CTC 1100 panna
CTC 1100 panna
Jag har en CTC 1100 Panna med ellets brännare. Hur ska Inställningar på pannan vara??
Re: CTC 1100 panna
Vad ellets är för brännare vet jag inte.
Hur är brännaren ansluten till pannan?
Den in byggda oljetermostaten är normalt sett inte lämplig för att styra en pelletsbrännare, inte ensam i alla fall. Elvärmen ställer du på 50°C eller något sådant så att den går in om brännaren skulle strejka.
Hur är brännaren ansluten till pannan?
Den in byggda oljetermostaten är normalt sett inte lämplig för att styra en pelletsbrännare, inte ensam i alla fall. Elvärmen ställer du på 50°C eller något sådant så att den går in om brännaren skulle strejka.
Först så uppdatera din profil med vad för slags pelletsbrännare du har märke osv för det är med den man ställer in ej med pannan i detta läge är det omöjligt att hjälpa dig.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Det ska stå Pellets
Ska elen vara på manuell eller automatik? Jag har en Janfire brännare

Jag har en Janfire brännare.Men det jag undrar är om elen ska stå på manuell eller automatik?? därför att jag fick en dyr el räkning på en månad.. så jag tror att elpatronen går fast jag eldar med pellets. pannan har bara varit installerad i en månadBrynäs skrev:Först så uppdatera din profil med vad för slags pelletsbrännare du har märke osv för det är med den man ställer in ej med pannan i detta läge är det omöjligt att hjälpa dig.
Vad har du för bör värde inställt på brännaren alltså när skall brännaren starta om den exempel ska starta vid 65 grader så ställ el-patronen att den ska gå in vid 55 grader och automat ifall du åker bort och brännaren stannar så går el patronen in vid 55 grader detta är bara ett exempel eftersom vi vet inte hur din brännare är inställd eller el patronen.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
Vilken Janfire?
Jag gissar att det är brytaren för tariffstyrning. Sätt den i manuellt läge. Se till att termostaten på elen är ställd en bit under vad pellets brännaren står på. 40°C räcker, då märker man dessutom att något inte är som det ska. På min CTC1100 fanns det ingen graderad skala, men jag ritade dit en genom att testa vilket läge den slog till vid vid olika panntemperaturer.
Jag gissar att det är brytaren för tariffstyrning. Sätt den i manuellt läge. Se till att termostaten på elen är ställd en bit under vad pellets brännaren står på. 40°C räcker, då märker man dessutom att något inte är som det ska. På min CTC1100 fanns det ingen graderad skala, men jag ritade dit en genom att testa vilket läge den slog till vid vid olika panntemperaturer.
Den värkar som om brännaren går på runt 65grader..Hur ser jag värdet på brännaren??Brynäs skrev:Vad har du för bör värde inställt på brännaren alltså när skall brännaren starta om den exempel ska starta vid 65 grader så ställ el-patronen att den ska gå in vid 55 grader och automat ifall du åker bort och brännaren stannar så går el patronen in vid 55 grader detta är bara ett exempel eftersom vi vet inte hur din brännare är inställd eller el patronen.
Om jag har haft elen på manuell står då elen och går fast jag har vridit ner elen å från läge??
Laman på pannan står och lyser på 4.5kw hela tiden
-
- Energiprofet!
Lyser dioderna, är patronerna aktiva, dvs drar el.
Jag har min panna inställd som följer.
Pelletsbrännaren startar vid 68 gr, elen går på vid 62 gr.
Detta gör att jag alltid har det varmt i pannan.
Har du dioder som visar 2,25, 4,5 och 9Kw?
Då har du även ett vred över dioderna, vrid ner det så den vita pluppen är precis i början av skalan.
Det tar ca 10-20 sekunder innan dioderna släcks så justera lite och vänta en stund.
Jag har min panna inställd som följer.
Pelletsbrännaren startar vid 68 gr, elen går på vid 62 gr.
Detta gör att jag alltid har det varmt i pannan.
Har du dioder som visar 2,25, 4,5 och 9Kw?
Då har du även ett vred över dioderna, vrid ner det så den vita pluppen är precis i början av skalan.
Det tar ca 10-20 sekunder innan dioderna släcks så justera lite och vänta en stund.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Jag har dioder som visar 2.25, 4.5 och 9kw. och det är 4.5kw diodern som lyser
Jag har ett vred över som det står panntemeratur el på.
Jag var och testade att vrida ner men diodern släcktes inte
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, snnars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jag har ett vred över som det står panntemeratur el på.
Jag var och testade att vrida ner men diodern släcktes inte
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, snnars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Har du brännaren kopplad till oljetermostaten eller har du en extra termostatlösning så du får lång hysteres?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Jag tror att den är kopplad till oljetermostaten.
Vad är hysteres??
Vad är hysteres??
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
8 grader. (Och använd helst "Svara" knappen annars kommer Roli med rödpennan
"Citera" knappen använder vi när det kommit inlägg emellan för att förtydliga vad vi svarar på) 
Nu har jag varit framme med den röda penna, se inlägg ovan........
/ Roli moderator

Nu har jag varit framme med den röda penna, se inlägg ovan........

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25