Smörja fläkten i brännaren???

kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av kay »

Bytte fläkt för ca 9 månader sen på min Iwabo S1X, en Ziehl varvtalsstyrd från Naturvärme. Nu har den redan börjat och låta som om den skulle behöva lite olja i något lager eller så, Fick tipset av Icecap när den förra var på väg att ge sig, att smörja någon eller några gånger om året. Har inte gjort det ännu!

Den förra fläkten höll i ca 5 år utan att jag smorde den en enda gång. Men den här fläkten verkar vara på väg redan nu!!! Fick också tipset att hålla rent i pannrumet, speciellt under och i brännaren där luften sugs in, för att fläkten skulle hålla längre. (det har jag gjort)

Min fråga: Var någonstans ska man smörja de. Det ser ut som om det sitter ett lager längst ut på ena sidan, på den sidan som snabbkopplingen går in. På andra sidan där luftspjället sitter ser det inte ut som det är något lager.

Finns det ytterligare ett lager i mitten som ska smörjas också :?: för det känns ju konstigt om det bara sitter ett längst ut på ena sidan :!:

Funkar det med 5-56 att spruta in lite :?: eller måste det vara någon annan olja, har bara 5-56 hemma just nu!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av Icecap »

5-56 är nog det sämste du kan använda! Symaskinolja är det rätta om det rör sig om sinterlager, är det kullager kan man använda en lite tjockare olja (universalolja) men symaskinolja är bra till så mycket ändå och brukar vara av högre kvalitet och bättre penetreringskraft.

Såklart finns det lager i båda ändar, det är bara att du kommer åt det.

Och hur länge den förra levde utan att du gjorde något åt den är väl likgiltigt, frågan är varför du inte redan har gjort något åt den du har nu! När den låter illa slits den ganska mycket, det är alltså viktigt att göra det rätta snabbt om den ska fungera i många år.

Förr i tiden var det vanligt kunnande att mekaniska saker som rör sig måste smörjas men detta verkar ha försvunnit ur medvetet numera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av kvistarn »

absolut inte 5-56, det kommer ta död på lagren. Något lagerfett eller liknande.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av Icecap »

Lagerfett fungerar bara om det är kullager! Då är det å andra sidan väldigt bra.

Är det sinterlager (en lite matt metallbit) är det symaskinolja som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av msh16 »

Är det ett självsmörjande glidlager så är det bra med symaskinsolja ellet instrumentolja. Ingen tjock olja och absolut inte fett som sätter igen det porösa lagret helt-
Är det kullager behöver du inte smörja.

Såg en varvtalsreglerad fläkt och för att komma åt inre lagret var man tvungen att ta bort den ömtåliga fläkten. Var å andra sidan kullagrad så smörjning var onödig.

Intressant att det tillkommit en varvtalsstyrd fläkt. Styrningen i övrigt ser ju likadan ut som på min gamling.
Vid vilka tillfällen varierar fläktvarvtalet? Verkar kaka på kaka att sätta varvtalsstyrning på en fläkt med fläktspjäll.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av rod02 »

Jag vill se bilder/film på det inre lagret. Och lager byte
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av kvistarn »

bör jag smörja fläkten på min janfire i förebyggande syfte?
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av kay »

Då får jag köpa symaskinsolja i dag då da!! Varför jag inte har smörjt den reda, är för att den börjat låta ganska nyligen. Eller i alla fall nu som jag lagt märke till oljudet!!

Men sitter båda lagren längst ut på var sin ände om axeln, jag ser inte ritigt var lagren är. Det borde vara så i alla fall.... Man vill ju inte spruta på olja där det inte ska vara olja
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av Icecap »

kvistarn: en droppe olja för mycket skadar definitivt extremt mycket mindre än en droppe för lite.

kay: jag har ingen sådan fläkt här så jag kan inte visa på kort men ett lager brukar vara där den roterande delen möter den stationära delen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av msh16 »

Har du glidlager på Ziehl fläkten då? Helkapslade kullager sitter det på motsvarande fläkt från Torin.
Skvätt in lite olja där motorn tar slut och fläktaxeln går vidare in i fläktkåpan. Alltid är det något som träffar rätt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av Icecap »

I en annan tråd om fläktar (http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=8&t=13958) finns det bild på en fläkt:
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Där framgår det ganska klart att motorns axel är den enda med lagring och man ger då metallen runt axeln (oftast bronsfärgad) en droppe olja så att det rinner in i metallen. Ett sinterlager är nämligen gjort av en massa mycket små metallkulor som värmas och pressas ihop, resultatet blir en "svamp" som kan hålla olja i sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av rod02 »

Hur byter man det inre lagret? Jag vågar inte peta på trumman, av rädsla för obalans.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av kay »

Smorde upp fläkten med symaskinsolja igår. Gick ner och lyssnade på fläkten i dag, med ned låter likadant.
Nu är det ju inte riktigt säkert att oljan kom in ordentligt på rätta ställena förstås. Det är ju inte lätt att komma åt när fläkten sitter på plats. Skulle vara enklare om den låg på sidan. Eeeeeeee??? Kom just på att det är ju bara ta ur hela brännaren och lägga hela den på sidan, så det är lättare att droppa in lite olja i lagren.

Även om det inte blev någon förbättring av ljudet på fläkten, så kanske den håller lite längre med några droppar olja i den då och då i alla fall :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av Icecap »

En möjlighet kan vara att ta en bit ståltråd och låta en droppe rinna längs med den ner till smörjstället. Eller att använda en tops eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av kay »

Det var ett bra tips :idea:

Ska nog testa det i kväll, för jag tror inte jag kom åt lagret sist. Det blir ju lättare att styra droppen dit den ska med ståltråd eller topps :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar