Slår i rören under natten!
Slår i rören under natten!
Hej
Har en bio-sol panna som funkat klockrent i 3år (som jag ägt huset) MEN! Nu har det under en längre tid slagit i rören under nätterna! Jag har luftat och luftat radiatorerna och bytt den automatiska avluftaren vilket hjälpte i en natt! Det blir tyst/tystare när pannan eldat upp temp för det mesta!
Det kommer luft i radiatorerna varje dag vilket det aldrig gjort innan!
Vad kan detta bero på? För dåligt tryck i systemet? Jag har letat efter läckage utan resultat! Och luften kommer nästan bara i en radiator (den högsta)
Tacksam för svar då vi knappt kan sova vissa nätter!
Har en bio-sol panna som funkat klockrent i 3år (som jag ägt huset) MEN! Nu har det under en längre tid slagit i rören under nätterna! Jag har luftat och luftat radiatorerna och bytt den automatiska avluftaren vilket hjälpte i en natt! Det blir tyst/tystare när pannan eldat upp temp för det mesta!
Det kommer luft i radiatorerna varje dag vilket det aldrig gjort innan!
Vad kan detta bero på? För dåligt tryck i systemet? Jag har letat efter läckage utan resultat! Och luften kommer nästan bara i en radiator (den högsta)
Tacksam för svar då vi knappt kan sova vissa nätter!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Slår i rören under natten!
Kommer det luft in i systemet, vill den, om inga hinder för det finns, söka sig längst upp i systemet. Ett läckage som släpper in luft är svårt att hitta eftersom det oftast finns på det ställe man minst förväntar det. Om huset har en blandat påse av nyare och äldre rördragning, så bör man börja med att söka längsmed den äldre rördragningen först. Är det järnrör, vill man kunna se avlagringar på den ställen där det inte är tätt. Jag hade ett liknande problem för några år sedan, och inte för att skrämmas, men en dag jag gick upp, var det kallt i huset. Jag gick ner i pannrummet och där låg en enorm vattenpöl på golvet. Tack och lov fick jag omedelbar hjälp av lokala rörkrökaren och den dåliga biten järnrör sågas av och ersattes med nytt kopparrör. Men det var alltså det äldsta röret i huset och det var ironiskt rakt över pannan. I böjen hade det rostat hål, och det började märkas först med att det blev konstiga avlagringar utanpå röret, och jag finge fylla efter vatten för jämnan.
BioSol pannan kom väl på marknaden på 1990 talet, så de äldsta är väl kring 17 år, skulle jag tro. Det är tillräcklig tid för att den skall kunnat utveckla läckage, men jag tror det inte. Sannolikheten talar mer för att det är rördragningarna som måste ses över. Kom i håg att på grund utav att vi talar hetvatten här, så blir det inte alltid pölar som skvallrar om för oss VAR problemet finns. Se efter missfärgningar på kopplingar (gröna/blågröna ärgutfällingar), se efter svarta avlagringar kring eller under radiatorventiler - i synnerhet de som har några år på nacken. Kontrollera hur mycket trycket sjunker under ett dygn eftersom det vill kunna ge ett hum om läckagets storlek.
Detta är tyvärr det bästa jag kan erbjuda utifrån de uppgifter som finns. Sannolikt kommer du behöva hjälp från proffs för att lösa problemet rent praktiskt eftersom de ofta kan saker som du och jag aldrig behövd lära oss. Det såg jag när röret gick sönder hos mig - lösningen rörkrökaren gjorde var genial och billig. 2500 kronor för två man, bilersättning och en hel del material. Gissa om en som var lättad. Jag befarade det tredubbla.
BioSol pannan kom väl på marknaden på 1990 talet, så de äldsta är väl kring 17 år, skulle jag tro. Det är tillräcklig tid för att den skall kunnat utveckla läckage, men jag tror det inte. Sannolikheten talar mer för att det är rördragningarna som måste ses över. Kom i håg att på grund utav att vi talar hetvatten här, så blir det inte alltid pölar som skvallrar om för oss VAR problemet finns. Se efter missfärgningar på kopplingar (gröna/blågröna ärgutfällingar), se efter svarta avlagringar kring eller under radiatorventiler - i synnerhet de som har några år på nacken. Kontrollera hur mycket trycket sjunker under ett dygn eftersom det vill kunna ge ett hum om läckagets storlek.
Detta är tyvärr det bästa jag kan erbjuda utifrån de uppgifter som finns. Sannolikt kommer du behöva hjälp från proffs för att lösa problemet rent praktiskt eftersom de ofta kan saker som du och jag aldrig behövd lära oss. Det såg jag när röret gick sönder hos mig - lösningen rörkrökaren gjorde var genial och billig. 2500 kronor för två man, bilersättning och en hel del material. Gissa om en som var lättad. Jag befarade det tredubbla.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Pannan är ifrån -06 och allt i stortsätt har bytts ut! Har även solpanel på talet som är urfunktion för tillfället! Kan det bero på att den är av? Borde ju inte ha nån betydelse då det är separata rör mm
Ska ta en kik imån igen ger upp för i natt! Alla rör i pannrummet är i topp skick ska dock kolla lite i huset me!
Är det normalt att det kommer lite svart i vattnet när man luftar? Är endast i en radiator!
Ska ta en kik imån igen ger upp för i natt! Alla rör i pannrummet är i topp skick ska dock kolla lite i huset me!
Är det normalt att det kommer lite svart i vattnet när man luftar? Är endast i en radiator!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Vattnet skall inte vara svart. Där har du ett ställa att börja leta. Pannan är med sin låga ålder sannolikt inget problem, men radiatorn som spottar svart - bör du titta närmare på eftersom den då sannolikt är källan till luftinsläppet.
Hörs i morgon eftermiddag
Hörs i morgon eftermiddag

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hur kollar jag en radiator enklast då? Och den radiatorn som släpper svart vatten är den som alltid finns lite luft i! Det är den som är högst och den jag alltid luftat ur typ!?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jaha. Där försvann den teorin. I och med att den utsätts för luft, så bildas rost, som kommer ut med vattnet när man luftar. Jag börjar tro att detta är ett jobb för en rörkrökare för de har utrustning som gör att de kan hitta läckor lättare än du och jag kan med enbart visuell inspektion.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Om det nu inte är en läcka kan det nog vara en mix" av dessa fel också..
Har du checkat förtrycket i expkärl...?
Vilken hysteres kör du emellan?
Vad shuntar du ut för temp?
Mvh

Har du checkat förtrycket i expkärl...?
Vilken hysteres kör du emellan?
Vad shuntar du ut för temp?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Svart vatten i ett radiatorsystem som innehåller stål är normalt.
Det svarta är magnetit som är en form av järnoxid, rost, som bildas i värmesystem.
Pannor och radiatorer mm tillverkas av stål och om vattnet syresätts vid påfyllning av systemet eller inläckage av luft nybildas det. Därför är det viktigt att åtgärda läckor snarast.
I ditt fall vet jag för lite vad luften beror på, men vanliga orsaker är felaktig placering av pump och expansionskärl, för lågt tryck i expansionskärl, automatavluftare mm.
Ta gärna några foton på pannrummet så man kan se hur det är kopplat och lägg upp här.
Jag brukar använda http://www.forumbilder.com/
Det svarta är magnetit som är en form av järnoxid, rost, som bildas i värmesystem.
Pannor och radiatorer mm tillverkas av stål och om vattnet syresätts vid påfyllning av systemet eller inläckage av luft nybildas det. Därför är det viktigt att åtgärda läckor snarast.
I ditt fall vet jag för lite vad luften beror på, men vanliga orsaker är felaktig placering av pump och expansionskärl, för lågt tryck i expansionskärl, automatavluftare mm.
Ta gärna några foton på pannrummet så man kan se hur det är kopplat och lägg upp här.
Jag brukar använda http://www.forumbilder.com/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nu har jag lite att titta på!
Jag ska se om jag inte kan få upp några bilder me!
Det jag tycker är lustigt är att ljudet/beteendet endast är på natten!
Bytte automatiska avluftaren förra veckan!
I mitt expationskärl är det 0.4 ska det vara mer kanske?
Och ang shunten! Nu kan jag tänkta på fel grejer men det är väl den som är kopplad till tempgivaren i rummet och öppnar sej när det inte är önskad temp i givarrummet!? Om det är shunten så är den ställd på 80grader och på manuellt läge Max!
Och hysteres har jag aldrig hört talas om!?
Jag ska se om jag inte kan få upp några bilder me!
Det jag tycker är lustigt är att ljudet/beteendet endast är på natten!
Bytte automatiska avluftaren förra veckan!
I mitt expationskärl är det 0.4 ska det vara mer kanske?
Och ang shunten! Nu kan jag tänkta på fel grejer men det är väl den som är kopplad till tempgivaren i rummet och öppnar sej när det inte är önskad temp i givarrummet!? Om det är shunten så är den ställd på 80grader och på manuellt läge Max!
Och hysteres har jag aldrig hört talas om!?
Hysteres = skillnaden mellan tillslag och frånslag på termostaten. Skiljer tillslagstemperaturen sig från frånslagstemperaturen med t.ex. 5°C (typisk oljetermostat) är hysteresen just 5°C.
Med automatisk shuntreglering passar det med att det låter på natten, då är det oftast kallare ute vilket leder till höjd shunt vilket då kan ge extra fart på vattnet genom pannan och då kanske luft som befinner sig där.
Har du även termostatvred på elementen är det samtidig ökad flöde i elementen vilket kan dra med luft.
Trycket i expansionskärlet låter synnerligt lågt!
Med automatisk shuntreglering passar det med att det låter på natten, då är det oftast kallare ute vilket leder till höjd shunt vilket då kan ge extra fart på vattnet genom pannan och då kanske luft som befinner sig där.
Har du även termostatvred på elementen är det samtidig ökad flöde i elementen vilket kan dra med luft.
Trycket i expansionskärlet låter synnerligt lågt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vad menar du med 0,4?
Är det förtrycket i expansionskärlet eller det vattentryck du avläser på manometern?
Systemtrycket skall vara c:a 1,0 bar i ett system med slutet expansionskärl.
Är det förtrycket i expansionskärlet eller det vattentryck du avläser på manometern?
Systemtrycket skall vara c:a 1,0 bar i ett system med slutet expansionskärl.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Var kan jag hitta vilket tryck det ska vara?
Gick igenom alla papper på pannan igår och hittar bara ett ställe där det står Max 1.5? Det va därför jag började undra om inte trycket var för lågt!
Gick igenom alla papper på pannan igår och hittar bara ett ställe där det står Max 1.5? Det va därför jag började undra om inte trycket var för lågt!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Förtrycket skall motsvara höjdskillnaden mellan expansionskärlet och översta radiatorns överkant (0,1 bar/m) + 0,2 bar.
Sedan fyller man på systemet med vatten tills systemtrycket är c:a 1,0 bar.
Var förtrycket 0,5 bar är halva kärlet fyllt med vatten nu.
Sedan fyller man på systemet med vatten tills systemtrycket är c:a 1,0 bar.
Var förtrycket 0,5 bar är halva kärlet fyllt med vatten nu.
Det låter som du bara behöver fylla på med vatten=höjja till ca 1 bar som StegT nämnde...
Börja med det...!
Mvh
Börja med det...!
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Går din shuntmotor lätt?
En gång låg jag på ett vandrarhem likt en herrgård. Tror det är den mest sydliga i landet. När radiator termostaten skulle stänga, så lät det över samtalston
. Så jag vred på max tills det nästan blev för varmt. Vred tillbaka och han somna.....
En gång låg jag på ett vandrarhem likt en herrgård. Tror det är den mest sydliga i landet. När radiator termostaten skulle stänga, så lät det över samtalston

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA