Hej, Ska börja med att säga att jag har använt mig av pellets.info några månader för att söka info och lösa problem osv, Kanonsida!!!
Jag Har ett litet huvudbry, Min Px21 går väldigt bra oftast men när den laddar tanken så brukar den oftast mot slutskedet(40-60grader i botten) sluta mata pellets och göra en avkylningsprocess och stanna, för att sen direkt dra i en startdos och starta upp igen och köra på tills den laddat färdigt tanken(80grader).
Jag har på känn att detta inte är korrekt, ingen större fara skedd men det blir ju större pelletsåtgång då det dels blir en extra startdos och pannan hinner ju kyla till 75-80 grader innan brännaren har startat upp igen.
Jag styr brännaren mot acctanken mha TK1B, Start 60 stopp 80. brännaren sitter i en Kalmarpannan v33 med laddomat21.
rökgas nysotad dryga 150 grader utan några plåtar i tuberna, normalt så ligger gasen på kanske 175-180grader. 200grader precis innan sotning. kanske inte relevant info för mitt problem men skriver med det ändå.
Obs!! mig veterligen så inträffar omstarten av brännaren varje gång den laddar tanken.
Hoppas någon har koll på vad det kan vara!? Det känns som det kan ha med Tk1b att göra men vet inte!?
Tack för en bra sida,
/Matts
"Strul" Med Px21 Mot acctank
"Strul" Med Px21 Mot acctank
Calmarpannan v33, Kmp px21 -08, laddomat 21, 750L acc med 120l vvb.
Tankstyrning TK1B.
Tankstyrning TK1B.
Re: "Strul" Med Px21 Mot acctank
Låter som om pannan hinner bli 80-grader så att brännaren stannar på att pannan är full, kan du inte öka panntempen till 85 grader eller nåt för att testa och se om det kan vara det, för troligen så hinner inte han inte ladda över det sista till tanken innan pannan går upp i temp och sen när det sista är fyllt så har pannan sjunkit i temperatur igen?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Det är vad jag vet helt normalt. Tror det förekommer på VikingBio också.
Är nog dels för att skydda det känsliga och dyra brännarröret, dels för att inte bygga upp för mycket aska i brännaren så att den inte startar nästa gång. Vid felinställning med för mycket pelletsmatning kan det också bli problem om man inte eldar ur emellanåt.
Rörbrännare är gjorda för att monteras i kombipannor och oljepannor för att ersätta en oljebrännare och knappast för att värma en acktank.
Är nog dels för att skydda det känsliga och dyra brännarröret, dels för att inte bygga upp för mycket aska i brännaren så att den inte startar nästa gång. Vid felinställning med för mycket pelletsmatning kan det också bli problem om man inte eldar ur emellanåt.
Rörbrännare är gjorda för att monteras i kombipannor och oljepannor för att ersätta en oljebrännare och knappast för att värma en acktank.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Hej och tack för snabba svar, Vad det beträffar panntempen så arbetar pannan i ca 95grader och kyls ner till runt 75-80 grader DÅ brännaren stannar, så den får arbeta upp tempen lite innan den är igång på fullt flås igen och laddar till tank.
Fundarede även i dom banorna som du skriver velund att det kunde vara nått ?Tidsstyrt? säkerhet från brännaren så den inte ska gå förlänge och överhetta/smälta rör... Är det en sån funktion på brännaren?
Så det är inget konstigt med att den kyler ner och startar om då?
Angående px21 i Calmarpannan så är det väl inte optimalt att elda i en vedpanna kanske, men tycker att det fungerar bra, inställd till ca 19,5kW värmer det vårat hus på 200m2 fint. ca 2,2säck i snitt perdygn i dec. och mindre än en säck per dygn i januari när det varit milt.
Mvh/Matts
Fundarede även i dom banorna som du skriver velund att det kunde vara nått ?Tidsstyrt? säkerhet från brännaren så den inte ska gå förlänge och överhetta/smälta rör... Är det en sån funktion på brännaren?
Så det är inget konstigt med att den kyler ner och startar om då?
Angående px21 i Calmarpannan så är det väl inte optimalt att elda i en vedpanna kanske, men tycker att det fungerar bra, inställd till ca 19,5kW värmer det vårat hus på 200m2 fint. ca 2,2säck i snitt perdygn i dec. och mindre än en säck per dygn i januari när det varit milt.
Mvh/Matts
Tankstyrning TK1B.
Tankstyrning TK1B.
Hur lång tid tar det? Har för mig att 3 timmars gångtid är max, men inte helt säker.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Med energibehov eller utshuntning på elementen så tar det 3-6 timmar. Och annars så tar det inte mycket mindre än 3 timmar heller, så där har vi det nog isf... Kanske skulle dra ner gångtiden lite så brännaren iaf ibland inte startar om,.. Eller vad tror ni? Kanske inte spar så mycket pellar på det ändå..
Tankstyrning TK1B.
Tankstyrning TK1B.