sot fråga?

Skriv svar
capricewagon
Ungskog

sot fråga?

Inlägg av capricewagon »

hittade inget svar på att söka :roll: .

hade stora problem med driften i höstas men efter mycket sökande vridande och justerande så har den gått felfritt så när som ett tänd element när det var som kallast.

frågan är att efter justeringarna blir sotet på pannväggarna vitt och på nått ställe blå grått, är det fel på för brännigen då? för mycket eller förlite fläkt?

har inte velat prova o justera något efter som den gått så bra nu.

mvh Daniel
PM brännaren, millenium 2plc, matad med skruv.
panna: norrhammar 3000 från -82 med ombyggdrökgasväg
Dragbegränsare kw z150
msh16
Energiprofet!

Re: sot fråga?

Inlägg av msh16 »

I min panna blir väggarna i förbränningsrummet svarta av ett tunnt lager sot. Vilken färg har din aska om du tittar efter några dagars eldning?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
capricewagon
Ungskog

Inlägg av capricewagon »

askan är brunaktig, avlagringen på mina pann väggar är vitaktig och på nått ställe blågrå aktig, elar med laxå pelles om det är till nån hjälp.
PM brännaren, millenium 2plc, matad med skruv.
panna: norrhammar 3000 från -82 med ombyggdrökgasväg
Dragbegränsare kw z150
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Det kan ju tyda på att det finns för mycket luft i förbränningen om de vattenkylda pannväggarna blir vita.Men beror på pannans konstruktion också. Jag brukar ställa in efter röken är det inte blåser ute. Svart rök så öka på luften eller minska på matningen beroende på hur brännarens styrning ser ut.
Enklast om styrningen har gradvis inställning av skruvmatningen men det har inte min brännare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Eldar också med Laxå och brun sot ska vara det bästa enligt vad jag hört. Blågrå aska vet jag dock inte vad det innebär.
Min aska ser ut olika på olika ställen. Inne i "brännarrummet" är askan grå-svart, i asklådan (efter 1 veckas eldning) är det översta millimeterlagret svart medans det undre 2-5cm är grå och slutligen är askan brun-grå på spiraler och ovanför spiralerna.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar