabilt så länge vi haft den förutom på senare tid som den dött flera gånger i veckan. Det har varit så i ca 1 månad.
Den blinkar grönt/rött varannan gång och fläkt + matarskruv går oavbrutet. Det stängs av när jag trycker in termokontakten på röret och sedan slår av vanliga strömbrytaren (ej huvudströmbrytaren).
Jag läste i instruktionsboken att detta kan vara ett tecken på att slussvingarna är kass, så sagt och gjort så bytte jag dom (dom var väldigt dåliga). Det hjälpte inte helt och hållet så min fundering på möjliga felorsaker är;
1. Har läst att det kan räcka att det interna bränsleförrådet är lite lortigt för att det ska stoppa?
2. Optovakten är ej sotig eller igensatt.
3. Kan jag ha fel inställning på Driftstermostaten, värmeinställningen (se bild)?
4. Kan det räcka att packningen mellan brännaren och pannan är dålig för att det skall stoppa?
5.Den röda spaken som jag benämnt som värmeinställning, den är väldigt glapp och inte speciellt exakt. Vad gör den? Är det till något spjäll?
Se bilder på anläggningen för att bilda er en uppfattning om läget.
Vore tacksam för alla svar, vill gärna byta till en ny panna/brännare men plånboken måste vara med och bestämma