2011 när vi köpte kåken stod det en gammal ctc panna från 57 i källaren med underförbränning. Det första vi fick göra var att rensa sekundärluftdonet som var helt igensatt, förmodligen har dom aldrig använt det alls på många år. Skorstenen var tjockfull med tjära, typ 2cm tjock beläggning som man kunde se i toppen och så långt ner man såg.
Det första vi gjorde då var att feja skorstenen, vi fick ut ca 35 liter tjärklumpar ur skorstenen.
Efter nån månad så var sotarn där och då lossade ytterligare 20 liter tjära.
Direkt efter att sotaren var där så blev det problem, fick dåligt drag och det rök in och bråkade så vi fejade igen, och upptäckte att vi fått en förträngning i skorstenen som hade kollapsat, så vi fejade loss 15 liter igen.
Senaste året har jag fått loss mera tjära.
Nu äntligen verkar jag vara helt tjärfri!! Sotade idag och nu lossar det endast sot, fick ur 5 liter efter ett halvår.
Troligen har tidigare gubben eldat sopor och all möjlig skit, för grannarna tyckte det luktade riktigt illa när han eldade i pannan, dessutom vittnade tjäran om att han eldat sopor och med luftunderskott. Vart efter jag har eldat mer rätt så har tjäran torkat ur och lossnat, tog "bara" 1,5 år..

Mvh Kim