Går inte så bra för mig, någon som har ett tips?

Skriv svar
Christoball
Frö

Går inte så bra för mig, någon som har ett tips?

Inlägg av Christoball »

Hej, har nyligen flyttat in i en gammal tegelvilla som är byggd -54, i pannrummet nere i källaren står en gammal euronom kombipanna från -73, med en värmebaronen 9kW elpatron i sig, oljebrännare samt tank finns inte kvar som tur är. Efter att första elräkningen ramlade in så insåg jag rätt fort att något måste göras, tog in offert på pelletsbrännare från den lokala firman men tyckte de vart lite väl dyrt, vill gärna bo här en stund först så jag vet vad jag vill ha och behöver för uppvärmning plus att jag kommer inte bo här mer än några år tror jag så vill inte lägga ut alltför mycket bara sådär.

Det slutade med att jag köpte en begagnad janfire flex med skruv på blocket , en tigex från lokala firma då de sa att man skulle ha en sån. Vid en närmare titt såg jag att min elpatron satt i vägen för Brännaren om den ska sitta i oljeluckan, vilket jag vill då det underlättar vedeldning samt som jag förstått så gör den sig bäst i den luckan, för att kunna få dit Brännaren utan att ta bort elpatronen så införskaffades en anslutningsram 200mm http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes och en lågriktare EBK http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Installerade allihopa och drog igång maskineriet, gick igång fint men mitt problem är att den löser ur för thermokontakt, vilket innebär dåligt drag eller strålningsvärme från pannan. Ibland går den nån timme (oftast) och ibland lite längre. Dragbegränsaren är inställd enligt manualen. För några dagar sen fick jag den att gå nästan hela natten, det var riktigt kallt den natten, närmare -20 och om jag förstått det rätt så får man bättre drag ju kallare de är, så trodde att de var taskigt drag i pannan, hittade på en plåt mellan oljedelen och ved delen som gick att ta ut för att få röken att gå kortare väg, plockade ut den och drog igång på läge två( kört läge 1 annars) tittar till den en timme senare och den rullar på så jag går upp för att sova, blir väckt fem timmar senare och den går fortfarande, glad som fan trodde man ju att man löst problemet men insåg att termostaten var inställd på 55, så drog upp den till 65 och de funkade bra, så drog upp till 75 och den hoppade igång efter en stund. Samtidigt som jag står bredvid går externa skruven igång o fyller upp samtidigt som den löser ur för thermovakten. Temperaturen i panna visade ca 60 grader har jag för mig.

Börjar känna om Brännaren är varm, anslutningsramen var bra varm samt i fram på Brännaren var lite varmt men uppe på och runt om var den sval. Hur är en fungerande brännare, sval precis överallt? Kan det vara de som gör de? Har även noterat att externa skruven alltid precis har fyllt på precis innan den stannar, men de borde ju inte kunna påverka de? Tycker även att de var väldigt sotigt i pannan, var kolsvart på vägar och luckor på insidan, provade ställa ner matningen till lägsta igår, är det därför det vart sotigt?
När jag gick ner vid senaste stoppet idag så tände jag aldrig lampan och såg att flätan som sitter i Brännaren tätade dåligt, lös igenom på ett ställe uppe , 1x2 mm kanske. Kommer givetvis köpa en ny men Kan de vara de som släpper ut värmen bakåt så den löser ur eller tror ni de är pissigt drag? Vad gör man för att få mer drag?

Ska man beställa någe mer som är bra att ha hemma när man ändå beställer? Ny panna kanske ? ;)
Om det mot förmodan är någon som läst så här långt ner ska du ha en eloge samt så får du väldigt gärna dela med dig om du har någon idé på vad jag ska göra eller felsöka. Hoppas på massor utav svar när jag vaknar om några timmar!!

Över och ut!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Går inte så bra för mig, någon som har ett tips?

Inlägg av Icecap »

Att ta bort baffelplåt för att energin snabbare ska försvinna ur pannan är en dålig idé, du kan lika väl grusa med pelletsen då.

Överhettning sker när termosensorn nära doseringsförrådet i brännaren blir för varm, den är jag lite osäker på exakt var sitter men är ganska säker på att det är en bit bak. Kolla manualerna. Sensorn är en termokontakt som bryter när det blir för varmt - vilket alltså betyder att glappkontakt kan utlösa detta larm också!

Termokontakten kan även bli gammal och glappa - vilket ger samma larm utan orsak. Kabelfel kan vara en möjlighet...

Men innan du skyller på trasig sensor bör du lokalisera den och känna under drift, då kan du märka om det faktisk blir varmt eller om sensorn är dum i huvudet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Christoball
Frö

Inlägg av Christoball »

Okej tack för att du tar dig tid, har satt tillbaka baffelplåten samt lokaliserat var givaren sitter nu. Gjorde ett tillfälligt strålningsskydd på ovansidan mellan Brännaren och anslutningsramen, täcker även där jag såg att det lös igenom igår, fick upp pannan i 75grader ( vilket är rekord) samt den är inne på andra uppvärmningsrundan nu. Satte fast ungstermometern på skyddet ungefär vid thermogivaren och den visar stabila 60 grader. Så tänkte låta den rulla på ett tag nu och se vad som händer, förhoppningsvis var det inte svårare än så.

Var även ut och tittade på skorstenen under uppstarten, när pannan var på 40 grader såg jag ingen rök utan bara flimmer. När pannan var runt 72 grader var jag ut igen och då kom de rök och tyckte den var åt det mörk gråa hållet, inte svart men mörkare än röken från kaminen som jag eldade loggs i samtidigt. Man kanske inte kan jämföra så men iaf. Var även ut nu och då är de lika som innan, Brännaren inne på andra rundan, läge två, matningen på minsta möjliga samt fläkten visar 69v. Ställde in fläkten till 75v för några dagar sen, då jag ville ha de fabriksinställt när jag började eftersom brännaren var begagnad. ändras fläkten om man drar ner matningen? Ska jag dra upp den till 75v igen kanske?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Fläkt och matningen ska stå i förhållande till varandra. Med svart/mörk rök går den fett och doseringen ska sänkas eller fläkten skruvas upp - eller en kombination därav.

Regleringen av doseringen styr enbart doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Christoball
Frö

Inlägg av Christoball »

Okej, drog upp fläkten till 75 då verkade de bli lite bättre iaf. Men den löste ur strax efter att jag skrev förra inlägget , lät den svalna., gjorde rent och tog bort plåten som sitter framför fallröret, för att få lite mer cirkulation. Satte fast termometern vid thermokontakten och körde igång, pannan var runt 65grader, temperaturen vid kontakten visade runt 82, fick för mig att öppna luckan och kolla lågan lite snabbt och stängde, då löste den ut. Mätte lite med termometern , fick ett värde på 105 en bit in och ner på fallröret om man utgår från kontaktens läge. Röret var ju varmt men gick att ta på de någon sekund iaf.

Är ju en bit till 140 som de ska bryta vid men möjligt att de fungerar som de ska, ska ända beställa ny kontakt, kostar bara 130:- ska ju ända beställa nytt snöre plus lite annat smått och gott. Så får vi se vad som händer, förhoppningsvis går de som tåget men antagligen inte ;)

Över och ut.
Skriv svar