köpa billig begangnad panna till janfire flex-a?
köpa billig begangnad panna till janfire flex-a?
Hej jag vill komma undan så billigt som möjligt och undrar om det finns någon här som har koll på bra pannor till en flex-a. Sådana pannor som kan hittas på blocket lite då och då. Jag har 160 m2 hus inkluderat inredd källare, spånisolering, 2glas fönster, utanför umeå. Vi är fyra personer som ska kunna duscha och ibland bada. vi funderar på att i framtiden bygga ut. Min nuvarande panna är på 15kw då vi precis köppt huset vet jag inte om det räcker till allt i vinter. Eventuellt om ni vill skriva panna plus annan brännare går det bra bara brännaren är billig eller går att hitta begagnad billigt. Jag hittade ett gammalt dokument som testat pannor med olika brännare men inte janfire och de kom upp till över 70% verkningsgrad. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Re: köpa billig begangnad panna till janfire flex-a?
Var en calmar panna opex till salu i Nordmaling för nån vecka sedan på blocket, vet dock inte om den finns kvar, har själv en sådan panna och en flex-a och tycker den fungerar rätt bra, körde på längsta effekt hela förra vintern och hade aldrig problem med dåligt varmvatten
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Oljepanna typ CTC1100, CTC1200, Nibe City, Calmar Opex får du billigast, under 3000.
http://www.blocket.se/ostergotland/Varm ... ?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/CTC_ ... ?ca=10&w=3
Så ser dom ut.
Ska helst vara en rakt framåtbrinnande brännare. Janfireflex måste köras med lågriktare och det är väl inte så optimalt.
Den tar i frontkåpan på CTC1200 också.
Vänta lite så du får ett bra hopplock i stället för ta första bästa så kan det bli bra. Allting är redan skrivet massor av gånger på forumet så bara att titta. Bra begagnade brännare går åt som smör medan de dåliga ligger kvar.
Begagnade pelletspannor är dyrare. Exempel på bra pannor, finns billigare också:
http://www.blocket.se/vi/42966099.htm?ca=10
http://www.blocket.se/halland/Pelletspa ... ?ca=10&w=3
Men du blev ju otrevlig när någon påpekade att Elkombi var bara skräp så kanske du bevarar klenoden ändå.
http://www.blocket.se/ostergotland/Varm ... ?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/CTC_ ... ?ca=10&w=3
Så ser dom ut.
Ska helst vara en rakt framåtbrinnande brännare. Janfireflex måste köras med lågriktare och det är väl inte så optimalt.
Den tar i frontkåpan på CTC1200 också.
Vänta lite så du får ett bra hopplock i stället för ta första bästa så kan det bli bra. Allting är redan skrivet massor av gånger på forumet så bara att titta. Bra begagnade brännare går åt som smör medan de dåliga ligger kvar.
Begagnade pelletspannor är dyrare. Exempel på bra pannor, finns billigare också:
http://www.blocket.se/vi/42966099.htm?ca=10
http://www.blocket.se/halland/Pelletspa ... ?ca=10&w=3
Men du blev ju otrevlig när någon påpekade att Elkombi var bara skräp så kanske du bevarar klenoden ändå.

CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Hej. Köpte en nibe city från 2002 på blocket för 1000kr. Monterade in den i april , installationskostnaden blev ca 8000kr. Fick även köpa en lågriktare samt distans på 150mm pga att brännaren tog i pannan för 2000kr. Pannan är ganska lättsotad, fungerar utan problem och det verkar som det går åt mindre pellets nu(får se hur det funkar i vinter).Tycker det är en bra och billig lösning med en beg ctc1100\1200 eller nibe city.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Tack för era svar!
Jag hittade en nibe city på annons men även en ctc1100. Vilken tror ni är bäst?
Några frågor till:
1)Hur länge klarar sig en panna om den står oinkopplad varmt eller kallt?
