Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver input.

Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver input.

Inlägg av Fox32 »

Jag är nybliven husägare och har lite solpaneler över =) Min tanke är att slänga ut den gamla CTC regent kombipannan som bara går på el idag och köra pellets och sol. Solpanelerna är på ca 8KW styck ca 19m2 kollektoryta totalt. Till detta vill jag köra en effektiv laddpanna + acktank(ar). Vi är fyra stycken i hushållet varav jag är enda killen, det kommer alltså behövas enorma mängder varmvatten i framtiden. På höstarna kan jag ju alltid roa mig med att tvätta bilen i varmvatten på uppfarten. =)

Jag börjar ju från noll så att säga. Hur skall jag tänka för att bygga ett så effektivt system som möjligt? Vilken typ av tank skall jag välja? med eller utan inbyggd VVberedare? 2 eller tre slingor? multitank å allt vad de nu heter... Vilken laddpanna, brännare?

Jag har vattenburet radiatorsystem, huset är från 1971 enplan på 108m2 + delvis inredd källare som är lika stor. Jag vill hålla konstant 21 grader inomhus och 15 i garaget som är vidbyggt. Huset har platt tak och jag kommer kunna optimera vinkel och riktning på panelerna för högsta verkningsgrad..

Ja hua. All hjälp och tips på vägen är väldigt välkommet..

Mvh
Fox
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

Solfångare och acktank med beredare är nog den sämsta kombinationen så undvik den. Därefter kommer acktank med 3 slingor sedan acktank med 4 slingor (2 för VV och 2 för solfångarna placerade högt och lågt) och bäst i effektivitet men inte när det gäller ingående delar är en TVA (tappvattenautomat) då den innehåller ytterligare en pump med styrning. Men ur varmvattenkomfort så är TVA den bästa lösningen enligt ett antal tester (hittar inte länkarna till tester just nu...).

Kör själv en acktank på 1800 liter med 4 slingor, fungerar bra. Det enda som jag eventuellt skulle vilja ändra på är att den fösta slingan till varmvattnet skulle vara mer utdragen i acktanken och inte "kompakt" placerad strax över den nedre solfångarslingan. Eller möjligen ytterligare en slinga för VV produktion placerad i tankens mittre del.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Hej. Tack för ditt svar. Jag förstår dock inte vad som är sämst. 3 eller 4 slingor? Jag är inte så insatt i detta då det fram till nyligen var luft/vatten värmepump som gällde. Jag skulle gärna vilja veta varför acktank vvberedare och solpanel är så dålig kombination. Inte för att jag tvivlar på ditt ord utan för att jag vill lära mig principerna. Först då kan jag ta egna väl underbyggda beslut :-)

Mvh
Fox
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

En acktank med beredare får en sämre skiktning eftersom den vanligaste typen av beredaren sitter endast i ackens övre del. När man då tappar VV så återfylles beredaren och kallt vatten kommer då in i beredarens botten vilken för de flesta typer av acktankar då ligger i mitten av acken och detta försämrar ackens temteraturskiktning. Det finns speciallösningar på detta men frågan är om inte de fortfarande finns på ritbordet och inte i handeln.

Skillnaden mellan en ack med 3 eller 4 slingor ligger på laddsidan. Uttaget av VV sker med 2 slingor, en förvärmningsslinga som bör vara utdragen i höjdled (min är det inte) och en övre som toppar upp värmen på VV. Detta är lika i båda typerna av ack. Skillnaden ligger i att den ack som har 4 slingor kan ladda acken på två olika nivåer. Är temperaturen hög från solfångarna så toppladdas tanken för att snabbare få VV medans lägre temp från solfångarna laddas in i botten. I en ack med endast 3 slingor sker all laddning i botten vilket ger en lite större omrörning och en långsammare acktank när det gäller att få VV. Båda acktyperna tar naturligvis emot allt vad solfångarna ger men den med 2 solslingor blir snabbare på att ge VV, gäller främst vår och höst men även på sommaren laddas det en del via den övre slingan. Jag har driftstidsmätning på min solfångarstyrning och där ser man att av total laddning i acktanken så har den övre slingan varit i drift ca 10% av den totala tiden. Men det gäller min anläggning. Skulle gissa att det varierar mycket mellan hur stor ack man har, hur slingorna är dragna i tanken, hur mycket VV som förbrukas, hur många/stora solfångare man har, lutning på solfångare, solfångarnas väderstrecksplacering mm mm. Dvs det är många faktorer som påverkar lite här och där.

