Tips! EBK löser problem med koksning/igensotning.
Min Eurofire-brännare är monterad i oljedelen på min gamla kombipanna. Eldstaden är hyfsat stor, ca 50 cm
långt. Utloppet in till veddelen sitter på höger sida, ung i höjd med brännarens utblås. Rökgaserna får alltså vända och gå tillbaka mot brännaren och sedan ut. Jag gissar att detta inte är så optimalt för en framåtbrinnande brännare eftersom jag upplever att brännaren koksar igen(mycket aska i brännaren och igensatta luftslitsar) relativt fort.
Jag anser mig som hyfsat kunnig om pelletseldning och har testat inställningar och andra pelletssorter utan förbättring. Stor skillnad till det bättre var att jag tätade pannluckorna ordentligare. Sedan klurade jag på om en efterbrännkammare(EBK) skulle ge en gynnsammare rökgasväg och förbränning i min speciella eldstad.
Sagt och gjort, jag kapade ett stålrör till en längd av 190 mm och med en diameter något större än brännarhuvan och placerade den i eldstaden så att brännaren sticker in ca 50 mm in i röret.
Jag behöll min effekt om 12.5kW. Körde igång och upplevde direkt en jämnare, mer kontrollerad låga.
Efter några dagar i bruk så verkar askan mer slutförbränd och askmängden är betydligt mindre i brännaren. Inga igensatta luftslitsar. Askmängden i eldstaden är mindre också.
Jag klappade mig på axeln och tänkte att detta måste jag dela med mig till andra med liknande problem.
Tips! EBK löser problem med koksning
Tips! EBK löser problem med koksning
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm