Vilken säkring i centralen ska jag ha till en Pellux 200?
Har en gammal panna idag med 1fas 10A och ska börja förbereda installationen av en Pellux.
Pellux ska ha 3fas, men vilken säkring 10/16/25 amp ?
Hittar inga uppgifter om detta.
Strömmatning Nibe Pellux 200
-
- Prima virke
Strömmatning Nibe Pellux 200
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Inte intresserad av annan dragbegränsare
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Re: Strömmatning Nibe Pellux 200
Om du går in här http://iframe.nibe.se/epi/iframes/pellux200.asp?user=# och väljer "montering- och skötselanvisning" och tittar på sidan 20 så ser du hur storsäkring som du behöver.
Allt hänger på hur stor effekt du vill att den inbyggda elpatronen skall leverera.
Allt hänger på hur stor effekt du vill att den inbyggda elpatronen skall leverera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Är väl bra om den kan leverera 9kw om det behövs.
Frågan är om det räcker med att gå upp till 20A huvudsäkring, eller om det är 25A som gäller.
Finns ju lite annat som drar ström också, dock ingen bastu pool eller annan strömslukare.
Ställde frågan här för att eventuellt se vad andra klarar sig med.
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Frågan är om det räcker med att gå upp till 20A huvudsäkring, eller om det är 25A som gäller.
Finns ju lite annat som drar ström också, dock ingen bastu pool eller annan strömslukare.
Ställde frågan här för att eventuellt se vad andra klarar sig med.
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Jag har en pellux med 16A huvudsäkring. Det har funkat bra, men normalt kör jag ju inte på el. Den installerade jag förra sommaren och sedan dess har ingen huvudsäkring gått. Men det är inte en 200. Jag har kört elen på max samtidigt som pelletsbrännare och övrig hushåls el. Men om man kombinerar elvärme med spis eller diskmaskin går det nog inte. Men det har jag inte råkat ut för.
-
- Prima virke
Elen och brännaren ska inte gå samtidigt om det inte är riktigt kallt ute enligt Nibe.
Satsar nog på att dra 4kvadratskabel och en 25A huvudbrytare så kan man om det behövs säkra upp till 20A huvudsäkring.
Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om man använder "citera"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, använd "svara"-knappen. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Satsar nog på att dra 4kvadratskabel och en 25A huvudbrytare så kan man om det behövs säkra upp till 20A huvudsäkring.
Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om man använder "citera"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, använd "svara"-knappen. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi
Jag har aldrig behövt el och pellets för att klara topplast. Det är om pannan är för kall för att min fru ska vara nöjd med duschtemperaturen som jag kört el och pellets i kombination en stund. Det koster ju inte mycket att dimensionera materialet för en högre ström än man behöver.