Hjälp med panna/reglage. Bild

sasse
Prima virke

Hjälp med panna/reglage. Bild

Inlägg av sasse »

Bild

Hej Alla.
Behöver lite hjälp av er pellets/värmekunniga.
Jag har haft denna pannan i tre år och den funkar bra. Har dock inte fått klart på allt. Har lagt typ 2 år på att lära mig brännaren. Tänkte ta itu med rörern nu. Har problem med att det blir tomt i tanken/expantionskärlet. Den ska vara på ca 1 bar men det sjunker. Speciellt efter vi har badat och duschat.

Så nu blir det start från början så man inte skruvar sönder pannan.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Börjar med dessa tre saker som jag inte riktigt fattar.

1: Vad ska denna stå på och vad gör den? Tempen som sitter efter ändras om jag höjer den så jag fattar att den är en regler/temp men vad gör den? Ska tempen på klockan vara samma som tempen jag har i pannan på varmvattnet?

2: Vad gör den? Vet inte om jag har rört på den men det har jag säkert. Den sitter ju på varmvattnet?

3: Det ska vara ett kallvattenrör men varför är det varmt?

Hoppas ni kan bringa lite klarhet i detta. Kommer mer bilder snart :)
sasse
Prima virke

Re: Hjälp med panna/reglage. Bild

Inlägg av sasse »

Bild

Problem nr 2. Tror ni löser denna snabbt :)

När vi flyttade in så var knapp nr 1: Brytare cirkulationspump varmvattenskrets avstängd.
Brytare nr 2: Cirkulationspump extern värmekrets var på. Borde inte bägge vara på?

Vad är skillnaden på dessa två?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1: Kallas "shunten" och bestämmer hur stor procentdel av elementvattnet som cirkuleras som byts ut mot varmt vatten från pannan. Ska i teorin stå så lågt som möjligt utan att det blir kall i huset av den orsak. På röret till vänster om den sitter en termostat, bör väl hamna runt 40°C eller mer - just nu där det inte är skrikkallt.

2: Tror att det är tappvattensreglering (skållningsskydd). En termostatblandare så att ni inte skållas helt enkelt. Ställs till lagom VV-temperatur.

3: Om det inte rinner igenom kallt vatten sprider värmen sig långsamt. Känn på röret när det tappas varmt vatten och du fattar.

------------------------

1: Jag tror att det finns en flödessensor som slår på VV-cirkulationspumpen automatisk. Om den sensor hakar upp sig kan man nog tvångsstyra med brytaren.

2: Om ni behöver värme i huset bör den vara på men på sommaren behöver man sällan detta och då stänger man av. Det sparar ström och värme.
Senast redigerad av Icecap den lör 15 sep, 2012 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

1.Kran nummer 1 är shunten, med den ställer du temperaturen ut till elementen. Termometern visar vilken temperatur som går ut till elementen.

2.Kran nummer två är blandningsventilen, med den ställer du temperaturen på varmvattnet.

3. Det blir varmt av värme från pannan, om du känner på det när du tappar varmvatten så kommer det att vara kallt.

Problem 2.
Brytare nummer 1 är till cirkulationspumpen på elementen. Eventuellt kan du får värme på elementen även med den av om du har självcirkulation i systemet. Har du element på samma våning som pannan så blir de kalla.

Knapp nummer 2 är till pumpen till värmeväxlaren för varmvatten. Stänger du av den så får du ute lite varmvatten sedan blir det kallt.

Det är vad de ska vara till, sedan kan man ju inte vara helt säker på att det är kopplat så, men det är det antagligen.

EDIT: Nu var Icecap snabbare. Och mer rätt också tror jag. Flödes vakten ligger mycket troligt parallellt med brytare nummer 2. Om man stänger av pumpen till elementen bör man starta den någon gång då och då så att den inte fastnar.
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Tusen tack. Det förklarar en hel del :D

Angående varmt kallvattenrör så hade ni helt rätt. Blev kallt när frugan duschade.

