Avsvalningsfas Viking Bio
Avsvalningsfas Viking Bio
Tjo!
Har blivit med pellets sedan två dygn tillbaka och spenderat större delen av helgen i pannrummet! Att något så grundläggande som värme och varmvatten kan leda till så mycket underhållning!
Nu är mitt problem att jag är osäker på om min Viking Bio jobbar som den ska, i manualen står det att det ska vara en avsvalningsfas, men den uteblir helt tycker jag. Såhär är det beskrivet i manualen:
- Driftstop termostat
- Doseringen av pelletar upphör
- Indikering "EFFEKT" blinkar, en lång + två korta
- Fläkten går med högsta hastighet och fortsätter så, 90 sekunder efter lågan har slocknat...
- Under fyra cykler är fläkten igång med högsta hastighet...
- Brännaren stannar, endast indikeringen "DRIFT" är tänd.
Men det som händer är att när den kommit upp i temperatur så blinkar alla indikerings lampor till och sen stängs allt av, och pelletsen ligger kvar och brinner i brännarröret!
Någon som har råkat ut för detta?
/Tibe
Har blivit med pellets sedan två dygn tillbaka och spenderat större delen av helgen i pannrummet! Att något så grundläggande som värme och varmvatten kan leda till så mycket underhållning!
Nu är mitt problem att jag är osäker på om min Viking Bio jobbar som den ska, i manualen står det att det ska vara en avsvalningsfas, men den uteblir helt tycker jag. Såhär är det beskrivet i manualen:
- Driftstop termostat
- Doseringen av pelletar upphör
- Indikering "EFFEKT" blinkar, en lång + två korta
- Fläkten går med högsta hastighet och fortsätter så, 90 sekunder efter lågan har slocknat...
- Under fyra cykler är fläkten igång med högsta hastighet...
- Brännaren stannar, endast indikeringen "DRIFT" är tänd.
Men det som händer är att när den kommit upp i temperatur så blinkar alla indikerings lampor till och sen stängs allt av, och pelletsen ligger kvar och brinner i brännarröret!
Någon som har råkat ut för detta?
/Tibe
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Avsvalningsfas Viking Bio
Det verkar som överhettningsskyddet löser ut eller så är brännaren felkopplad.
Börja med att kolla vid vilken temperatur brännaren stannar och jämför med vad driftstermostaten är inställd på. Termostaten borde vara ställd någonstans mellan 70-85°C.
Kontrollera sedan vad överhettningsskyddet är inställt på. Du får förmodligen ta av höljet till driftstermostaten så hittar du överhettningsskyddet där. Oftast är det inställbart men kan även vara fast.
Brukar vara inställt på 95°C.
Är det felkopplat så finns inkopplingsanvisningar i manualen http://www.ved-pellets.se/Arkiv/VIKING% ... Manual.pdf.
Känner du dig osäker så ta hjälp av en elektriker för att kolla kopplingen.
Börja med att kolla vid vilken temperatur brännaren stannar och jämför med vad driftstermostaten är inställd på. Termostaten borde vara ställd någonstans mellan 70-85°C.
Kontrollera sedan vad överhettningsskyddet är inställt på. Du får förmodligen ta av höljet till driftstermostaten så hittar du överhettningsskyddet där. Oftast är det inställbart men kan även vara fast.
Brukar vara inställt på 95°C.
Är det felkopplat så finns inkopplingsanvisningar i manualen http://www.ved-pellets.se/Arkiv/VIKING% ... Manual.pdf.
Känner du dig osäker så ta hjälp av en elektriker för att kolla kopplingen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Efter att ha kollat i manualen för pannan så verkar överhettningsskyddet vara inställningsbart mellan 92 - 99 grader. Brännaren stannar vid ca 82 grader, vilket är rätt efter mina inställningar, har satt brännarens termostat lite över 70 grader (alltså ca 72 grader). Alltså är det inte överhettningsskyddet, kan tillägga att brännaren stannar konsekvent vid 82 grader. Så då är det bara att kolla om jag kopplade rätt, men det är jag 90% säker på att jag har. Återkommer när jag har bekräftat el kopplingen!
Kom gärna med fler förslag, känns som om det inte är helt bra att det får brinna färdigt i brännarröret.
Kom gärna med fler förslag, känns som om det inte är helt bra att det får brinna färdigt i brännarröret.
Den enda sak jag kan förstå det kan vara är att det är felkopplat. Då jag kopplade in min brännare (inte Viking Bio) var fasen till brännaren kopplat först till termostaten - varifrån den gick via överhettningsskyddet och SEDAN ner till brännaren.
Detta var jag dock uppmärksam på så jag flyttade runt på det hela så att fasen kom till överkokningsskyddet först.
Därifrån gick den dels till brännarens driftström och dels till termostaten. Sedan gick den från termostaten till termostatingången.
Jag uppfattar din beskrivning som att brännaren blir strömlös när termostaten bryter - och det är ju felkopplat då.
Detta var jag dock uppmärksam på så jag flyttade runt på det hela så att fasen kom till överkokningsskyddet först.
Därifrån gick den dels till brännarens driftström och dels till termostaten. Sedan gick den från termostaten till termostatingången.
