Pelletspanna eller bervärme?

Tronci
Entusiast!

Pelletspanna eller bervärme?

Inlägg av Tronci »

Hej alla glada pellets användare!

Har en 20 år Albin ved/el panna och 5 år pelletsbrännare som skall byttas snarast.

Under 2-3 månader har jag läst Eran artiklar och även det som skrivs på en liknande forum fast för bervärme pannor.

Vill ha snarast HJÄLP!

Skall jag investera i Janfire NH pelletspanna + bränare + pellistore föråd eller IVT C7+ greenline / Nibe 1230...?
Janfire kostar inkl. montering ca. 80.000:-, bervärme panna ca. 135-140.000:-

Bortsätt prisskilnader vid inköp, vad tycker Ni att det skulle bli biligaste alternativet?

Har ett hus 2 vån. och kälare, tottalt att värma upp ca. 210 kvm.
I dagslägge förbruknigen ca. 11 ton pellets och 10.000KW inkl. hushållsel.

Tycker att Janfire är mycket intressant... Har någon köpt det nya NH pannan / bränaren? Har mailat till Janfire minst 8 -9 ggr. och fått aldrigt något broschyr eller svar på nya NH... dåligt stil tycker jag... skulle vilja välja Thermias pelletspanna för dem är better på kontakten med konsumenten.

Tacksamt för svar / hjälp!

Kirunabor :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tråkigt att janfire inte svarat på dinna mail.. :evil:
Men du får samma info på nätet http://www.janfire.com/images/pdf/janfi ... t_0705.pdf det är samma som broschyren.. Inte mycke att komma med men lite info iaf..

11 ton pellets/år :shock: de va inte lite.. verkningsgraden kan inte va den bästa på nuvarande anläggning el hur är isoleringen på huset??
En sak du ska tänka på gällande bergvärme är vad du har för framledningstempratur (förmodligen rätt hög) då det är som kallast..
Den bör va så låg som möjligt för att få hög cop på pumpen..
Nibe anger cop 5 vid 35 grader o 3,5 vid 50..
Så för att få pumpen optimal så kanske du bör byta radiatorer oxå.. :?
Eller är det inräknat i priset på pumpen??
Har du självdrag kanske du måste kosta på ventilationen med fläktar..
Då blir det rätt dyrt med bergvärme o om ovanstående skippas får du hög elkostnad i stället..

Du kan nog räkna med x antal ton mindre pellets förbrukning med ny pelletspanna..
Själv ser den ut att minska med ca 1,4-1,6 ton med ny panna o brännare.. :D Tidigare gick det ca 6,7 ton/år o nu efter 9 mån har det gått 3,9 ton så jag typpar på drygt 5 ton nu..
Hos mej skulle det gått på 128000:- med bergvärme + att man även skulle byt till större radiatorer för lägre framledningstemp...
Nu fick jag ved/pelletsanläggning + nya 3 glas fönster (trä/aluminium) för samma pris.. :D

Så mitt råd är pellets.. Antingen janfire nh el thermia biomatic 20+..
Är du redo att satsa minst 140000:- (beroende på radiatorer o ventilation) på bergvärme så borde det gå lika bra med 80000:- för pellets + se över isolering el fönster för nästan samma kostnad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag lägger oxå min röst på pellets.

El priserna verkar bara vara på väg uppåt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fmty
Frö

Pellets eller Bergvärme

Inlägg av fmty »

Mitt förslag är att du tar kontakt med försäkringsbolagen,Folksam eller Länsförsäkringar för att få ett svar varför man bör tänka sig för flera gånger innan man installerar bergvärme.Läs gärna oxå SPI om hur mycket mer smutsig olja spi köpt in för den ökning av el som bergvärmepumpar fört med sig.Om du är ute efter ekonomi och miljö bör du nog använda pellets.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Hej,
Har du redan fungerande skorsten samt platsen för pelletsen så känns det som att pengarna för avgöra, det vill säga köp pelletspanna. Men behöver du rummen bättre till annat än pellets och panna så kanske bergvärmen är ett allternativ.
Janfire NH verkar väl var den svenska panna idag som nått längst gällande förenklad skötsel och 80papp för förråd och installation verkar ju vara ett hyfsat pris också. Då ska det ju nästan funka som en oljepanna, det vill säga det ända ansvar du har är att se till att beställa pellets 1 gång per år.

Tycker nog du ska ställa samma fråga på ett bergvärme forum. Då kanske du kan få svar på varför man ska lägga ut 40 tusen mera för bergvärmeanläggningen. Driftkostnaden för anläggningarna kan det ju inte vara så stor skillnad på.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:
Tycker nog du ska ställa samma fråga på ett bergvärme forum. Då kanske du kan få svar på varför man ska lägga ut 40 tusen mera för bergvärmeanläggningen. Driftkostnaden för anläggningarna kan det ju inte vara så stor skillnad på.
40 de är ju minst 55-60 tusen (80 för pellets o 135-140000:- för bergvp..

Jag vet att vp folket hävdar att driftskostnade ä lägre för vp än pellets..
Men de tas efter alla kalkyler där pellets priset räknas ligga på 1900-2300:-/ton.. Dessa priser är det en bra bit till iaf här i norrland.. :wink:

Men o andra sidan vet jag ingen som installerat bergvp runt umeå på ett äldre hus på ca 170-200 kvm som kommit under 15500 kWh/år..
Det är min farbror som jobbat som röris..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

André skrev:
Fredde skrev:
40 de är ju minst 55-60 tusen (80 för pellets o 135-140000:- för bergvp..

Jag vet att vp folket hävdar att driftskostnade ä lägre för vp än pellets..
Men de tas efter alla kalkyler där pellets priset räknas ligga på 1900-2300:-/ton.. Dessa priser är det en bra bit till iaf här i norrland.. :wink:

Men o andra sidan vet jag ingen som installerat bergvp runt umeå på ett äldre hus på ca 170-200 kvm som kommit under 15500 kWh/år..
Det är min farbror som jobbat som röris..
Jag ville bara vara snäll. Det är svårt nog att se vart man kan spara in dessa 40papp, än svårare med 55-60.

Till försvar för bergvärmeinstallation angående pelletspriser så är det ju så att vi i Norrland har lite billigare elpris också. Fast som du säger, vi förbrukare ju en hel del mer värme också.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Står inför ett liknande beslut och har definitivt bestämt mig för pellets. Ytterligare ett argument för pellets är miljövänlighet. Vilket i alla fall spelar roll för mig:

1. Värmepumpar drar el. Punkt. Det är något som säljarna inte vill prata om - de vill hellre diskutera COP-värden och att man får ut mer än vad man skickar in.

2. Värmepumpar drar mest el när det är som kallast. I värsta fall hoppar elpatronen in, även om det är relativt få dagar om året.

3. När det är som kallast är den totala elströmförbrukningen som störst. Då importeras stora mängder "smutsig" elström, exempelvis producerad i brunkolskraftverk nere på kontinenten.

Det om miljöargumenten och om bergvärme som ett miljövänligt alternativ. Jag läste någonstans att utsläppen av fossil koldioxid blir lika hög per kilowattimme en kall vinterdag oavsett om du kör bergvärme eller eldar med olja. Nu är det illa att dra upp ett sådant argument utan hänvisning till källa, men jag har för mig att jag läste det på Äfabs webbplats.

Det enda argumentet för värmepumpar som jag ser det är arbetsbesparing och bekvämlighet, men för mig väger det inte upp installationskostnaden och miljökostnaden samt den osäkra livslängden på kompressorerna. Ev. pelletsskatt vägs upp mot att elpriserna också lär gå upp. Och går det att beskatta pellets så går det att punktbeskatta värmepumpar. Det handlar bara om lite kreativitet hos våra politiker.

Dessutom VILL jag elda - pellets eller ved kan kvitta men eldas ska det 8)
snillet
Pannrumstomte!

bergvärme

Inlägg av snillet »

Det ENDA skälet till att köra bergvärme som jag köper är de som säger:

-"jag är jättelat och vill inte göra någonting"

Men frågan dyker genast upp...varför har man HUS då :lol: :lol: :lol: .
Gräsklippning, byggnadsunderhåll, snöskottning m.m. m.m.

ALLT det är BETYDLIGT jobbigare än att sköta om en pelletsanläggning.
Knappt ens jämförbart.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Tronci Vad har du för ventilation i huset?

Har du självdrags vent så är det inte bra att få en kall skorsten.
Då slutar den att fungera
Du kan oxå få fuktskador på vinden när skorstenen slutar att värma där uppe.

Mycket att fundera på :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kasch skrev: Ev. pelletsskatt vägs upp mot att elpriserna också lär gå upp. Och går det att beskatta pellets så går det att punktbeskatta värmepumpar. Det handlar bara om lite kreativitet hos våra politiker.
Värmepumpen är redan beskattad. Den höjer fastighetsskatten men det säger försäljarna inget om när de vill kränga sina pumpar.......

Inte heller "värmepumpsförespråkarna" säger något om detta när de gör sina "fina kalkyler" på hur mycket de tjänar på att ha bytt till värmepump.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: bergvärme

Inlägg av André »

snillet skrev:
Men frågan dyker genast upp...varför har man HUS då :lol: :lol: :lol: .
Gräsklippning, byggnadsunderhåll, snöskottning m.m. m.m.

ALLT det är BETYDLIGT jobbigare än att sköta om en pelletsanläggning.
Knappt ens jämförbart.
Nämn inte snö för de h-vetet det kommer väl om ett par månader.. :(

De ä då fan så mycke jobbigare än pelletsanläggningen även om man kör småsäck åtminstone här i norrland..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev: Värmepumpen är redan beskattad. Den höjer fastighetsskatten men det säger försäljarna inget om när de vill kränga sina pumpar....
Tror det är drygt 100000:- taxeringsvärdet stiger..
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:
Roli skrev: Värmepumpen är redan beskattad. Den höjer fastighetsskatten men det säger försäljarna inget om när de vill kränga sina pumpar....
Tror det är drygt 100000:- taxeringsvärdet stiger..
Då kan man ju låna mer 8) de e ju inte fel.

eller som en B-vp säljare sa till mig: du ska gå till banken och låna pengar nu, de är så billigt :!: :twisted:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Bergvärme kan väl också fixa kyla under sommaren.
Skriv svar