Ställa gångtid externskruv Biomatic 20+ Analog!

Skriv svar
Iswara
Späd planta

Ställa gångtid externskruv Biomatic 20+ Analog!

Inlägg av Iswara »

Hej alla glada!

Jag fick ett problem som jag hoppas att ni garvade pelletseldare kan hjälpa en gröngöling med:

Externskruven till min Biomatic 20+ med BeQuem 15f brännare, alltså den äldre analoga modellen, gick sönder och jag fick tag på en Janfire-skruv och passade på att bygga ett större veckoförråd. Dock tänkte jag inte på att Janfireskruven skyfflar åtskilligt mer pellets än den gamla 70mm flexskruven som satt där innan så nu frågar jag Er kunniga: hur ställer man ner gångtiden på strömmatningen till externskruven på den analoga pannan, om det överhuvud taget går?

Tacksam för svar!
Anders T
Villa 2plan + källare. 180 + 90 m2. Thermia Biomatic+ (analog) med Ariterms digitala frontpanel, 6kW enstegs elpatron, BeQuem 20 kW brännare, 950 l veckoförråd och 2,2m Janfire externskruv.
henasa
Gallringsobjekt

Re: Ställa gångtid externskruv Biomatic 20+ Analog!

Inlägg av henasa »

Hej,

Jag undrar om du verkligen behöver det då strömmen till skruven kommer från nivågivaren i brännaren. DVS att när det är tomt i brännaren ger den ström till skruven och när det är fullt stänger den av. Kanske att du får lite i slangen då men det borde ju endast minska gångtiden på skruven.

Henrik
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det brukar finnas en eftergångstid för externskruven. Jag gissar att det är den som TS vill ändra.

Tyvärr vet jag inte hur det fungerar på den aktuella brännaren, hade varit en Bioline/A4:a så hade jag kunnat hjälpa till.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Iswara
Späd planta

Inlägg av Iswara »

Tack för svaren!
Precis som Roli säger finns en eftergångstid på skruven. När optiken säger att det är slut på pellets i slussfacket startas externskruven som sedan går i ca 15-20 sek, vilket var lagom med den gamla långsamma flexspiralen. Med matningshastigheten på Janfireskruven betyder det att halva fallslangen blir full av pellets, vilket i sin tur ger valv vid slussintaget i brännaren. När detta sker ger ju förstås optiken signal att det är tomt på pellets och externskruven startar igen. En skruvmotor har redan brunnit för mig pga detta!
Villa 2plan + källare. 180 + 90 m2. Thermia Biomatic+ (analog) med Ariterms digitala frontpanel, 6kW enstegs elpatron, BeQuem 20 kW brännare, 950 l veckoförråd och 2,2m Janfire externskruv.
Iswara
Späd planta

Inlägg av Iswara »

Ingen som vet, eller som har någon bra lösning åt mig?
Tkalle
Späd planta

Inlägg av Tkalle »

Hej! Har haft samma problem, men efter att sänkt tiden för Janfireskruven till 3 s så har problemet med valvning försvunnit.
Kalle
Ariterm Biomatc 20+ 2011, dragbegränsare, shuntstyrning yttertemperatur + elektroniska termostat på samtliga radiatorer med automatisk ändring av temp utifrån olika tidzoner inom dygnet.
148m² (2 plan) + uppvärmd källare 78m² 1934
Iswara
Späd planta

Inlägg av Iswara »

Tack tkalle! Nu är bara den stora frågan hur man gör detta! :-)
Skriv svar