Elverk + flex A + cirk. pump

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Hybenos »

Detta har avhandlats tidigare då jag sökt men det saknas alltid resultat i frågan dvs att ämnet aldrig avslutats korrekt.

Jag har tänkt att införskaffa mig ett elverk (bensin eller diesel) för att kunna få värme om man skulle snöa in fullständigt. Bor dryga 500m från första väg som plogas och strömavbrotten här ute är nog inte prioriterade direkt. Hade ett som varade dryga 8 timmar i somras och får jag ett sådant nu i vinter så blir det kallt.

Har nu skummat igenom en hel del sidor och läste det ena och det andra om fyrkantiga sinusvågor osv. Var dock länge sedan jag höll på med detta (gymnasiet tror jag) och blir lite osäker. Läste även på någon hemsida att det elverket som dom sålde inte fick användas på "känsliga" system. Jag vill tro att en Flex-A inte är känslig direkt och att man räknar tv, dator osv till känsligt.

Så frågan är då om man kan använda vilket elverk som helst (givetvis med lite tryck cirka 2kW++)? finns en hel del på blocket också som kan vara intressant.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Stegatorparn »

Alla brännare har en styrdator så jag skulle nog inte chansa.
Skaffa ett inverterelverk så kan du driva allt.
Har själv ett Honda EU20i som jag är nöjd med. Dyrt, men kvalitet kostar.
Lätt, smidigt och tar liten plats.
Provade först ett verk från Jula för 3000kr. Höll i sex timmar, så det åkte tillbaka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Icecap »

Nätdelen på en Flex-A tål utmärkt modifierat 4-kantvåg så det är det minste problem.

Stegatorparns råd om ett inverterverk är i övrigt tveksamt! Ja, det fungerar bra om det ger ut sinus men de flesta inverterverk i den billiga ända av segmentet ger ut modifierat 4-kantvåg - vilket är just vad Stegatorparn varnar emot!

Men jag håller med om att är ni i den sits att ni lite då och då behöver reservkraft är ett elverk en stor hjälp. Och betala då vad det är värd! De billiga Jula-verk och liknande i det prissegment är bara för skoj skull, ett redigt diesel-elverk är däremot värd pengarna då det håller under många år.

Och är det för att behovet uppstår lite då och då hade jag sett till att få koppla om i huset så att en del av elen där kunde kopplas till elverket bara vid att växla en brytare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Becker »

Jag röstar också på ett Honda EU20. Det får bra betyg av användarna. Och det lämnar "snygg" spänning. Uthyrningsfirman i stan hyr ut dessa. Så uppenbarligen så tål de också endel stryk :) Inte billiga... men dyker upp på Blocket ibland.

Annars ett lite större dieselelverk. Av känt märke.
På blocket kan man ju hitta 12 cylindriga dieselmonster med ASEA generator 8)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Hybenos »

Tack för tipsen! men att lägga 17000kr på ett elverk (honda eu20) är inte något jag tänkt göra om jag skall vara ärlig. Kanske poppar upp något på blocket om man har tur men det lär nog ligga på mellan 8-10000 vilket också är för mycket för att det skall vara värt det.

Det är inte att jag är snål men jag ser till syftet dvs att den skall köras de gånger det blir ordentliga strömavbrott (under vinterhalvåret då man löser problemen på andra sätt under sommarn. Visst kanske det går någon gång på sommaren i värsta fall. Säg att jag använder den 50 timmar per år vilket ger mig en relativt hög timpenning+bensin vilket inte känns hållbart.

Min tanke var att lägga mellan 1500-3000kr på ett begagnat elverk (bensin).
ex.
http://www.blocket.se/trelleborg/Ferax_ ... =23_11&w=1
http://www.blocket.se/lund/Elverk_44321 ... =23_11&w=1

Men skall det till 10000kr för att jag skall känna mig säker så behåller jag pengarna och lägger dem på en kamin istället som man kan elda i ved avbrott alt en tillfällig gasolkamin.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skellefteå
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 09 nov, 2012 10:21

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Skellefteå »

Du kan väl elda ved i den pannan? M-läget + cirkulationspump var hamnar vi då 200W?
CTC 265K år 1976
Janfire flex-A blå bättre begagnad, ny Nya box
140m2 endast uppvärmning ej dusch o varmvattnet
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Hybenos »

Visst går det att elda ved i den dock inget jag tänkt göra främst för att den släpper ut all värme alldeles för snabbt samt att den står för långt borta för att bidra med värme till huset genom ren eldning så att säga.

