Vilken hysteres utan acktank?
Vilken hysteres utan acktank?
Hej alla pelletseldare!
Har köpt hus med KMP uno panna utan acktank och tyckar jag har lite dåligt med varmvatten när panna går mellan 60 och 80 grader.
Frågan är om man ska byta processor till en med 12 graders hysteres eller man kan bara höga panntemp så den går mellan 65 och 85? Gör det någon skillnad? Vilken hysteres rekommenderas när man kör utan acktank?
Har köpt hus med KMP uno panna utan acktank och tyckar jag har lite dåligt med varmvatten när panna går mellan 60 och 80 grader.
Frågan är om man ska byta processor till en med 12 graders hysteres eller man kan bara höga panntemp så den går mellan 65 och 85? Gör det någon skillnad? Vilken hysteres rekommenderas när man kör utan acktank?
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
PX21 2006 7.5 med 20graders hysteres
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Dovre Övralid med Dovre 2200 CB
137kvm 1,5 Tegelhus från sekelskiftet.
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Re: Vilken hysteres utan acktank?
Frågan är inte hysteresen, frågan är: har du dåligt med VV i alla lägen?
Om du allmänt har dåligt med VV oavsett panntemperaturen är det beredaren som är boven.
Om det däremot är nar pannan närmar sig starttemperaturen kan det vara dags att öka lite på den.
Om du allmänt har dåligt med VV oavsett panntemperaturen är det beredaren som är boven.
Om det däremot är nar pannan närmar sig starttemperaturen kan det vara dags att öka lite på den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vad gör hysteresen för skillnad om man har 12 eller 20 grader? Det är precis vid starttemp som det är dåligt. Vad rekomenderas för panntemp?
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Om det är precis vid starttemperaturen att det är ett problem kommer en ändring av hysteresen inte att ändra något. Det enda som fungerar är att höja lägsta temperaturen i pannan.
Skillnaden mellan 12°C och 20°C i hysteres är att med 12°C får man många starter och kortare gångtider. I teorin ska det blir 67% fler starter och motsvarande kortare gångtider.
Skillnaden mellan 12°C och 20°C i hysteres är att med 12°C får man många starter och kortare gångtider. I teorin ska det blir 67% fler starter och motsvarande kortare gångtider.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hej!
Jag har en panna som väl mer eller mindre lika UNOn i konstruktion.
Kör pannan varmare. Jag startar vid brännaren vid 70 grader och stoppar vid 86 grader. Elpatron stöttar vid 55 grader. Kolla även om du har snabbstart på brännaren.
Min bedömning är att varmvattnet går under 41 grader vid ca 65 grader i pannan. Vid 55 grader i pannan är varmvattnet ca 37 grader. Detta under vintern med kallt in-vatten.
mvh
Jag har en panna som väl mer eller mindre lika UNOn i konstruktion.
Kör pannan varmare. Jag startar vid brännaren vid 70 grader och stoppar vid 86 grader. Elpatron stöttar vid 55 grader. Kolla även om du har snabbstart på brännaren.
Min bedömning är att varmvattnet går under 41 grader vid ca 65 grader i pannan. Vid 55 grader i pannan är varmvattnet ca 37 grader. Detta under vintern med kallt in-vatten.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Tycker du ska prova 65-85grader och se om det räcker, är som sagt bra att få så långa gångtider som möjligt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
- M.Lindskog
- Energiprofet!
@ZiLLER: Ju varmare pannan är vid det ögonblick när VV-uttaget startar, desto mer värmeenergi kan du ta ut.
Om vi utgår ifrån att tidpunkten då VV-uttaget inträffar är slumpmässigt i förhållande till var panntempen befinner sig mellan till- & frånslagstemp så gäller följande (antag värmeuttag rad.kretsen lika för båda fallen):
1) Om du bibehåller hysteresen men höjer börvärdet (=frånslagstempen), så kommer du att ha mer värmeenergi att ta ut. Du höjer ju väntevärdet på den slumpvisa tempen vid uttagsstart.
Ex: Ändra börvärdet +1° så kommer du vid samma uttagstidpunkt ha 1° varmare pannvatten.
2) Om du minskar hysteresen & bibehåller börvärdet så kommer pannan sannolikt att vara varmare vid VV-uttagets start, eftersom väntevärdet höjs.
Ex: börtemp = 80° & hysteres 20° -> panntempen kan slumpmässigt vara allt mellan 60° och 80° vid uttagets start -> väntevärde = 70°. Samma börtemp men hysteres 12° -> panntempen kan vara allt mellan 68° och 80° vid uttagets start -> väntevärde = 74°.
Dessutom kommer brännaren att starta vid en högre panntemp & börja tillföra ny värmeenergi till pannvattnet tidigare än vid en större hysteres.
Dvs. båda åtgärderna ger dig bättre förutsättningar att kunna ta ut mer VV. Om det sedan är rätt väg att gå & kommer att ge dig tillräckligt med VV låter jag vara osagt.
Om vi utgår ifrån att tidpunkten då VV-uttaget inträffar är slumpmässigt i förhållande till var panntempen befinner sig mellan till- & frånslagstemp så gäller följande (antag värmeuttag rad.kretsen lika för båda fallen):
1) Om du bibehåller hysteresen men höjer börvärdet (=frånslagstempen), så kommer du att ha mer värmeenergi att ta ut. Du höjer ju väntevärdet på den slumpvisa tempen vid uttagsstart.
Ex: Ändra börvärdet +1° så kommer du vid samma uttagstidpunkt ha 1° varmare pannvatten.
2) Om du minskar hysteresen & bibehåller börvärdet så kommer pannan sannolikt att vara varmare vid VV-uttagets start, eftersom väntevärdet höjs.
Ex: börtemp = 80° & hysteres 20° -> panntempen kan slumpmässigt vara allt mellan 60° och 80° vid uttagets start -> väntevärde = 70°. Samma börtemp men hysteres 12° -> panntempen kan vara allt mellan 68° och 80° vid uttagets start -> väntevärde = 74°.
Dessutom kommer brännaren att starta vid en högre panntemp & börja tillföra ny värmeenergi till pannvattnet tidigare än vid en större hysteres.
Dvs. båda åtgärderna ger dig bättre förutsättningar att kunna ta ut mer VV. Om det sedan är rätt väg att gå & kommer att ge dig tillräckligt med VV låter jag vara osagt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Provade höja panntemp men verkar som jag har för låg effekt. För brännaren bara går når aldrig övre gräns känns det som? Kunde tyvärr inte stå och kolla på pannan. Men kommer kolla ikväll. Måste man starta om brännare för att ny panntemp ska funka?
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd