Förslag på brännare som klarar 10 kw.

AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av AndersA »

Hej
Jag har mig föreslaget att Janfire och Ariterm Bequem klarar att eldas med 10kw effekt.
Min fråga är om det finns fler fabrikat som bränner stabilt vid denna lägre effekt?
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av psau »

Bionordic B16 klarar 10kW fint, Bio Comfort klarar även den 10kW den har dessutom lambda styrning som tillbehör.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Icecap »

Janfire Flex-A, Janfire Flex-A2 och Janfire NH fungerar ypperligt vid 9kW. Själv använder jag min NH vid 7kW helt utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Holger »

Jag köpte en villa 2006 och hade då ingenting att gå efter. Köpte en Bionordic Viking B16 lite på måfå och det visade sig vara en fullträff. Pannan CTC 265 ger hög rökgastemp så fort effekten på brännaren är hög.
Den brännaren är till skillnad från andra tillverkad för 16 kW. Andra brännare är på 20 kW.
Har sedan uppgraderat brännaren till tryckluftsuraskning. Har inte bytt någonting annat än tändelement, rostret ser ut att hålla 2 år till så det har blivit billig eldning fast pannan är omodern.
Experimenterade lite med 8 kW några veckor i början och det gick bra. Nu vid normal eldning ligger jag mellan 9,5 och 10,5 kW. När det blir -30 ute går det bra att elda med 15 kW också.

Digital display för både matning och fläkt gör att jag med några knapptryckningar lätt kan ändra effekten på brännaren till ett tidigare utprovat läge. Går inget vidare tappa upp badkar med 9 kW på brännaren t.ex.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Vednisse »

De flesta brännare utom "rörbrännarna" går hur bra som helst att köra på 10kW och en bit under. Räkna bort VikingBio, PellX, KMP (med alla kloner), GreenEnergi, Ulma?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av sänkan »

Du behöver inte gå så långt som till 10 kW. Din panna klarar utan vidare 13 kW med marginal. :)
Ariterm Bequem kan du inte använda då den är rakt uppåtbrinnande och avsedd för annan typ av pannor.

Enligt mina anteckningar så är förbränningsutrmmet 230 brett och 340 högt.
Med lite bra tänk i förväg kan du få till det riktigt bra!
En rakt framåtbrinnande brännare placerad rätt högt i förbränningsrummet, alltså lite ovanför där hålet för oljebrännare sitter ger ett bra utrymme för askan nedanför så att du kan elda 2 veckor utan att tömma aska.

Som Vednisse sa finns det flera brännare som klarar 9 W. TB Mini är en till som går bra vid låg effekt.
Problemet är bara att TB Mini, Iwabo, Janfire FlexA behöver en lågriktare för omkring 1000 kr för att få lågan rakt fram. Lågriktaren är ingen höjdare utan en nödlösning eftersom den begränsar maximalt effektuttag och ger extra varmt i brännaren.
Dessutom behöver de en termostat som kan köpas hos ekontroll.com för 1600kr.
Janfire FlexA har rent bedrövligt dåliga möjligheter att variera effekten till lagom värde.
Tycker inte gammeldags brännare fläktspjäll eller potentiometerinställningar är något att satsa på. Det finns bekvämare och billigare sätt att elda pellets.

Har nu aldrig provat Eurofire vid så låg effekt men borde fungera bra.
Ett riktigt säkert kort är Bionordic Viking B16 som dessuom ofta är försedd med automatisk uraskning.
Mätte den med instrument en gång och vid 6,5 kW låg gränsen, under därom blev det ingen riktig förbränning.
Som ny heter den brännaren numera BioBjörn.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av psau »

Notera dock att materialval gjorda i BioBjörn inte går att fullt ut jämföra med BioNordic så det går inte att sätta ett likamed mellan dessa brännare...
Tex ursotningen skiljer sig markant, det finns väl ett skäl till att Bionordic gick i KK...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av sänkan »

Esoteriska strider om påvens skägg skulle jag säga. Men en del tycker om att bryta och bända med sådant i evighet.
Mekaniska konstruktionen är densamma och det är den som ger förbränningsegenskaperna. Så uraskningen fungerar alltså inte alls på något villkor alls bara för att Vednisse är missnöjd med tryckluftsventilen.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Erik_73 »

Har en flex a med den digitala styrboxen och den går bra på låg effekt, har kört den ett år på lägsta matningen som går att ställa på den, borde vara runt 6kw och aldrig haft några driftstörningar, har nu börjat mäta rökgastempen vid brännkoppen och blev väldigt förvånad över hur låg temperaturen är vid dessa låga effekter, har provat med en mängd olika fläktinställningar allt från att den börjar sota till kraftigt luftöverskott med aldrig lyckats komma över 600-630grader vilken i sin tur inte ger så höga temperaturer ur pannan, misstänker att det är liknande förhållanden i andra brännare som går att köra på låg effekt, att det fungerar men levererar inte specielt höga rökgastemperaturer
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av Eldvin »

Ulma går alldeles utmärkt på lägre effekter. Deras panna kör dom på 11 kw. Eurofiren går åxå att köra bra lågt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av André »

AndersA skrev:Hej
Jag har mig föreslaget att Janfire och Ariterm Bequem klarar att eldas med 10kw effekt.
Min fråga är om det finns fler fabrikat som bränner stabilt vid denna lägre effekt?
Ctc bio går oxå köra på 8-20 kW, Är samma brännare som bequem
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av psau »

sänkan skrev: Mekaniska konstruktionen är densamma och det är den som ger förbränningsegenskaperna. Så uraskningen fungerar alltså inte alls på något villkor alls bara för att Vednisse är missnöjd med tryckluftsventilen.
Jag har testat BioBjörn brännaren och jag kommer INTE byta min B16, de två brännarna är lika i konstruktion men i all välmening utvärdera brännarna för sig och inte som identiska kloner.

Materialval och styrsystem skiljer sig markant så gör även hålbilden i rostret jag testade mot det jag har i min B16 och den påverkar i allra högsta grad förbränningen.

Uttalar jag en åsikt om en brännare gör jag det på basen att jag testat den inte på hörsägen!!!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av bergatorparen »

Nyttig information där eftersom man från Energibiten försökt ge intryck av att man bara tog över där BioNordic släppte. Men psau: Vilken utav dessa är bäst i vardagsbruk: BioBjörn eller B16? Och vilken är gjort av bästa materialen? Detta framgår inte explicit av dina inlägg - och jag är nyfiken så det ryker om mig just nu. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av psau »

B16 har helt klart de bästa materialen om man inte ser till det sista året den legoproducerades då användes även där sämre material med en lite tunnare plåt.

Men för en vanlig användare rekommenderar jag gärna BioBjörn mestadels för Johans engagemang och supportvilja, han når en support nivå som Ariterm mfl aldrig skulle kunna nå ens om de ville.

Trots lite sämre material val så är det en mkt bra och trevlig brännare att ha att göra med. Det är mest vi som blivit bortskämda med den gamla B16 som var en ekonomisk katastrof att tillverka som tycker det blivit sämre.

Jag vidhåller dock att man inte ska likställa B16 och BioBjörn som samma brännare.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Förslag på brännare som klarar 10 kw.

Inlägg av msh16 »

Vet inte om B16 var en ekonomisk katastrof att tillverka. Den såldes ju ändå för 9990:- inkl skruv så sent som 2003 så marginaler fanns det när B16 senare kostade ungefär 17000:-
Min tolkning av bionordics hädanfärd är att killarna var duktiga tekniker men usla på marknadsföring.
Man hade en topprodukt men nådde aldrig ut till de många rörfirmorna som installerade brännare under den hektiska period då man fick statligt installationsbidrag. Felbedömning.
Det fanns bara 8-10 rörfirmor i hela landet som var bionordicåterförsäjare.

Installationsfirmorna fick bra provision på att uppgradera alla oljepannor med Pellx, KMP och VikingBiobrännare så varför bry sig om att det fanns en mer lämplig produkt. De brännarna klarade visserligen inte av att elda på den effekt som passade en oljepanna men vem bryr sig när pengarna rullade in. Var bara att såga av ett par tre turbulatorer i oljepannan så gick det fint. Hade man bråttom tog man helt enkelt bort ett par turbulatorer.

Likadant med en gammelpanna som min som enligt Icecap inte ska eldas med högre effekt än 12 kW.
I med en Pellx, jätteenkelt för pannan gör inget motstånd alls, fakturera och sedan iväg till nästa kund.

Hade Bionordic tagit hjälp av en duktig marknadsförare så hade Effecta kanske fått slå igen tillverkningen av sin gamla problembrännare som såldes under olika namn. Hade bara lavinen börjat rulla så hade installatörerna snabbt sökt sig till att installera något som passade en oljepanna och som var bra för kunden.

Men nu är det som det är. Kanske om vi ber Johan på Energibiten snällt så tar han upp tillverkning av en alternativ BioBjörn med plcstyrning och lite högre pris.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar