Effekt ur pellets.

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

Effekt ur pellets.

Inlägg av mt4base »

Vi kom att prata lite om olika hus och deras effektbehov. Jag är en enda som "kör" pellets, alla andra har direktel eller nån form av värmepumpslösning. De andra har hus från 60-80tal av lite olika standarder men talar om snitt mellan 14000-22000kWh per år i "elkostnad", jag antar att det är inkl sk hushållsel.

Vi har förvisso oisolerat timmerhus modell asgammalt och det går ju åt pellets så man får blodsmak i munnen så här års, kanske inte så konstigt med tanke på hur otätt huset är. Jag kollade lite och vårt hus på c:a 160m2 "drar" c:a 10 pall pellets per år (som ett snitt, lite mindre om det är mild vinter, lite mer om det är extrem kallt). Översatt får jag det till 80kWh per säck, gånger 52, är 4320kWh, gånger 10 blir blodiga 43200kWh per år. Suck. Är det en sådan "översättning" det blir mot mina vänners uppvärmningssiffror? Tidigare boende i huset hade oljeförbrukning på c:a 4 kubik per år, vad motsvarar en kubik olja i kwh? Vet att jag läst det här nånstans men minns inte var nu.

Kort sagt, räknar man effekten ur pelletsbränslet som jag gjort ovan eller använder man en annan modell?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Effekt ur pellets.

Inlägg av bergatorparen »

"Normen" de flesta av oss här inne använder för att räkna ut energiinnehållet i pelletsen är 4,8 kWh/kg
1 kubik olja motsvarar ca 10 000 kWh, 1kubik meter pellets väger mellan 650 - 680 kg som ger en effekt om 3120 - 3264 kWh/kubikmeter.

Jag vet att många pelletsleverantörer skriver på sina säckar att de innehåller 80 kWh, men det är lite glädjekalkyl då sanningen som regel ligger närmare 76 kWh/påse.

Här är en bra kalkylator: http://energikalkylen.energimyndigheten.se/
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bertil_Starfighter
Ungskog

Inlägg av Bertil_Starfighter »

Sen får vi inte glömma att all energi i pelletsen inte tas tillvara. En den av energin åker ut i skorsten. Jag kanske glädjeräknar om jag påstår att mitt system ligger någonstans runt 70% verkningsgrad.

Nu går det åt ca 2 säck per dag.
4,8*16*2*0,7/24h=Effektbehov ca 4,5kW

Hade jag haft en energimätare på elpatron så hade jag nog kört på den ett dygn bara för att kontrollera mina beräkningar.
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

De som kör på el använder den kanske i en värmepump, det medför ju att mängden värme överstiger mängden el.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Danei: Nu förstod inte du vad han menade: I och med att el patron/elpanna brukligt har en verkningsgrad om ca 98 %, så används de ofta för att mäta husets energikonsumtion. Även byggare har gjort detta och inte minst arkitekter.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Tackar för era tankar.
Således är det jag eldar upp per år något som motsvarar c:a 40000kWh.(39936kWh)
Bör ju stämma på pricken då det tidigare gick åt c.a 4 kubik olja = 4x10000kWh.
Vi har ju förvisso gjort en del förbättringar med både isolering och tätning av huset men å andra sidan äts dessa åtgärder upp av att vi är fler och värmer fler rum än tidigare brukare. Motsvarande oljemängd torde betinga c:a 55-60tusen numera så en viss besparing blir det ju med pellets trots allt :D

Ska man då betala EL i motsvarande klass, 40000kWh, blev det ganska saftigt det med. När folk kör med värmepumpar, bergvärme osv, hur mäts effekten då? De matar in en kw och får ut två eller hur funkar den ekvationen? Så om de tex använder 10000kWh per år så är deras hus reela effektbehov det dubbla bara att de får "hälften gratis" i konstruktionen? (därav värmepumparnas popularitet?).
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Ja precis.

min föråldrade bergvärmepump ger vid 0C på köldbäraren och 35grader i framledning 8,8kW värme-effekt med 2,2kW inmatad el-effekt.

Vid 0 och 50grader i framledning (tror jag inte helt hundra där) så blir det istället 7kW värme-effekt på 2kW el-effekt.

Dra bort lite ström för pumpar etc så hamnar man utan vidare på cop 3 i genomsnitt vilket innebär att jag får ut 3ggr värme-effekten som den el-effekt jag betalar för.

Har man istället en luftvärmepump så kan dessa gå högre i COP vid lite varmare väderlek men de tappar också något när kylan kryper på, så bergvärmens sämre effekt sommartid kan kompenseras rejält om det smäller till och är myckte kallt en längre period, detta eftersom berget inte förändras så mycket i temperatur som luften. Däremot kämpar ofta en bergvärmeanläggning med högre framledningstemperatur.

Det optimala är i mina ögon en bergvärmeanläggning med golvvärme där man kan hålla framledningen runt 35 grader när det är som kallast!
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jo jag förstår. En värme patron har exakt 100% verkningsgrad.
Men nu snackar vi elförbrukning och uppvärmningsbehov, och om man då har värmepump så blir elförbrukningen lägre än uppvärmningsbehovet.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

karaff skrev:Ja precis.

min föråldrade bergvärmepump ger vid 0C på köldbäraren och 35grader i framledning 8,8kW värme-effekt med 2,2kW inmatad el-effekt.
Tack för denna förklaring, det klarnar lite i mitt förfrusna hjärnkontor... :wink:
Då skulle det innebära att om ett hus med värmepump "drar" runt 20000kWh per år så är det fullt jämförbart med den förbrukning som jag har (40000kWh) bara att det räknas olika och att man matar in effekten på olika sätt?
//Mattias

karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Ja precis, kör man el så betalar man rakt upp och ner vad värmen kostar i rena kWh.

Man köper sina kWh som elektrisk energi och omvandlar det hemma med mycket hög verkningsgrad till ren värme.

Kör man pellets köper man kemiskt lagrade kWh till ett lägre pris per kWh än el, sen får man stå för omvandlingen från kemisk energi till värmeenergi.

Har man istället värmepump så köper man elektrisk energi och nyttjar den för att suga värme från luft eller mark/berg och koncentrera den i en värmepump för att få sina kWh värmeenergi, denna omvandling tar mindre el från mätaren än elpatronen då man stjäl värme från annan källa.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mt4base skrev:
karaff skrev:Ja precis.

Tack för denna förklaring, det klarnar lite i mitt förfrusna hjärnkontor... :wink:
Då skulle det innebära att om ett hus med värmepump "drar" runt 20000kwh per år så är det fullt jämförbart med den förbrukning som jag har (40000kwh) bara att det räknas olika och att man matar in effekten på olika sätt?
Nja det beror på hur låg framledningstemp du har med vp vilket cop du får, cop 3 når de flesta men med riktigt låg framledningstemp kan du ha cop 4 så 10-13500 kWh skulle en jord/bergvp förbruka hos dej
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar