Har kollat runt lite på forumet och fått mycket tips & trix härifrån, så nu beslöt jag mig för att bli medlem här.
Tänkte berätta min historia med Vikingbio brännaren och se vad ni kan ha för lösningar till problemen jag har med brännaren.
Jag och sambon köpte vårat hus i juni i år och i huset finns det en Diom elochved 20 panna från 1981 och på den sitter det en Vikingbio brännare från 2003, Mafa pelletsförråd samt STORT pelletsförråd för lösvikt.
motdragslucka finns också i kanalen.
Har aldrig tidigare befattat mig med pelletseldning och tyckte detta var intressant så vi började att prov elda lite i juli för å få en uppfattning om hur det fungerar. sagt och gjort inga större bekymmer DÅ..
Sen kom hösten och vi började att elda med pellets igen från att ha kört på elpatron hela sommaren. Samtidigt installerade jag en kamin i huset i hopp om att kunna få ner pelletsförbrukningen till vintern.
Pelletsen innhandlar vi från ett stort sågverk i knäred (mycket god kvalitet, vit å fin pellets). tidigare husägarn körde på Laxå Pellets.
Så till problemet/problemen.
Körde med ett lite halvslitet roster till en början å när detta sa upp sig så införskaffades ett nytt på en rörfirma i grannkommunen. Det nya rostret varade dock bara en månad knappt 600kg pellets innan jag hittade sprickor i flänsarna. (Sotar brännaren varje vecka och håller ca 60grader i pannan) tyckte det verkade riktigt märkligt så jag kontaktade rörfirman å dom i sin tur kontaktade VB som skickade ett nytt på garanti. Tog i samband kontakt med en rör firma på hemorten för rådfrågning och som ny kund. Han tyckte också att det verkade konstigt att det bara höll en månad. Så han tittade förbi hemma och testade med att ställa brännarren på högeffekt ist för modulerande som den var på innan. Dagen efter när jag kommer hem har tändelementet lagt av, ringer rörfirman och hämtar ett nytt som jag byter omgående i samband med detta svetsade jag ett par sprickor i det inre brännarröret och en spricka i gaveln som han trodde kunde påverka luftens riktning och därmed ha påverkan på rostret. Bilplåtslagare som man är så löser man det mesta med svets å kap

tacksam för svar synpunkter och åsikter. Jordvärme känns som ett nära alternativ eller en renodlad pelletspanna.
MVH Pierre