Sensorfråga

Skriv svar
522167
Prima virke

Sensorfråga

Inlägg av 522167 »

Hej. (Jag postade detta inlägg på Fabrikat-> Övriga Fabrikat, kom dock på att det kanske är fel kategori att lägga den på, Så om det är någon moderator så kanske han/hon kan ta bort den, eller den här omdet är fel kategori)

Funderar på om jag ska ta in min utesensor och sätta den inne istället för att få en mer stabil pellets-åtgång? och sedan kalibrera shunten så att det är 20-21 grader inne hela tiden
Kan man göra det eller är en utesensor anpassad för utomhus bruk.

Nackdelen som jag vet är väl att den inte hinner reagera snabbt nog när det blir kallt och att det hinner bli kallt inne innan?

Det är en TA sensor som går till en TA 230 shuntstyrenhet.
Några förslag eller tips?
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Sensorfråga

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tvivlar på att det kan fungera.
Utegivaren styr framledningstemperaturen och eventuellt kan man komplettera med en rumsgivare som förskjuter börvärdet för framledningen.
Kolla om det finns en plint märkt B3, för då är det möjligt.
Det är visserligen samma typ av termistor i givarna men det bör finnas en potentiometer i rumsgivaren för temperaturinställning. Är lite osäker där då minnet sviker.
Enda möjligheten som jag ser det är om du lyckas komma över en rumsgivare.
Utegivaren skall du inte röra då den har en vital funktion för regleringen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
522167
Prima virke

Inlägg av 522167 »

Ok tack. Jag tror att det inte är någon idé att kolla efter en rumsgivare till en sådan gammal shunt. Jag byter hellre ut hela shuntstyrningen till en trådlös med givare både inne och ute.
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Har du termostater på värmeelementen så kör på som det är.
Då finns det inga pengar att tjäna på att köpa ny shuntstyrning.
Utegivare är som du märkt inte till för att styra innevärmen utan ska hjälpa till att ge en lagom framledningstemperatur.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Skriv svar