Skall försöka hitta någon länk till där detta har testats, har en svag minnesbild att högskolan i Dalarna har gjort en del sådana här tester.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Tack för förklaringen. Då är det tveklöst så att om jag ändå letar ny tank så skall jag leta efter en med 4 slingor. Även det man kallar multitank? Exemplevis Polarheats multitank utan beredare. Jag skulle även vilja ha en elpatron i tanken, främst som backup om det skulle vara så att anläggningen lägger ner av någon anledning.

Har du några tips på vilka produkter jag skall titta på? Jag vill så klart hålla kostnaden nere till ett minimum. Och skulle absolut kunna tänka mig en något begagnat anläggning.

Jag hittade en komplett anläggning till salu på blocket. En biomatic +50 på 50KW. Jag misstänker att denna är lite för stor för mitt behov även om jag har plats i pannrummet?? http://www.blocket.se/vasterbotten/Pell ... ?ca=11&w=3 Är det en nackdel att ha en överdimensionerad anläggning? Gör värmeförlusterna att det blir en dyr totalekonomi på uppvärmningen?

Mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

Den anläggningen ser väldigt stor ut till ett hus på strax över 100m².

Så här skulle jag vilja att min acktank såg ut:
Bild

Pannanslutning inte redovisad.

Övre slingan för VV går ända upp i topp på tanken. Vilket de inte gjorde på de tankar som du länkade till ovan, det vattnet blir "obrukbart" i tanken...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Massive »

Hej,

jag hade samma kriterier som dig när jag valde komponenter till mitt pannrum.
Jag läste mycket på detta forum och all övrig information jag kunde komma över också.
Det slutade med att jag köpte ett Maxi-system från http://www.vvfs.dk och en blackstar laddpanna.
Varmvattnet plockas ut mha TVA ur acktanken och solvärmen kommer även (när jag väl får upp solfångarna på taket) att laddas in via värmeväxlare och varvtalsstyrda pumpar på olika höjd i tanken. Så min tank har inga slingor alls.
Jag är nöjd med mitt val men skulle om jag köpt nytt idag kostat på mig den nyare pannan med automatursotning.
Eventuellt är askutrymmet större på den nyare också, det skulle i alla fall vara önskvärt. Eller askkomprimering.
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Hej Massive,

Ok. Och då är det TVA modulen som sköter utskjutning och temperering av radiatorvatten och tappvatten? För systemet plockar hela tiden ut vatten från toppen av tanken? Har jag förstått systemet rätt då? Danska är inte min starka sida! =-/

Mvh
F
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

TVA modulen har du för att ta ut VV (tappvarmvatten), radiatoruttaget kan också tas ut med en TVA, fast då behöver du två stycken vilket ökar på kostnaderna samt är nog en väldigt ovanlig lösning men en bra lösning för tankens värmeskiktning.
Uttag för vattnet till elementen sker bäst med hjälp av bivalentshunt som hämtar det varma vattnet från två olika nivåer eller med en "vanlig" shunt från en nivå i tanken vilket nog är den vanligaste lösningen men mindre effektiv jämfört med bivalentshuntlösningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Massive »

Ja, det är bara tappvarmvattnet som tas ut mha TVA. Till golvvärmen tas pann/tankvatten som shuntas ut via bivalent shunt.
För att ta till vara restvärmen i pannan efter eldning har jag möjlighet att styra in golvvärmereturen till pannan. Styrningen måste dock förbättras för detta.
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Väljer du en tank med slingor bör du välja minst 2x15 meters slingor där den övre bara är 40-50 cm hög o där den undre är utdragen o når nästan upp till den övre.. Med 30 meter slingor duschar man när tanken är ner mot 40 grader i toppen, men jag tror det blir billigare med TVA än slingor?
Bör nog köra på en rätt stor tank 2m3?

Laddpanna bör ha så liten vattenvolym som möjligt, Kring 50 liter o biomatic 50 har väl 170 liter men de går iof lösa med återvinningskoppel men de går lösa på flera sätt.. Finns en tråd i början i acktankstråden där dom gjort tester på detta, Där körde dom med termiskventil o laddpump.. När tanken va nästan full o pannan stannade öppnade en ventil som släppte förbi vattnet direkt från tanken så pannan tömdes omg, sparade typ 10% med sådan koppling..

