Ny pelletskille med hög förbrukning

magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Hej bästa vänner.

Har ett hus (Älvsbyhus) 125m2 1-plan radiatorer) + fristående garage (90m2-golvvärme), byggt 2012.

Började med installation av vedpanna(Arimax 240) samt en Aquaterm 1500 liters acctank. Eftersom inte värmen räckte till från acctanken och jag var tvungen att elda både kväll och morgon köpte vi en NBE comfort pelletsbrännare samt veckoförråt som installerades direkt i vedpannan.

Senaste dygnet var uthomhus temperaturen runt -15 grader och dygnförbrukningen låg på 43kg!!!

Vill tillägga att radiatortemperaturen ligger runt 40 grader vilket ger 21 grader inomhus.
För golvärmen i garaget ligger framledningstempen på 12 grader.

Låter detta konstigt? Hur värmer ni er acctank? Jag har en givare lite ovanför mitten på acctanken som är inställd att styra brännaren, startar vid 55 grader och stannar vid 68.

Hur är det om jag ställde om tempen så att den gick mellan exempelvis start 65-stop70grader? Förvirrad :roll:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av André »

Start/stopp tempen har inget med förbrukningen att göra, Problemet är nog att kåken o garaget behöver värmen
Både om man ser till att du behöver elda morgon o kväll i dina 1500 L samt pelletsförbrukningen, 3000 L vatten som värms 50 grader är 175 kWh o 43 kg pellets med verkningsgrad på 85% gör samma energimängd.. 175 kWh/24 gör att de behövs 7,3 kW för dej då,det är -15 ute..
Du har samma antal kvm att värma o mitt hus har oxå det behovet vid -15
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Icecap »

Start och stopp-temperaturen har minimal betydelse, huset behöver lika mycket energi för att hålla värmen.

43kg/dygn bör motsvara 8,6kW kontinuerlig effekt och vid -15°C ute låter det högt om huset är rimligt nytt och därmed välisolerat.

Men sedan tillkommer garaget...

Efter mitt hus' förbrukning verkar förbrukningen ganska rimlig - om man inkluderar golvvärmen i garaget.

Man ska komma ihåg att de 3 kallaste månader av året förbrukar 50-55% av årets pelletsförbrukning.

Men det kan såklart finnas problem:
* Pelletsbrännaren kan vara justerat fel, det ger ineffektiv förbränning och hög åtgång av pellets.
* Det kan finnas någon värmeläcka, där är rören till garaget mycket misstänkta.

Smälter snön över rören till garaget?
Är det onödigt varm någonstans?

Det kan vara värd att få termo-fotograferat huset och garaget för att hitta värmeläkage.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur?
Det kanske behövs en dragbegränsare så värmen stannar längre i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Icecap skrev:Start och stopp-temperaturen har minimal betydelse, huset behöver lika mycket energi för att hålla värmen.

43kg/dygn bör motsvara 8,6kW kontinuerlig effekt och vid -15°C ute låter det högt om huset är rimligt nytt och därmed välisolerat.

Men sedan tillkommer garaget...

Efter mitt hus' förbrukning verkar förbrukningen ganska rimlig - om man inkluderar golvvärmen i garaget.

Man ska komma ihåg att de 3 kallaste månader av året förbrukar 50-55% av årets pelletsförbrukning.

Men det kan såklart finnas problem:
* Pelletsbrännaren kan vara justerat fel, det ger ineffektiv förbränning och hög åtgång av pellets.
* Det kan finnas någon värmeläcka, där är rören till garaget mycket misstänkta.

Smälter snön över rören till garaget?
Är det onödigt varm någonstans?

Det kan vara värd att få termo-fotograferat huset och garaget för att hitta värmeläkage.

Tack för ditt svar. Pelletsbrännaren justerades in av installationsfirman. Det är en NBE comfort 20kw brännare med modulerande drift, men själv ställde jag in den att den skall arbeta på max effekt under drifttiden.