2)Är alla pannor gjorda med delar som rostar sönder om de står?
3)Hur jobbigt är det att byta panna själv?
4)I pdf filen som jag bifogade en länk till i första inlägget finns ett antal brännare: Bequeem, Iwabo, Eurofire. Är någon av dessa brännare lik janfire (med eller utan lågriktare eller ebk) så man kan dra några slutsatser av verkningsgrad från pdf:en om man har en janfire?
5) Jag har läst att ctc1100 ska vara en panna som man ibland får problem med varmvattnet. Vi är en badande familj. Skulle den klara ett dubbelbadkar eller är problemen pga andra saker än pannan? Hur är det med de andra pannor i detta avseende?
Mvh
Jag hittade en nibe city på annons men även en ctc1100. Vilken tror ni är bäst?
Några frågor till:
1)Hur länge klarar sig en panna om den står oinkopplad varmt eller kallt?
2)Är alla pannor gjorda med delar som rostar sönder om de står?
3)Hur jobbigt är det att byta panna själv?
4)I pdf filen som jag bifogade en länk till i första inlägget finns ett antal brännare: Bequeem, Iwabo, Eurofire. Är någon av dessa brännare lik janfire (med eller utan lågriktare eller ebk) så man kan dra några slutsatser av verkningsgrad från pdf:en om man har en janfire?
5) Jag har läst att ctc1100 ska vara en panna som man ibland får problem med varmvattnet. Vi är en badande familj. Skulle den klara ett dubbelbadkar eller är problemen pga andra saker än pannan? Hur är det med de andra pannor i detta avseende?
Mvh
En sak till:
6) Har man problem med att lågan slår i eller kommer för nära någon vägg i när man använder någon av pannorna?
6) Har man problem med att lågan slår i eller kommer för nära någon vägg i när man använder någon av pannorna?
1: Till den är rostat igenom...
2: Det kanske finns någon i rostfritt stål som någon rik krösus har köpt men annars: ja.
3: Det rör sig om att flytta bort, flytta på plats och koppla rör. Jag skulle tycka att det var mycket jobb men inte besvärligt.
4: Effektiviteten är den samma om inte brännaren går som ett öppet benbrott.
5: Den har väl inte det bästa rykte men är det ett problem kan du modifiera den med en plattvärmeväxlare.
6: Jag tror att den måste ha en framåtbrinnande brännare.
2: Det kanske finns någon i rostfritt stål som någon rik krösus har köpt men annars: ja.
3: Det rör sig om att flytta bort, flytta på plats och koppla rör. Jag skulle tycka att det var mycket jobb men inte besvärligt.
4: Effektiviteten är den samma om inte brännaren går som ett öppet benbrott.
5: Den har väl inte det bästa rykte men är det ett problem kan du modifiera den med en plattvärmeväxlare.
6: Jag tror att den måste ha en framåtbrinnande brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Brukar inte vara så jätte mycket jobb med att byta panna, kan vara besvärligt om pannrumet är trångt och hur gott om utrymme det finns att få ut och in med den nya pannan ex pannrum i källare med smala branta trappor kan vara lite besvärliga och jobbiga
du får nog räkna med 2-3 dagars jobb för det, om du tycker det är värt det eller ej kan jag inte svara på....mitt pannbyte var värt för mig även om det innebar några dagars jobb, en minskad pelletsförbrukning innebär lägre driftskostnad och därmed mindre pellets att fylla på så det har både sparat pengar och tid för mig
du får nog räkna med 2-3 dagars jobb för det, om du tycker det är värt det eller ej kan jag inte svara på....mitt pannbyte var värt för mig även om det innebar några dagars jobb, en minskad pelletsförbrukning innebär lägre driftskostnad och därmed mindre pellets att fylla på så det har både sparat pengar och tid för mig
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Du kan inte dra några slutsater av de gamla dammiga testerna.
