CTC 265
CTC 265
Hej!
Har en CTC 265-panna från 60-talet som jag eldar pellets i, via oljebränningsluckan.
För något år sen fick jag reda på här i forumet att vedeldningsdelen är urusel ur verkningsgradssynpunkt, så det är inget jag har gjort.
Men nu har vi lite gammalt virke som inte går att bygga något med, men som är torrt och fint och som jag ändå tänkte att bränna upp i pannan - alltid ger det väl några kWh till huset istället för att eldas upp i en bränntunna.
Är det något jag ska tänka på när jag eldar i den? Jag har alltså aldrig eldat i vedeldningsdelen innan.
Har en CTC 265-panna från 60-talet som jag eldar pellets i, via oljebränningsluckan.
För något år sen fick jag reda på här i forumet att vedeldningsdelen är urusel ur verkningsgradssynpunkt, så det är inget jag har gjort.
Men nu har vi lite gammalt virke som inte går att bygga något med, men som är torrt och fint och som jag ändå tänkte att bränna upp i pannan - alltid ger det väl några kWh till huset istället för att eldas upp i en bränntunna.
Är det något jag ska tänka på när jag eldar i den? Jag har alltså aldrig eldat i vedeldningsdelen innan.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: CTC 265
Hade en sådan panna tidigare.
Tog det sig ordentligt så stack rökgastemperaturen lätt upp i 500 grader och det är inte bra.
Har du rökgastermometer så håll koll på den och elda försiktigt med många små inlägg.
Helst inte mer än 300 grader.
Tog det sig ordentligt så stack rökgastemperaturen lätt upp i 500 grader och det är inte bra.
Har du rökgastermometer så håll koll på den och elda försiktigt med många små inlägg.
Helst inte mer än 300 grader.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
En CTC265 har inte ett vedkammare, det är ett kokskammare! Den är inte gjort för vedeldning men för kokseldning.
Som Stegatorparen skriver är det små inlägg som gäller om inte skorstenen ska eldas sönder.
Som Stegatorparen skriver är det små inlägg som gäller om inte skorstenen ska eldas sönder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om man fick använda spjället på rökröret skulle det gå bättre att elda ved.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Varför skulle du inte få det?
Varför skulle det underlätta?
Varför skulle det underlätta?
Varför man inte får har jag inte fått reda på ännu. Men lite broms så brinner det lugnare(lagom rökgas temp), utan att det blir pyreldning. Även underdimensionerade motdragsluckor får hjälp.
Det blir lika mycket pyreldning om du bromsar flödet innan eldstaden som om du gör det efter. Så du kan lika gärna använda dragluckan som rökspjället.
Blir det verkligen pyreldning om man bara bromsar så man får rimligare temp i brasan? Jag tror det finns ett mellanting mellan max förbränning och pyreldning. Som är relativt miljövänligt i kokspannor.
För att överhuvudtaget komma ner runt 300 grader så måste du stänga spjället rätt ordentligt och då blir det pyreldning, men det är ju bara att prova om du känner för det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hmmm, låter som att jag inte bör elda nåt mer än pellets i den pannan. 
Vad kostar egentligen en nyare bra pelletspanna med inbyggd accumulatortank? Vi äger inte huset själva, så vi vill egentligen inte lägga ner pengar på pannan, men vi får byta ut den om vi vill.
Äldre pannor som den här har ju sämre verkningsgrad, men vi klarar oss med ca 11 pallar pellets per eldningssäsong, till ett hus på 120 kvm, vilket väl får vara bra eftersom huset är byggt 1830.
Så hur mycket kan jag egentligen vinna på ett byte?
Jag försöker alltså att göra en kalkyl på hur mycket jag skulle kunna spara i uppvärmningskostnader. Att eldat upp spillvirke hade ju varit ett sätt, men går inte det på ett säkert sätt så...

Vad kostar egentligen en nyare bra pelletspanna med inbyggd accumulatortank? Vi äger inte huset själva, så vi vill egentligen inte lägga ner pengar på pannan, men vi får byta ut den om vi vill.
Äldre pannor som den här har ju sämre verkningsgrad, men vi klarar oss med ca 11 pallar pellets per eldningssäsong, till ett hus på 120 kvm, vilket väl får vara bra eftersom huset är byggt 1830.
Så hur mycket kan jag egentligen vinna på ett byte?
Jag försöker alltså att göra en kalkyl på hur mycket jag skulle kunna spara i uppvärmningskostnader. Att eldat upp spillvirke hade ju varit ett sätt, men går inte det på ett säkert sätt så...
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Om ni inte planerar på att bo mycket länga i huset kommer ett pannbyte INTE att löna sig!
Har ni gratis ved och ska bo där mycket länga kan det nog gå jämt ut med en ny vedpanna + ackumulatortank och allt som behövs, då återstår "bara" jobbet med ved, plats att torka det osv.
En CTC265 är inte så illa ur verkningsgrad om man kör på lagom effekt. Jag har testat min panna rörande olika effekter och grovt sagt är allt över 12kW bortkastat på riktigt. Själv kör jag på 7kW och min brännare byter effektläge automatisk om det inte räcker till, min brännare är dock lite speciell på den punkt.
Som mest har jag behövt ~12kW när det var riktigt knökkallt och förra år gick det åt ung. 11 pallar.
Har ni gratis ved och ska bo där mycket länga kan det nog gå jämt ut med en ny vedpanna + ackumulatortank och allt som behövs, då återstår "bara" jobbet med ved, plats att torka det osv.
En CTC265 är inte så illa ur verkningsgrad om man kör på lagom effekt. Jag har testat min panna rörande olika effekter och grovt sagt är allt över 12kW bortkastat på riktigt. Själv kör jag på 7kW och min brännare byter effektläge automatisk om det inte räcker till, min brännare är dock lite speciell på den punkt.
Som mest har jag behövt ~12kW när det var riktigt knökkallt och förra år gick det åt ung. 11 pallar.
Är inte PK!
Är inte PK!
Oavsett om det funkar bra eller inte, så brinner det lika bra/dåligt med strypning innan elden som med en strypning efter elden. Den typen av pannor har eldats med vet på många ställen. Verkningsgraden är säkert inte på topp, och rökgaserna hemska, men det funkar.
Har eldat ved, pall etc i min CTC 265 ano 1974. Bill inte påstå att rökgasen har gått upp till 500 grader. En gång har max termostaten varnat lite med en rökgas runt 290 grader. Och varmt vart det i huset...
Är ingen pannexpert men det kanske skiljer sig mellan samma panna i olika årsmodeller...
Är ingen pannexpert men det kanske skiljer sig mellan samma panna i olika årsmodeller...
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
CRB121
Då jag klämde på med 15kW på pelletsen eldades sensorn på mitt stektermometer (tålde 300°C) i småbitar...
En CTC265 kan eldas med ved men det är i yttersta nödfall. Planerar man på att elda med ved i större mängder är det dags att byta panna.
En CTC265 kan eldas med ved men det är i yttersta nödfall. Planerar man på att elda med ved i större mängder är det dags att byta panna.
Är inte PK!
Är inte PK!
Eller koppla in en förugn typ kenjonugnen mfl. Om man vill vara ekonomisk.