Montera rökgas termometer
-
- Prima virke
Montera rökgas termometer
Som ämnesraden säger:
Skulle vilja montera en rökgastermometer, och vad jag förstått ska den sitta före dragbegränsaren?
Jag får inte plats före, men däremot finns ett gängat hål på dragbegränsaren som jag trodde var till en termometer.http://www.ladda-upp.se/bilder/cstxltlkayfisj/
Skulle vilja montera en rökgastermometer, och vad jag förstått ska den sitta före dragbegränsaren?
Jag får inte plats före, men däremot finns ett gängat hål på dragbegränsaren som jag trodde var till en termometer.http://www.ladda-upp.se/bilder/cstxltlkayfisj/
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Inte intresserad av annan dragbegränsare
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Re: Montera rökgas termometer
Har ju flera centimeter rör från pannan därunder. Går väll att borrulera ett 2,5m hål för en stektermometer där. Men skaffa gärna en större dragbegränsare som då kan sättas i skorstenens sotlucka. Hos mig gjorde Tigex25 inte så särskilt mycket nytta.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Om den ska sitta före eller efter beror på vilken temperatur man vill veta.
Man kan inte säga att tigrex alltid är för liten. Det beror på resten av anläggningen. Men mycket skylls på den av slentrian, även problem som den inte kan orsaka.
Man kan inte säga att tigrex alltid är för liten. Det beror på resten av anläggningen. Men mycket skylls på den av slentrian, även problem som den inte kan orsaka.
För att mäta under trycket och rökgas värdena behövs ett hål före dragbegränsaren i vilket fall.Så då kan det vara lämpligt att göra ett hål i alla fall.
Jag gjorde som så att jag köpte en rökgastermometer för 99kr på clasohlson och så borrade jag ett hål som nästan passade den medföljande mässingsbussningen, sen bankade jag in den och tryckte i termometern. Före dragbegränsaren är intressant att mäta.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Hej.
Som dom andra skriver så är det nog före begränsaren du ska mäta,ja innan rökgaserna blir utspädda med pannrumsluft..
Mvh Micke
Som dom andra skriver så är det nog före begränsaren du ska mäta,ja innan rökgaserna blir utspädda med pannrumsluft..
Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
-
- Prima virke
Tigex25 var den som följde med pannan när jag köpte den.
Jag kanske kan få dit en på röret mellan pannan och begränsaren, får mäta lite.
ClasOhlsons kostar ju inte så mycket så värt ett försök
Jag kanske kan få dit en på röret mellan pannan och begränsaren, får mäta lite.
ClasOhlsons kostar ju inte så mycket så värt ett försök
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
En Classe termometer duger gott till lite av varje oavsett om det är rökgastemp eller för att röka kött. Om du hittar en stabil rökgas temp då pannan är ny sotad så kan du plussa på ca 40,50 grader och tryck på alarm så får du en signal när pannan behöver rengöras. Rökgas temp efter dragbegränsaren kan va bra att veta då du eldar ved för att skona skorsten vilket knappast lär bli aktuellt i ditt fall.
De är som Danei skriver, att en Tigex inte alltid är förliten men väldigt ofta är den det.
I detta fallet behövs mer information för att kunna säga om den är det eller inte. Om vi får veta skorstenslängd och dimension på rökgången och vilken effekt brännaren går med så går det att titta i tabeller från Tigerholm (tillverkare) om denna dragbegränsare fungerar där den nu sitter.
Jag hade själv en Tigex monterad tidigare i min skorsten men den slog ofta i ändläge och fastnade där och då gör den ingen nytta.....
I detta fallet behövs mer information för att kunna säga om den är det eller inte. Om vi får veta skorstenslängd och dimension på rökgången och vilken effekt brännaren går med så går det att titta i tabeller från Tigerholm (tillverkare) om denna dragbegränsare fungerar där den nu sitter.
Jag hade själv en Tigex monterad tidigare i min skorsten men den slog ofta i ändläge och fastnade där och då gör den ingen nytta.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.