Hej!
Igår kväll larmade vår Ecotec Bioline 20 för att det var dags att aska ur.
Har satt timern på 60h brinntid, vilket brukar vara lagom för vår CTC 265-panna.
Normalt går det att köra 2-3 dygn efter larmet, även när kylan är som strängast.
Idag på förmiddagen passade jag på att lasta in pellets i förrådet och skulle aska ur när jag kom in igen.
Men då hade brännaren stannat för bakvärme, det luktade bränd plast i pannrummet och höljet var glödhett.
Nu fick den stå och svalna av en stund, och nu har jag tagit ut den från pannan och öppnat höljet.
Under skruvens hölje och brännkoppen var det kraftig tjärbeläggning som inte var där när jag satte igång pannan för säsongen förra helgen.
Dessutom är slussvingarna kraftigt demolerade och en bit saknas. Se bildlänken.
http://www.horsecabmedia.se/privat/slussvingar.jpg
Min fråga är hur detta kan komma sig. Orsakades bakvärmen av en bit slussvinge som åkte med och brann för häftigt, eller är det bakvärme av någon annan orsak som har gjort att slussvingarna har deformerats och gått av? En teori skulle i så fall vara att askan lagt sig som en vägg och orsakat bakvärmen. Det är många "kallstarter" så här i början av eldningssäsongen, brännaren startar bara 2-3 ggr/dygn.
Vad tror ni?
Mvh Patrick
Bakvärme
Bakvärme
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Bakvärme
En vanlig orsak så här års är dåligt drag.
Kolla att dragbegränsaren fungerar och att rökgasspjället är helt öppet.
Kolla att dragbegränsaren fungerar och att rökgasspjället är helt öppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hur gamla var slussvingarna som gick sönder? Tyvärr så är de förbrukningsvara.....
Har brännaren stått still under sommaren eller gått sällan så kan vingarna deformeras och är de då gamla så bryts de till slut av. När en vinge har gått av så ökar risken för bakbrand eftersom det kan bli drag genom brännaren när vingarna tätar dåligt.
Troligen så gick vingen sönder före det att du fick bakbrand i din brännare. Börjar vingarna bli böjda så att de tätar dåligt kan man vända på dem för att förlänga livslängden lite. Är det hårda och/eller har dålig "spänst" så är det dax för ett byte till nya fräscha vingar. Är det riktigt bra drag i skorstenen så går det att köra utan vingar men det är inget att rekommendera (har själv kört med alla fyra vingarna trasiga på min gamla A3:a) för bakbranden eller rök baklänges kommer snarare förr än senare.
Har brännaren stått still under sommaren eller gått sällan så kan vingarna deformeras och är de då gamla så bryts de till slut av. När en vinge har gått av så ökar risken för bakbrand eftersom det kan bli drag genom brännaren när vingarna tätar dåligt.
Troligen så gick vingen sönder före det att du fick bakbrand i din brännare. Börjar vingarna bli böjda så att de tätar dåligt kan man vända på dem för att förlänga livslängden lite. Är det hårda och/eller har dålig "spänst" så är det dax för ett byte till nya fräscha vingar. Är det riktigt bra drag i skorstenen så går det att köra utan vingar men det är inget att rekommendera (har själv kört med alla fyra vingarna trasiga på min gamla A3:a) för bakbranden eller rök baklänges kommer snarare förr än senare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vingarna var ca 4 år gamla, och de var original från när brännaren installerades (=ny).
De har varit hårda nästan ända sedan starten.
Det där med att det blir drag genom slussen in i brännaren låter självklart, men det har jag faktiskt inte tänkt på förrän du nämnde det. Tack för det!
Det står ju på många ställen i manualen att slussen just är LUFTtät.
Tack vare att någon här på forumet var vänlig att göra en demofilm på Youtube om hur man byter slussvingar så gick det ganska smidigt - tills dess att jag tappade ett vinkeljärn som håller en vinge, ner i internförrådet. Det var inte helt lätt att få upp den igen, men vi hade en käck hovslagartång (inte en hovtång, men jag kommer inte ihåg just nu vad hovslagaren kallar den) med riktigt långa skaklar, som vi använde oss av,
Jag noterade också att ena nivåvakten på internförrådet hade lossnat av värmen. Tryckte dit den hjälpligt och den verkar ge ett värde till styrsystemet i alla fall. Men hur får man dit den igen så att den sitter där för gott? Limpistol?
Återigen konstaterar jag att pelletseldning må vara mer jobb med än en värmepump, men tack vare den relativt simpla konstruktionen behöver man inte vara Einstein eller fackman för att åtgärda fel!
Stort tack till dig också som gjorde Youtube-filmen!
/P
De har varit hårda nästan ända sedan starten.
Det där med att det blir drag genom slussen in i brännaren låter självklart, men det har jag faktiskt inte tänkt på förrän du nämnde det. Tack för det!

Det står ju på många ställen i manualen att slussen just är LUFTtät.
Tack vare att någon här på forumet var vänlig att göra en demofilm på Youtube om hur man byter slussvingar så gick det ganska smidigt - tills dess att jag tappade ett vinkeljärn som håller en vinge, ner i internförrådet. Det var inte helt lätt att få upp den igen, men vi hade en käck hovslagartång (inte en hovtång, men jag kommer inte ihåg just nu vad hovslagaren kallar den) med riktigt långa skaklar, som vi använde oss av,
Jag noterade också att ena nivåvakten på internförrådet hade lossnat av värmen. Tryckte dit den hjälpligt och den verkar ge ett värde till styrsystemet i alla fall. Men hur får man dit den igen så att den sitter där för gott? Limpistol?
Återigen konstaterar jag att pelletseldning må vara mer jobb med än en värmepump, men tack vare den relativt simpla konstruktionen behöver man inte vara Einstein eller fackman för att åtgärda fel!

Stort tack till dig också som gjorde Youtube-filmen!
/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Var de fyra år så får man nog kalla dem gamla. Visst är de hårda även när de är ny men tiden blir de ännu hårdare och kan spricka när man böjer dem.
Verkar som om de vingar som sitter i brännaren när den är ny håller längre än de som man köper som "reservdel". Lyckas du få de nya vingarna att bli fyra år så är det bra......
De som jag har monterat i min gamla A3:a blev allt från några månader till 2 år gamla. Får se hur gamla de blir i min begagnade Bioline, de vingarna har jag bytt en gång sedan jag monterade den sommaren 2010.
Verkar som om de vingar som sitter i brännaren när den är ny håller längre än de som man köper som "reservdel". Lyckas du få de nya vingarna att bli fyra år så är det bra......
De som jag har monterat i min gamla A3:a blev allt från några månader till 2 år gamla. Får se hur gamla de blir i min begagnade Bioline, de vingarna har jag bytt en gång sedan jag monterade den sommaren 2010.
Moderator