Avsvalningsfas Viking Bio
Avsvalningsfas Viking Bio
Tjo!
Har blivit med pellets sedan två dygn tillbaka och spenderat större delen av helgen i pannrummet! Att något så grundläggande som värme och varmvatten kan leda till så mycket underhållning!
Nu är mitt problem att jag är osäker på om min Viking Bio jobbar som den ska, i manualen står det att det ska vara en avsvalningsfas, men den uteblir helt tycker jag. Såhär är det beskrivet i manualen:
- Driftstop termostat
- Doseringen av pelletar upphör
- Indikering "EFFEKT" blinkar, en lång + två korta
- Fläkten går med högsta hastighet och fortsätter så, 90 sekunder efter lågan har slocknat...
- Under fyra cykler är fläkten igång med högsta hastighet...
- Brännaren stannar, endast indikeringen "DRIFT" är tänd.
Men det som händer är att när den kommit upp i temperatur så blinkar alla indikerings lampor till och sen stängs allt av, och pelletsen ligger kvar och brinner i brännarröret!
Någon som har råkat ut för detta?
/Tibe
Har blivit med pellets sedan två dygn tillbaka och spenderat större delen av helgen i pannrummet! Att något så grundläggande som värme och varmvatten kan leda till så mycket underhållning!
Nu är mitt problem att jag är osäker på om min Viking Bio jobbar som den ska, i manualen står det att det ska vara en avsvalningsfas, men den uteblir helt tycker jag. Såhär är det beskrivet i manualen:
- Driftstop termostat
- Doseringen av pelletar upphör
- Indikering "EFFEKT" blinkar, en lång + två korta
- Fläkten går med högsta hastighet och fortsätter så, 90 sekunder efter lågan har slocknat...
- Under fyra cykler är fläkten igång med högsta hastighet...
- Brännaren stannar, endast indikeringen "DRIFT" är tänd.
Men det som händer är att när den kommit upp i temperatur så blinkar alla indikerings lampor till och sen stängs allt av, och pelletsen ligger kvar och brinner i brännarröret!
Någon som har råkat ut för detta?
/Tibe
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25