Vilken temperatur på termostaten när man bara värmer vatten?

Skriv svar
votiv
Prima virke

Vilken temperatur på termostaten när man bara värmer vatten?

Inlägg av votiv »

Bortsett från någon enstaka dag denna eländiga försommar så värmer min pelletsbrännare bara varmvattnet i huset. När jag eldar för värme står pannas termostat på 75 grader (den slår snällt på vid 75 och eldar upp till cirka 83 grader). Jag har fått höra att det är en bra temperatur rent bränsleekonomiskt.

Frågan är om man behöver ha den tmperaturen när man eldar för varmvatten? Skulle det var mer ekonomiskt att ställa termostaten på 60 grader?

Sen undrar jag också om det lönar sig att värma vatten med pellets jämfört med att låta elpatronen tuffa på...
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vilken temperatur på termostaten när man bara värmer vat

Inlägg av Icecap »

Legionella dör vid temperaturer över 53°C efter vad jag vet. Själv kör jag min pelletsbrännare mellan 60°C och 88°C.

Och vilket som är lönt kan jag inte svara på men är det billigare med pellets i vanligt fall lär det knappast vara dyrare med pellets när det "bara" är VV.

Det är dock mer bekvämt med elpatron, det kostar dock en aning mer men det är ju frågan för vad man vill betala för bekvämlighet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om det blir billigare med el än pellets skiljer från anläggning till anläggning. För att få ett svar så får man nog helt enkelt prova, går inte att bra slutsatser från andras anläggningar.

Min elpatron drog i snitt mellan 8-9 kWh per dygn när jag värmde upp övre delen av min acktank (300-400 liter) för några år sedan, då jag byggde om mitt system samt kompletterade med solfångare. Idag går den inte alls då den endast är reserv för pelletsbrännaren som går in och värmer när solfångarna inte klarar VV produktionen sommartid.

Hur mycket pellet som skulle behövas för att ge "samma" VV produktion som elpatronen gav har jag ingen statestik på, tyvärr......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
votiv
Prima virke

Inlägg av votiv »

Men jag spar alltså pellets och därmed pengar genom att ställa termostaten på 60 grader istället för 75.
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Väldigt lite faktisk! Det är enbart strålningsförlusten som blir mindre och är det ett problem ville det vara bättre att isolera pannan bättre.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det finns nog inga pengar att spara på att sänka vattentempen. El vs Pellets för tappvatten kan variera från fall till fall. Jag lyckades teckna ett riktigt dåligt avtal på el precis när det var högsta toppen (och alla sa att billigare blir det inte :( ), så jag betalar ett svinigt pris för elen i ett år till och är glad att förbrukningen på el är låg här hemma.

Pelletsförbrukningen ligger på 7 säckar/mån till enbart tappvatten och påverkas inte märkbart om jag har gäster så att det blir högre åtgång eller om jag är bortrest (strålningförluster). Dock försvinner det 3-4 säckar extra i månaden om jag inte stänger kranarna till radiatorsystemet även om det är 25gr ute och shunten stängd....läcker uppenbarligen lite.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Med en gammal kombipanna som min blir det stor strålningsförlust. Nästan en halv säck per dygn går det åt till varmvattnet.
En modern vvberedare skulle nog inte bli dyrare i drift. Elpatron i pannan har samma förluster från pannan som pellets så i det fallet blir pellets billigare.
Går det bra med din Nymo 150 förresten? :)
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har mätt lite på min anläggning.

Jag gör av med ca 3-4kg pellets per dygn vid stängd shunt och 2 pers i hushållet. Kostnaden för pellets blir ju alltså lite under 10 kr per dygn. Även OM jag skulle spara in säg 5 kr per dygn med en el-VVB 3 sommarmånader per år så skulle det ju ta ganska lång tid att spara ihop till en el-VBB och installationsmaterial.

Sen håller sig faktiskt murstocken ljummen och go ner i grunden och jag tror det iaf psykologiskt hjälper till att hålla fukten stången där nere :)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bra avvägning! Ett typisk exempel på 80-20 regeln.
Är inte PK!
Skriv svar