Jag uppfattar din beskrivning som att brännaren blir strömlös när termostaten bryter - och det är ju felkopplat då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Fasen skall först gå till överhettningsskyddet där sedan brännarens svarta kabel ansluts.
Från samma anslutningspunkt som svart kabel, dras en kabel till driftstermostaten där sedan brännarens bruna kabel ansluts.
Via överhettningsskyddet matas alltså brännarens svarta kabel och via överhettningsskydd och driftstermostat matas brännarens bruna kabel.
Därmed får brännaren alltid ström via överhettningsskyddet och kan slutföra hela driftsprogrammet.
Viking Bio kan förses med en separat givare för styrning. Har du en sådan kan ju även pannans drifttermostat vara kopplad som ett överhettningsskydd och då stå för lågt.
Från samma anslutningspunkt som svart kabel, dras en kabel till driftstermostaten där sedan brännarens bruna kabel ansluts.
Via överhettningsskyddet matas alltså brännarens svarta kabel och via överhettningsskydd och driftstermostat matas brännarens bruna kabel.
Därmed får brännaren alltid ström via överhettningsskyddet och kan slutföra hela driftsprogrammet.
Viking Bio kan förses med en separat givare för styrning. Har du en sådan kan ju även pannans drifttermostat vara kopplad som ett överhettningsskydd och då stå för lågt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Nu har jag dels kollat i pannan och kollat lite till här på forumet. Pelletsbrännaren är kopplad till öljebrännar plinten som så att fasen och "trigger" kabeln är koplade på L1, nollan till nollan och jord till jord. Jag kan inte se var jag ska kunna koppla till överhettningsskyddet.
Hänvisar till en annan tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... ng#p124142
Problemet nu är att reda ut om det finns en plint för överhettningsskyddet?
Hänvisar till en annan tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... ng#p124142
Problemet nu är att reda ut om det finns en plint för överhettningsskyddet?
Överhettningsskyddet ska bryta driftströmmen till brännaren!
Inkommande L1 till pannan ska gå till överhettningsskyddet först av allt. Ut från överhettningsskyddet ska L1 dras dels till driftfas till brännaren och dels till termostaten.
Ut från termostaten ska den till "trigger" ingången (termostatsignal in).
L1 ska alltså delas upp efter att den har gått genom överhettningsskyddet.
Inkommande L1 till pannan ska gå till överhettningsskyddet först av allt. Ut från överhettningsskyddet ska L1 dras dels till driftfas till brännaren och dels till termostaten.
Ut från termostaten ska den till "trigger" ingången (termostatsignal in).
L1 ska alltså delas upp efter att den har gått genom överhettningsskyddet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kan den här plinten stämma med din panna. Den visar hur Viking Bio skall kopplas in i en CTC1100.

Nej den plinten stämmer inte, men det gör denna.
Men jag testade en sak igår kväll, fast om det är 100% rätt eller inte vet jag inte. Efter att ha läst alla kommentarer så går ju skallen på högvarv, står och stirrar på plinten och kliar sig på huvudet, kollar i instruktionsboken till brännaren där jag bläddrar förbi kommentaren om att panntermostaten till brännaren ska ställas på max och att brännaren ska ställas ner 10-15 grader under panntermostaten. (När man kopplar in brännaren för att styra panntemperaturen.) Efter att ha kollat i manualen till pannan så ser jag att max inställbar temperatur för pannan är 82 grader. Ställde ner brännaren och lyckades vara med en gång vid stop innan det var dags att sova och då var det en alldeles fantastisk avsvalningsfas med massor av fläkt blås!
Dock bara sett det en gång hittils...
Vi kan ju lugnt konstatera att det finns många varianter på ctc1100.Men jag testade en sak igår kväll, fast om det är 100% rätt eller inte vet jag inte. Efter att ha läst alla kommentarer så går ju skallen på högvarv, står och stirrar på plinten och kliar sig på huvudet, kollar i instruktionsboken till brännaren där jag bläddrar förbi kommentaren om att panntermostaten till brännaren ska ställas på max och att brännaren ska ställas ner 10-15 grader under panntermostaten. (När man kopplar in brännaren för att styra panntemperaturen.) Efter att ha kollat i manualen till pannan så ser jag att max inställbar temperatur för pannan är 82 grader. Ställde ner brännaren och lyckades vara med en gång vid stop innan det var dags att sova och då var det en alldeles fantastisk avsvalningsfas med massor av fläkt blås!
Dock bara sett det en gång hittils...
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du en temperaturgivare ansluten till brännaren?
Ja just ja, det var ju det jag glömde nämna också! Ja jag har temperaturgivare ansluten till brännaren!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Då är du på rätt spår.
Skruva upp pannans drifttermostat på max och ställ in panntemperaturen på brännaren så fungerar det som det ska.
Skruva upp pannans drifttermostat på max och ställ in panntemperaturen på brännaren så fungerar det som det ska.
Suveränt! Tackar för hjälpen!
Fantastiskt trevligt och hjälpsamt forum detta
Välkommen till pelletsklubben Tibe!

Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Kan bara hålla med föregående talare! Och tack!