Annars typ Ariterm bionet el liknade panna räcker men att ändå ordna så pannan töms på vatten, blir inte stor skilnad i pris på anläggningen för detta o smidigt att göra när man bygger nytt system :wink:

Har märkt själv att panntempen sjunker mellan 20-55 grader mellan varje start hos mej då jag kör med bara 500 l acktank, Min brännare har gjort ca5500 starter på 8 år så runt 1300-1500 kWh/år försvinner i strålningsförluster till pannrum/skorsten..
Men passa på o plugga smarta lösningar o se till att justera värdesystemet ordentligt med så låg returtemp som möjligt :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av rod02 »

Går det att bygga ovan med passiva tankar och värmeväxlare? Fördelar? Nackdelar?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Tack för de bra tipsen André. Skall absolut kolla in den lösningen.

Ja det fina är ju att jag börjar på noll, men det jävliga är att jag börjar på noll så att säga =))

Jag kommer inte tömma system och börja bygga nu utan det blir ett projekt i sommar. Det betyder att jag har hela våren på mig att leta bra grejer. Även bättre begagnat är ett alternativ för mig. Eftersom jag har solpanelerna så verkar en bra styrning av dem och en effektiv "smart" uppbyggd tank det som är nyckeln i mitt system. Kanske är det så att man skall koncentrera sig på acken och dess uppbyggnad och sedan leta lämplig laddpanna framöver när alla bergvärme-frälsta sätter igång att riva sina anläggningar. Dessutom kan jag sprida ut inköp lite under våren så pengarna räcker till pellets också! =)

Vet du om något företag som bygger tankar efter spec, eller någon leverantör som har tankar uppbyggda så som du nämner?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Ja Husqvarna tanksvets gör måttbeställda tankar där du själv väljer vart anslutningar mm samt att du väljer antal slingor o längd, ju längre slingor desto bättre men som sagt för vv tror jag på typ baxi 53 TVA..
Med TVA o slingor för solen blir det bara 2 slingor (högt/lågt) som är utdragna, Tror mer på slingor till solen än vvx som kanske oxå bör vara längre än 15 meter?
Igentligen behöver du inte mer än anslutningar toppen för avluftningen sedan högt på framsidan o elpatronsuttag som du kan ha riktigt högt om du kör med TVA, Typ 10 cm under uttaget uppe på framsidan = minimalt med vatten som behöver värmas om elpatron behövs vid backup..
Uttag i mitten på tanken o sedan i botten samt några dykrör för tempgivare..
På översta anslutningen på tanken laddar pannan o på det röret kopplar du in shunt o TVA som tar från rörets "undersida" så minskas risken för att ev frigjord luft går ut i systemet, mittersta uttaget ansluter du bivalentshuntens andra anslutning samt returen till laddkretsen så du bara laddar halva tanken o sen om du kör med en växelventil på laddkretsen till pannan kan den växla över så den kör mot anslutningen i botten på tanken när brännaren stannar. Växelventilen mellan termiskventilen/laddpumpen så termiska ventilen kopplas bort så pannan tömmas på vv snabbt då den tar kallt vatten från tankbotten..
På röret från botten på tanken där går radiatorreturen/TVA in o expansionskärlet ansluts, ev så skickar du in radiatorreturen typ 50 cm från botten då du bör få kallare retur från TVA än RR så då blir det 4 anslutningar på framsidan + elpatron anslutningen..

Elpatronen välj en 9 kW så den klarar hela värmebehovet o du klara dej med 16A säkring

Shuntstyrning en som styr elpatronen, när shunten varit helt öppen i 1 Tim startar elpatron då säkrar du värme med minimal användning av el...

Sen så ska du isolera tanken/rören så mycket du bara kan, gärna 40 cm på sidorna o 50 cm i toppen..

Nu har du hjärtat i systemet o med återviningskopplingen så har pannans vattenvolym inte nån större betydelse, när pannan är varm o tanken börjar laddas får du både vv/värme omg med denna inkoppling..

Tror du ska ha 150 mm pipa till biomatic 50, Skulle du köra på en 2m3 tank som du laddar halva+pannan så blir det ca1200 liter vilket gör ca 2 tim driftstid/start med en biomatic 50 medans en bionet får du minst 6 Tim driftstid/start..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Tack André för din uttömmande och bra post. Det kommer troligen inte bli någon biomatic +50. Jag skall kolla in baxi 53:an och Husqvarna tanksvets. Vad gäller panna och styrning för solpanelerna? Några idéer som skulle passa bra in i systemet?

sorry kort svar, men jag skriver i telefonen.. =/
Mvh
F
Skriv svar