Hur menar du om snös smälter över rören till garaget? I hela garaget är innetempen på ca 7grader. Och i hela huset ligger tempen på kring 21 grader. (inte onödigt varmt någonstans alls :) :roll:
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Stegatorparn skrev:Vad har du för rökgastemperatur?
Det kanske behövs en dragbegränsare så värmen stannar längre i pannan.
Hej, tack för ditt svar. Rökgastemperaturen ligger på kring 110grader. Har ingen dragbegränsare för tillfället. Installationsfirman påstod att det inte behövs (6m) skorsten. Vid behov på blåsiga platser kan sådan införskaffas ENLIGT dem?.
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

André skrev:Start/stopp tempen har inget med förbrukningen att göra, Problemet är nog att kåken o garaget behöver värmen
Både om man ser till att du behöver elda morgon o kväll i dina 1500 L samt pelletsförbrukningen, 3000 L vatten som värms 50 grader är 175 kWh o 43 kg pellets med verkningsgrad på 85% gör samma energimängd.. 175 kWh/24 gör att de behövs 7,3 kW för dej då,det är -15 ute..
Du har samma antal kvm att värma o mitt hus har oxå det behovet vid -15
Tack för svaret. Vill påpeka att jag inte eldar med ved mera, utan endast pellets. Och jag värmer inte HELA acctanken utan endast en bit ovanför mitten där temperaturgivaren sitter.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Psycho Dave »

Frågar du på detta forumet så kommer du få rådet att en dragbegränsare alltid behövs och jag håller med.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av sänkan »

Nej låt start och stopptemperaturen vara. Med en klen underdimensionerad brännare får du bara extra förslitning av brännaren med långa gångtider.

Du verkar ha råkat ut för säljinriktade rörisar utan tidigare kännedom av pelletseldning.
Dragbegränsare måste du ha. Brännare med modulering har du som du själv upptäckt ingen nytta av. Brännare på 20 kW är för lite i den här pannan.
Du borde ha haft en 30 eller kanske 50 kW brännare.
Rökgastemperatur på 110 grader är för lite för en tegelskorsten men klarar sig kanske om du har ett insatsrör.

Din förbrukning låter hög i ett nytt hus.
Garaget med golvvärme kanske drar ganska mycket extra.
Hur blir förbrukningen om du drar ned garagevärmen bara lite över fryspunkten?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Icecap »

magnius: Sluta citera! Läs gärna reglerna!

Med "snön smälter" menar jag att OM isoleringen av rören mellan hus och garage är dåligt isolerat kommer backen att vara uppvärmd. Detta syns ofta som en rad där snön lägger sig sist.

Och "oönskat hög temperatur" kan mycket väl vara en skrubb där rören går igenom - eller en bit på ytterväggen som det pysar ut värme ifrån.

Men förbrukningen verkar inte så sinnessjukt hög som jag ser det, jag var dock också förskräckt då jag började med pellets: det drog ju MASSOR med pellets - det ville bli DYRT!

Men sedan blev det mindre vinter, våren kom och det gick nästan inget åt...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker inte heller att förbrukningen verkar så onormal med med tanke på förutsättningar.
Att värma 90m² garage kostar självfallet..

Instämmer gällande dragbegränsare - det behöver du.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Honda »

Äh, du har ju köpt en brännare som är konstruerad för att gå kontinuerligt så glöm det där om för långa gångtider. Somliga andra brännare kan nog vara gjorda så att de inte tål att gå annat än i korta knyckar men det gäller som sagt inte din. Min brännare stannar jag vintertid var 3:e ton pellet då asklådan blir full. Pannan din är stämplad 15-30kW med flis, så att en 20kW brännare skulle vara för liten för kan du också glömma.

Skulle det vara så att du får kondens med 110 grader, vilket jag starkt betvivlar efter att du satt in dragbegränsare som du absolut ska ha för att brännaren ska få en chans att fungera korrekt, så kan du ju bara plugga ena konvektionskanalen och vips så har du halverat maxeffekten i pannan och höjt rökgastemperaturen (men då får du nog dra ner effekten till 15kW). Eller helt enkelt låta flygaskan ligga kvar i konvektionsdelen... Men då kommer ju pelletåtgången förstås att stiga, så gör inget sådant om du inte har konstaterat kondens i pipan. Det pratas annars mycket om kondensrisken här, men jag kan inte minnas att någon faktiskt har haft det problemet, annat än danskar som kör med högeffektiva pannor och låga effekter och släpper ut 70 grader direkt efter pannan. Då börjar det bevisligen börja rinna vatten i skorstenen om den inte är effektivt isolerad.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

GoForIt Pellets: skall försöka få en dragbegränsare installerad, men lite synd när anläggningen är "färdig" nu, detta skulle ha gjorts från första början.

Icecap: Kulverten är bra isolerad.
Sänkan: Varför tror du inte en 20kw brännare räcker till? Borde jag byta redan nu innan ja ens kört en vecka med denna? Rökgastemperaturen ligger på 110 ja, skorstenen : http://www.harmaair.com/index.php?c_id=155&p_id=300
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

Med den skorstenen behöver du inte fundera på några kondensproblem.
Den är ju kanonbra. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Det var vel det jag också tänkte :)
Skriv svar