Finns inte på kartan att fylla ett dubbelbadkar med varmt vatten om du nödvändigtvis ska använda en Janfire Flex A. Den brännaren börjar med att blåsa ut gammal gas i 5-6 minuter, sedan matar den in pellets och det tar många minuter innan det börjar brinna ordentligt också. På den tiden det tar för den brännaren att producera värme har man både hunnit med att bada och torka håret. En ctc 1100 rymmer 125 liter, andra oljepannor något mer.
Uppåtbrinnande brännare med lågriktare har jag själv och det är ingen bra lösning i en oljepanna som ska ha en framåtriktad brännare.
Brännaren från Ulma klarar att tända på ungefär en minut och då kan man vara säker på att varmvattnet inte tar slut.
Finns inte på kartan att fylla ett dubbelbadkar med varmt vatten om du nödvändigtvis ska använda en Janfire Flex A. Den brännaren börjar med att blåsa ut gammal gas i 5-6 minuter, sedan matar den in pellets och det tar många minuter innan det börjar brinna ordentligt också. På den tiden det tar för den brännaren att producera värme har man både hunnit med att bada och torka håret. En ctc 1100 rymmer 125 liter, andra oljepannor något mer.
Uppåtbrinnande brännare med lågriktare har jag själv och det är ingen bra lösning i en oljepanna som ska ha en framåtriktad brännare.
Brännaren från Ulma klarar att tända på ungefär en minut och då kan man vara säker på att varmvattnet inte tar slut.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Om man ska ha mycket varmvatten att tillgå måste man ha stor pannvolym. Starttiden har en viss -men ringa - betydelse men om man spolar badkar rör det sig kanske om 20-25kW som ska klämmas in i pannan för att den ska hänga med och det är väl få pannor som klarar den effekt.
Behöver man alltså en stor mängd VV under en kortare tid får man koppla till en tekniktank eller liknande eller ha en panna med stor volym.
Själv kan jag fjärrstarta termostaten om jag vill
Behöver man alltså en stor mängd VV under en kortare tid får man koppla till en tekniktank eller liknande eller ha en panna med stor volym.
Själv kan jag fjärrstarta termostaten om jag vill

Är inte PK!
Är inte PK!
Se där ett skäl till att ha acctank.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Brännarens starttid har stor betydelse om man vill ha varmvatten ur pannan. På den tiden man eldade olja i oljepannorna blev det sällan problem. Om brännaren lämnar full värme efter en dryg minut eller efter 12 minuter innebär stor skillnad i varmvattenkomfort.
Sätta in förlustgivande acktankar bara för man eldar med en inte så passande brännare verkar för mig vara fel väg att gå. Man kan ha bättre nytta av förvaringsutrymmena.
Sätta in förlustgivande acktankar bara för man eldar med en inte så passande brännare verkar för mig vara fel väg att gå. Man kan ha bättre nytta av förvaringsutrymmena.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Jag skrev bara att måste man ha enorma mängder VV till förfogande måste man ha ack.tank, det har inget med starttiden att göra! En brännare som tuggar på med 15kW kan inte hålla uppe temperaturen när det behövs 32kW för att hålla vattnet varmt nog, vara sig den startar på 1 minut eller 10 minuter, det är helt enkelt inte möjligt.
Men har man inte sinnessjukt bråttom med att fylla ett gigantisk badkar kan man ganska säkert klara sig utan ack.tank och rent drift- och installationsekonomisk vill det vara bäst att vara utan.
Men har man inte sinnessjukt bråttom med att fylla ett gigantisk badkar kan man ganska säkert klara sig utan ack.tank och rent drift- och installationsekonomisk vill det vara bäst att vara utan.
Är inte PK!
Är inte PK!
OT: Man kan med värmeväxlare ladda en "passiv acctank(utan slinga)". Kan man få ut stora mängder varmvatten (badkar) ur en "passiv acctank"?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Vad menar du?