Ryker under hela gångtiden
Ryker under hela gångtiden
Har hört att det bara ska ryka ur skorstenen vid uppstarten, och att det sedan knappt ska komma någon synlig rök alls när brännaren kör för fullt!!!
Jag har inte direkt tänkt så mycket på det men när jag i morse stod och tittade ute på en hel sekvens från upp tändning till pannan var uppe i temp så rykte det under hela tiden ca: 20 minuter till brännaren stannade
Hur är det egentligen. Ska det ryka hela tiden,eller inte???
Har jag för snålt inställt på fläktspjället, eller för mycket öppet kanske???
Vad kan man göra själv åt saken???
Det har nog varit så här hela tiden, även efter installatören var här och gjorde rökgasmätningar 2007
Jag har inte direkt tänkt så mycket på det men när jag i morse stod och tittade ute på en hel sekvens från upp tändning till pannan var uppe i temp så rykte det under hela tiden ca: 20 minuter till brännaren stannade
Hur är det egentligen. Ska det ryka hela tiden,eller inte???
Har jag för snålt inställt på fläktspjället, eller för mycket öppet kanske???
Vad kan man göra själv åt saken???
Det har nog varit så här hela tiden, även efter installatören var här och gjorde rökgasmätningar 2007
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Re: Ryker under hela gångtiden
Lite vit imma kan det va beroende på väderlek....ingen fara på taket" 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Är det vit rök så är det vattenånga och inget att bry sig om. Blir så när luften ute är fuktig.
Är det svart rök så får brännaren för lite luft.
Vilken eldningsmatning har du?
När man valt önskad eldningsmatning så justerar man på fläktspjället tills det precis börjar komma svart rök och sedan justerar tillbaka någon millimeter så röken aldrig blir svart.
Varje pelletssort ger olika matning.
Är det svart rök så får brännaren för lite luft.
Vilken eldningsmatning har du?
När man valt önskad eldningsmatning så justerar man på fläktspjället tills det precis börjar komma svart rök och sedan justerar tillbaka någon millimeter så röken aldrig blir svart.
Varje pelletssort ger olika matning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Info
Nyttigt för alla att veta hur skorstens röken ska se ut vid drift och hur färgen på röken avläses
1 / För mycket förbrännings luft = mager blandning kan ge höga och skadliga temperaturer på de delar i pelletsbrännaren som utsätts för höga temperaturer och kortar livslängden på de delar.
ink fotocell / flamvakt -- Rökgasen färg är samma som vid rätt förbränning utan färg till vit grå = vatten ånga. dels ifrån fukt som redan finns i bränslet + omgivningens luft som brännaren får sin luft ifrån inne håller också naturligt varierande fukt innehåll.
2 / Bra inställning = färg lös till vattenånga ( grå vit rök )
3 / sämre inställning med för lite förbränningsluft = fet blandning som ger gul grå rök
= att röken innehåller tjära som kan medföra soteld..
Bäst är när förbrännings luft och bränslemängd är i harmoni med varandra !!
Utan en bra dragbegränsare och rätt dimensionerad kan aldrig luft/bränsle blandning hållas stabil.
utan kommer förbränningen att påverkas av hur skorstens draget varierar och det påverka förbränningens luftmängd.
Nyttigt för alla att veta hur skorstens röken ska se ut vid drift och hur färgen på röken avläses
1 / För mycket förbrännings luft = mager blandning kan ge höga och skadliga temperaturer på de delar i pelletsbrännaren som utsätts för höga temperaturer och kortar livslängden på de delar.
ink fotocell / flamvakt -- Rökgasen färg är samma som vid rätt förbränning utan färg till vit grå = vatten ånga. dels ifrån fukt som redan finns i bränslet + omgivningens luft som brännaren får sin luft ifrån inne håller också naturligt varierande fukt innehåll.
2 / Bra inställning = färg lös till vattenånga ( grå vit rök )
3 / sämre inställning med för lite förbränningsluft = fet blandning som ger gul grå rök
= att röken innehåller tjära som kan medföra soteld..
Bäst är när förbrännings luft och bränslemängd är i harmoni med varandra !!
Utan en bra dragbegränsare och rätt dimensionerad kan aldrig luft/bränsle blandning hållas stabil.
utan kommer förbränningen att påverkas av hur skorstens draget varierar och det påverka förbränningens luftmängd.
Tillverkar rökgasutrustning
Tack för alla bra svar!!
Röken är alltid vit (ibland lite gulare vid uppstart) Aldrig svart i alla fall
Men som olle45 säger: Det kan aldrig bli en stabil förbränning utan dragbegränsare. Så det är nästa projekt det!!
Röken är alltid vit (ibland lite gulare vid uppstart) Aldrig svart i alla fall

Men som olle45 säger: Det kan aldrig bli en stabil förbränning utan dragbegränsare. Så det är nästa projekt det!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
msh16: Min eldningsmatning är på 5 blinkningar = 3,68 sek. Men jag tror att det är ok, eftersom röken är vit i alla fall 

Jag har sällan någon synlig rök så länge det är plusgrader, när det blir kallare så har jag en tunn vit pelare (vattenånga). Precis när brännaren tänder har jag lite ljusgrå rök i 30-60sek.
Men det är många faktorer som kan spela in, en del år har jag kondens i insatsslangen på sommaren andra år är det helt torrt utan att jag kan avgöra någon skillnad på vädret.
/Vednisse
Men det är många faktorer som kan spela in, en del år har jag kondens i insatsslangen på sommaren andra år är det helt torrt utan att jag kan avgöra någon skillnad på vädret.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Kanske inte direkt något att fundera på då. Fick bara för mig att det inte skulle ryka något alls efter upptändningen.
Det har ju funkat ganska klanderfritt i 6-7 år, och sotaren har inte klagat på beläggning i skorstenen eller liknande (ser helt normalt ut) så det är väl bara elda på som vanligt!!!
Jag vart i alla fall lite lugnare av era svar
tack!!!
//Kay
Det har ju funkat ganska klanderfritt i 6-7 år, och sotaren har inte klagat på beläggning i skorstenen eller liknande (ser helt normalt ut) så det är väl bara elda på som vanligt!!!
Jag vart i alla fall lite lugnare av era svar

//Kay