Vad är rek temp på elementen? 40c ca?
Varför har man temp reglage till varmvattnet? Ställer man inte det på blandaren? Men det förklarar också en hel del, den kranen var på ca mitten och frugan har alltid gnällt på att det inte blir varmt nog :D
Jag öppnade den helt nu och då var det ca 68c ut i kranen. Har pannan på 70c.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

VV-regleringen kallas "skållnings-skydd", sedan får du klura lite på den del. Sådana moderniteter finns inte på min panna varför jag ibland nästan får ånga ur kökskranen och toakranen, min pannan går upp till 88°C...

Lämplig temperatur till elementen beror på vad som behövs! Själv ställer jag min shunt på halvfart när det börjar kyla till lite, när det blir kallt ställer jag den på 100%, jag har nämligen termostatvred på samtliga element varför det löser sig på det vis.

En del anser att man kan spara värme vid att bara köra just så varmt vatten som behövs men då alla mina rör går inuti huset och då inget rum blir värmare än jag vill ha det är det totalt likgiltigt för mig.
Är inte PK!
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Ok.

Då börjar det klarna. Men vad är lagom temp på en pelletspanna? Jag ligger som sagt på 70c nu.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror att danei har förväxlat strömbrytarna i problem 2.

Brytare 1 slår till pumpen för tappvarmvatten i kontinuerlig drift.
I frånslaget läge styrs pumpen av flödesvakten i utgående ledning.

Brytare 2 startar cirkulationspumpen för värmesystemet. Kan stängas av sommartid men bör motionsköras några minuter en gång i veckan.

Manualen för pannan kan du spara hem här http://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_b ... _20_30.pdf
Senast redigerad av Stegatorparn den sön 16 sep, 2012 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

sasse: 70°C är helt OK. (° = Alt + 0176)
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Stämmer, jag förväxlade knapparna.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

sasse skrev:Varför har man temp reglage till varmvattnet? Ställer man inte det på blandaren?

Här hade vi tidigare ingen sådan till varmvattnet.
Var pannan 90°C varm så hade man 90°C varmt vatten i kranen...
Detta är ju ioförsig inget problem om man handdiskar, stoppa in disken under rinnande vatten och det är klart :D
Ett problem är ju dock om man har småbarn eller någon som är på besök = olycksrisk!

Själv så stoppade vi dit en liknande kran som du har på bilden och ställde tempen till 55°C.
Det betyder att vi får aldrig mer än max 55°C varmt vatten i kranen.

Anledning:
Stoppar man händerna i vatten som är 65°C eller varmare så får man brännskador efter några sekunder!!
Gör man det i 60°C vatten så tar det minuter att få brännskador.
Sänker man till 55°C så tar det rejält lång tid, typ 20-30min och så länge står du inte ut med värmen ;)

Boverkets rekommendation är att man har max 65°C på tappvarmvattnet.

(Stektermometer brukar gå bra att kolla temp i varmvattenkranen med)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Bra förklarat. Tusen tack.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Nu har pannan tuffat på sedan jag fick hjälp av er och den funkar toppen. Spottar inte ur sig vatten och punktkokar inte (eller vad den gjorde) Ska ställa in den mer noggrant när alla elementen är igång och kommer säker be om hjälp då med. Tusen tack för ett grymt forum med snabba svar.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

sasse skrev:
Har problem med att det blir tomt i tanken/expantionskärlet. Den ska vara på ca 1 bar men det sjunker. Speciellt efter vi har badat och duschat.
Tycker inte att trycket borde sjunka i expantionskärlet bara för att man duschar. Det gör det inte i mitt expantionkärl i alla fall. Men det kan ju i och för sig vara fel på mitt kanske.

Går trycket upp i gen när du duschat klart?
Annars borde det väl vara något läcka på radiatorslingan.

Hör inte expantionskärlet bara till radiatorslinans slutna krets??

Icecap kanske har ett bra svar!!! he he!! :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kanske han har...

Trycket i expensionskärlet är beroende av panntemperaturen & elementkretsloppets temperatur. Är det för lite luft i expensionskärlet (inte alls ovanligt då det sipprar genom gummi-skiljeväggen) får man just detta fenomen: "liten" temperaturändring ger "stor" tryckändring.

Lösning: se till att det är lagom med luft i expansionskärlets luftkammare. Kan fyllas på med en pump, ventil ska finnas för detta, sitter ofta gömd under en plastbit i ändan på kärlet.
Är inte PK!
Skriv svar