Styra trådlösa elementtermostater, med vad?

Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Styra trådlösa elementtermostater, med vad?

Inlägg av johannaj »

Hej!

Satt och bläddrade, och vet inte om jag skrivit i rätt kategori, men det är ingen "ny teknik", ej heller "loggningssystem..." ;)

Min fråga; Jag har, precis sim de flesta andra här, vattenburen värme och således vattenelement. Det finns en hel del termostater till dessa, även elektroniska och trådlösa. De trådlösa jag funnit, går samtliga på 868Mhz. Har ej funnit någon som går på 433Mhz.

Som styrning söker jag ett fristående system, som såklart kan fjärrmanövereras. Helst via IP, då det är mest flexibelt och ett data nät finns dessutom redan. Tellstick Net är en trevlig liten manick, som kan köras via app i telefon, men den arbetar enbart på 433Mhz....

Jag är inte intresserad av att ha en massa fula saker sittandes på väggarna. Med det menar jag t ex en modifierad lös termostat, som sedan går till en servotermostat etc. Jag vill ha en enkel, snygg lösning, som man "bara monterar" direkt på elementet...;)

Har heller inte funnit någon trådlös shuntstyrning som går på 433Mhz.

Drömmen vore såklart att ha ett system, som kan hantera hela hemmet, d v s felsignaler från panna, shuntstyrning, temparaturer, styra element, till/ftånslag av olika saker etc etc.

Nån som känner till någon lösning?
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Jakob
Energiprofet!

Re: Styra trådlösa elementtermostater, med vad?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har en trådlös shuntstyrning som förvisso går på 868 Mhz, men funkar väldigt bra.

Förstår dock inte riktigt vad du vill uppnå med alla dessa trådlösa enheter?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Jo, jag vet att de på 868Mhz fungerar bra, men som sagt, jag behöver en helhetslösning...;) /Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
kvistarn
Prima virke

Inlägg av kvistarn »

vanliga termostater är väl trådlösa också och funkar bra.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

De trådlösa fungerar så att en centralenhet kan ställa bör-värdet. Detta medför att man kan styra temperaturändringar efter ett schema via en centralenhet.

Största värdet är att man kan sänka temperaturen vid resa bort över längre tid, att sänka temperaturen under kortare tid ger ju en mycket liten vinst.'

Fördelen är att det är enkelt, nackdelen är att det är dyrt och att batterier ska bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

Danfoss/Thermias system, funkar inte det?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
fchristi
Ungskog

Inlägg av fchristi »

Det finns: Homematic fran tyska eQ3. Tyvärr är allt pa tyska eller engelska men inte desto mindre elegant: allt styrs fran en central CPU (en liten linuxburk stor som ett paket köttfärs) men har gränssnitt till och kan styras fran Android eller det där äppelsystemet. Fragan är om deras radiatortermostater passar de svenska - det vet jag inte eftersom jag har direktverkande el. Dock vet jag att det finns tiotals "brickor" eller motsvarande för att passa olika radiatorer och tysk och svensk standard brukar fungera ganska väl. Det handlar ju till syvende og sidst om hur din nya "kran" passa pa radiatorns "ventilpinne".

Kolla in Conrad som säljer detta. Fick ner elförbrukningen fran 55 000 till 45 000 KWh* men framförallt ett oerhört jämt klimat. Du finner alla möjliga sensorer, termostater, termometrar, switchar, rörelsedetektorer. Allt trådlöst och oerhört lätt att programmera, antingen via wizard eller mera old-school kodning i script. När man aker pa semester klickar man pa appen och vips huset gar ner pa 17 grader, alarmet gar pa (rörelsedeckarna används såväl för "intelligent" uppvärmning, dvs om nagon är hemma mitt pa dagen bibehalls 20 grader annars ej, men de används även för larm).

*sluta skratta: nu har jag petat i en monsterkamin (23 KW max), Indol 190 (VVB), tre luft/luft-pumpar sa nu skall vi ner pa 25 000, 280 kvm, 8x4-pool :lol:
Senast redigerad av fchristi den tor 31 okt, 2013 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

fchristi skrev: *sluta skratta: nu har jag petat i en monsterkamin (23 KWh max), Indol 190 (VVB), tre luft/luft-pumpar sa nu skall vi ner pa 25 000, 280 kvm, 8x4-pool :lol:
Och beräknad pay-off tid på detta?
- 15 år??
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
fchristi
Ungskog

Inlägg av fchristi »

Nja, 11 år pa 25 000 KWh/år. Beräkningen blir ju gärna exponentiell och vid 20 000 KWh/år mer acceptabla 7.8 år. Den väldigt icke-homogena lösningen beror pa att luftvärmepumparna värmer tre separata lägenheter inrymda i ett gårdshus.

Det trevliga är att jag styr kaminen med Homematic, dvs om en termostat i källaren rapporterar "för kallt" skickar Homematic en signal till ett relä som drar igang kaminen. Samtidigt skickas en radiosignal till en brytare som drar igang en Östberg-fläkt (76 l/s) som forcerar ner varmluften till källaren. Jag kan därmed hålla överjävligt hög precision i temperaturhållningen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Tack för era svar! Ska kolla in tyskarna...:) /Johanna
Skriv svar