Har råkat ut för ett smärre missöde nu i eftermiddag, kom hem efter en runda på stan och på vägen in svängde jag förbi pelletsbrännaren för att se hur den mådde, hade noterat dagen innan att när brännaren var i viloläge så surrade fläkten lite och det är inget jag kan påminna mig om att den gjort innan, så därför tänkte jag kolla så att allt stod rätt till.
När jag kom ner till brännaren så stod den och surrade så fint och eldade på, temperaturen började närma sig en 74 grader så den skulle snart slå ifrån, så då skulle jag ta mig en kik och titta hur det såg ut i förrådet om jag behövde fylla på. Då sa det bara klick och så stannade brännaren, och fläkten stängde av sig oxå, bra tänkte jag då har ju felet lagat sig självt. Då jag skulle notera temperaturen den stannat på började jag ana att felet kanske inte hade lagat sig själv, skärmen var kolmörk.
Började pilla lite och slog av och på strömmen inget hände, lite mörkt var det i pannrummet så jag skulle tända ljuset. Det gick inte, mycket konstigt tyckte jag som gick och kollade faserna och mycket riktigt en fas hade gått. Tryckte igång den igen och gick ner, fortfarande inget hände, kollade säkringskåpet och mycket riktigt så hade det skjutit en säkring oxå.
Bytte den och drog igång brännaren igen, smack sa det i elektronikdosan och det börja lukta knallpulver, inget bra tecken tänkte jag och slog av strömmen, säkringen gick igen också.
Så jag skruva av locket till kablaget och såg en liten strimma vit rök kika fram. Ajdå.
Skruvade bort boxen för att försöka ta mig in i fanstyget för att se vad som hänt.
Det här är vad som jag möttes utav.
Skaplig smäll det här.
Men nu till min fråga, varför har de där kretsarna brunnit upp och vad styr dom, kan man byta ut dom rakt av och hoppas på att skiten hoppar igång igen, eller är det ett allvarligare fel som ligger bakom. Och skulle det i så fall räcka med att byta kretskortet eller är allt skrot?
Den stora svarta grejen som brunnit heter "crydom cx480d5" googlade på det och samma sak dök upp men det säger ju mig flaska vad det betyder. Är det något beläst elktronikkunnig som kan svara på vad det är för åbäke, och sen har ju även en blå liten skit brunnit upp men den lyckas jag inte läsa vad det står på den. Tror att det står typ "100 nM 3362 MKP" men om det är någon som tror att det finns hopp för att få igång åbäket så får jag väl göra en noggrannare djupdykning i det hela.
Tacksam för svar!
Frustrerad och för tillfället förbannad pelletseldare.