200W bör stämma men frågan är ju om ett "vanligt" elverk med säg 2200W är bra för pelletsbrännaren dvs att jag slipper köpa ett för 17000kr :)

(t ex de jag länkade till ovan)
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en UPS till datorn kan du köra genom den.
Till exempelvis en sån här http://www.dustinhome.se/product/501009 ... ider_dacsa
Bra att ha vid datorn om man bor på landet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Icecap »

En 1kW UPS ger en drifttid på kanske 8 timmar som bäst. Den tiden klarar man sig ändå rimligt utan att det blir skador på huset.

Med ett elverk samt en Jerry-can med soppa till den klarar man sig flera dygn och är det illa kan man åka och tanka medan verket tuggar på.

Den bästa lösningen är väl att ha en Stirlingmotor/ångmotor med en pelletsbrännare och värmeåtervinning, då kan man driva generator samt få värme. Men det blir en del pilljobb att stycka ihop och priset blir nog en del högre än ett billigare el-verk som drivs av fossilt bränsle.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Stegatorparn »

Min tanke var att elverket skulle mata UPS`n för att "polera" sinusvågorna till känslig utrustning som brännardatorn och TV-apparaten. Pumpar och motorer kopplas direkt på elverket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Joones »

Hur känslig är elektroniken i exempelvis en VikingBio? Vad är den mest känslig för. Variationer i spänningen eller ful sinusvåg. Den har väl en likriktare och trafo. Det borde väl ta hand om sinusvågen (för vist är det väl likriktad ström till eletroniken) ojämn spänning? skulle det vara bättre att köra elverk till batteri, batteri till inverter. Skulle man vinna något på det, få jämnare spänning eller blir det bara förluster?

Är det inte så att det främst är switchade nätdelar som är känsliga för fyrkantsvågen eller är det lika illa oavsett nätdel?

Hur klarar sig matarskruven på fulsinus.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Icecap »

Enheter med "riktig gammaldags" transformator klarar sig bra även med fulspänning. Motorer kan köra på fulspänning också, de låter bara lite "hårda".

Att spänningen varierar lite har ingen betydelse, normalt är ±10% på det vanliga el-nät.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Joones »

Så rent teoretiskt borde man kunna klara en brännare typ VikingBio på ett ganska billigt elverk (åtminstånde av invertertyp) från Jula eller biltema eller motsvarande under förutsättning att elverket håller och att det är dimensionerat till att klara effekten av brännare och matarskruven och cirkulationspumpen? Under förutsättning att inte VB:n har switchad nätdel (kan man se det på något vis, om det är switchad nätdel) Finns det någon märkning som visar på vilken typ av trafo man har?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Stegatorparn »

I min Viking Bio sitter en ringkärnetrafo 230/16 volt och en diodbrygga.
Spänningen stabiliseras med en LM317P.
Det man är orolig för är att spikar och transienter skall påverka processorn.
Statisk elektricitet kan ju effektivt avliva en cpu.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elverk + flex A + cirk. pump

Inlägg av Icecap »

Statisk elektricitet har inget med detta att göra, det är helt andra mekanismer.

Jag vill inte påstå att alla brännare som har en gammaldags transformator i nätdelen tål fulström - men att långt största delen tål det är det ingen tvekan om. Just ringkärnatransformatorer är lite mer "motståndskraftiga" mot spikar än vanliga EI-transformatorer.

De spikar och störningar som ett elverk kan åstadkomma brukar ligga inom vad som normalt kan finnas på elnätet - som kan vara ganska "smutsigt" vissa ställen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar