Ecotec bioline 20 på ctc2200??

andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av andreas.p85 »

Hej är nybörjare på pellets och har nyss köpt hus som har en ctc 2200trio från år 2000, kom över en bioline 20 brännare till bra pris och hade ju tänkt att den nog skulle passa. Nu vet jag dock inte om så är fallet, i oljedelen på pannan verkar det alldeles för litet o lågt i tak så nu funderar jag på att montera brännaren i nedre vedluckan?. Har plockat ur keramiken och brännaren verkar få plats rent fysiskt men frågan är om man törs prova?. Har förstått att det kan bli lite att elda för kråkorna men om man bortser från det skulle det funka tror ni ?

Mvh Andreas Pettersson
Falun
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av msh16 »

Dunka in en rakt framåtbrinnande brännare som Eurofire eller Bionordic Viking B16 i oljebrännarutrymmet så får du digitala inställningar och slipper extrakostnad för termostat.
Biolinebrännaren är det bättre att sälja till någon som har en panna där den passar.
Veddelen har omvänd förbränning så där passar inte heller Bioline.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se i manualen är det helt skilda rökgasvägar för oljebrännardelen och veddelen.
Rökgasvägarna från vedeldstaden ser ut att vara lika långa som i min Combimax.
Att det är omvänd förbränning ser jag bara som en fördel, då rökgasvägarna blir längre och gaserna blir kvar längre i eldstaden.
Rökkanalen bakom eldstaden verkar dock svår att komma åt med sotviskan.

Finns det något askutrymme i oljebrännardelen?
Visserligen finns det turbulatorer men kanalerna verkar korta då eldstaden sitter högt upp.

Eftersom du redan har brännaren, skulle jag göra ett prov som du tänkt med brännaren i askluckan.
Skulle dock skruva bort luckan och sätta brännaren i en monteringsplåt i öppningen, så går det att backa utan att förstöra något om det inte funkar.
Får du en rökgastemperatur på 150 - 180°C så är det ok.

Annars kan du ju göra som msh16 föreslår och sälja brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av andreas.p85 »

Askutrymmet är vad jag förstått väldigt litet i oljedelen, jag har redan monterat bort askluckan och ska montera min monteringsplåt och montera brännaren till helgen. Funkar det helkass eller inte alls så får man väl skaffa andra grejer. Var köper man en panntermostat till bra pris ?
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
Keart
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 01 dec, 2008 09:09
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Keart »

Jag har en CTC2200 duo med en ecotec A3 i den luckan du pratar om, och går in på femte vintern nu.
kan köra ca 35 säckar innan jag är tvungen att aska ur pannan.

Har brännaren sitter på en plåt och en svängarm så man lätt kan lyfta ur brännarne när man askarur den.

Skall dock byta ut A3 till en A4 snart, och kommer att montera den på samma sätt.

jag tycker att det har fungerat bra hittils bytt vingar i slussen en gång på fyra år.
Panna CTC 2200 duo, EcoTec A3-15kW, MAFA Mini
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av andreas.p85 »

Låter ju kanon det! Vad är skillnaden på en duo och en trio panna? Har du också plockat ur keramiken i botten på pannan ?
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av msh16 »

Ja blir det så stort askutrymme också om brännaren sätts i askluckan får jag säga att jag hade fel.
Det stod någonstans att oljedelen är lika stor som på en ctc 1100 men den är alltså mindre.
Du missar möjligheten att köra ved men det kanske kan göra detsamma.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Stegatorparn »

Skillnaden mellan Duo och Trio är elpatronerna som finns i den senare.
Därav namnet Trio, ved/olja/el.

Har pannan haft en oljebrännare tidigare ska det finnas en dubbeltermostat i den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av andreas.p85 »

Stegatorparn: aha det va ju logiskt, ja olja har nog använts nån gång i tiden antar jag så då kan man alltså nyttja den termostaten till ecotecen?
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, en dubbeltermostat finns en max/överhettningsskydd och en driftstermostat i samma hölje.
Det går att ansluta varje termostat separat.
Är du osäker så ta en bild och lägg upp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Roli »

andreas.p85 skrev:Var köper man en panntermostat till bra pris ?
Är det en Bioline som du skall montera så behöver du ingen termostat. Det skall följa med en tempgivare till brännaren som styr den. Där emot behöver du ett överhettningsskydd och det brukar vara sammanbyggt med driftstermostaten. Men har det funnits en oljebrännare så sitter det säkert, som någon skrev, en dubbeltermostat där både drifttermostat och överhettningsskyddet är monterat. Har du en sådan så använd endast överhettningsskyddet eftersom den termostaten troligtvis har en väldigt liten hysteres, typ 5-6 grader. Med den tempgivare som följer med brännaren går att bestämma start och stopp temp på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av andreas.p85 »

Har nu provmonterat brännaren och märkte då att den löstagbara "ringen" på brännkoppen kommer att ligga emot en plåtvinkel på sidorna inne i pannan som keramiken tidigare vilade på. Hade du Keart samma problem med din A3:a? , kan jag i värsta fall ta vinkelslipen o kapa bort en bit av vinkeljärnet? Jag kan försöka fixa nån bild imorrn om ni inte förstår hur jag menar.

Mvh Andreas
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Roli »

Ja, du kan kapa lite på vinkeljärnen. Det fick jag göra i min panna när jag bytte från A3 till Bioline.
Verkar som om de roterande ringarna har lite olika diametrar mellan modellerna.
Kan dock vara lite knepigt att komma åt med vinkelslipen, iallafall i min panna.
Din kanske är större i förbränningsutrymmet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Keart
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 01 dec, 2008 09:09
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av Keart »

ang vinkeljärnen, brännaren satt monterad i pannan när vi köpte huset , så om någon har slipat vet jag inte. Men nu måste jag kolla hur det blir när A4'an skall in, sotarn kommer nästa vecka så jag får väl passa på att mäta lite då när pannan är kall.
Panna CTC 2200 duo, EcoTec A3-15kW, MAFA Mini
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Ecotec bioline 20 på ctc2200??

Inlägg av andreas.p85 »

Verkar inte som jag behöver såga i vinkeljärnen, brännaren satt inte riktigt centrerad i eldstaden så jag justerade den lite i sidled så nu går det att snurra på kuggkransen utan att det tar i. Nu till nästa fråga :D det finns en liten lucka mellan vedlucka och askluckan på pannan (draglucka?) ska denna vara öppen/stängd?
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
Skriv svar