Förbrukning

Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Förbrukning

Inlägg av wertok »

Vilken förbrukning har ni per dygn till tappvarmvatten?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Under juni 3,5 kg/dygn, juli 2,3 kg/dygn, augusti 2,6 kg/dygn i snitt..

Juni juli augusti blev snittet ca 2,9 kg/dygn då det kördes lite värme i juni o senaste dagarna i augusti.. Under dessa 3 månader har det gått ca 260 kg pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skåning
Ungskog

förbrukning

Inlägg av skåning »

2,5 kg per dygn har haft sedan 12 aug 2ggr har den varit på 3,2kg
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Vem orkar räkna, det kostar ju ändå bara 1/3 av priset mot att fortsätta med olja.

Ha Ha
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jössehäring skrev:Vem orkar räkna, det kostar ju ändå bara 1/3 av priset mot att fortsätta med olja.

Ha Ha
Ja så har jag hört andra säga oxo.
Men om man kör med ca 5° hystress och glödhållning så blir kostnaden nästan samma som el + att du har jobbet med pannan.
Har man däremot möjligheten att köra med t.ex timer eller ställbar hystress så blir det lönsamt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Hmm... Skulle du eller någon annan i enkla ordalag kunna förklara det där med sommareldning med pellets - vad problemet är och hur det löses? Är det underhållsbränning som kostar pellets? Om man har en ack på säg 500 l och eldar mot den, löser inte det problemet?

Vi är alla nybörjare nån gång... :roll:
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kasch skrev:Hmm... Skulle du eller någon annan i enkla ordalag kunna förklara det där med sommareldning med pellets - vad problemet är och hur det löses? Är det underhållsbränning som kostar pellets? Om man har en ack på säg 500 l och eldar mot den, löser inte det problemet?

Ja det är den sk underhållsglöden som drar en del pellets.
men detta kommer man undan med acktank+ack styrning på brännaren eller om man kör brännaren manuellt typ 3 ggr dygn
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Glasklart - tackar ödmjukast.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Hmm... Skulle du eller någon annan i enkla ordalag kunna förklara det där med sommareldning med pellets - vad problemet är och hur det löses? Är det underhållsbränning som kostar pellets? Om man har en ack på säg 500 l och eldar mot den, löser inte det problemet?

visst drar underhållsglöden lite pellets men det beror nog mer på att pelletsbrännarna är rätt tröga istarten..
Därför är det bra med långa gångtider när den väl startat.. Har man bara 5 grader tempdiff så hinner inte brännaren mer än starta förän den ska stanna... De är då det är bra med t.ex acktank förutsatt att den är bra isolerad.. Då går brännaren nån timme/gång..

För mej med 500 l ack o 32 graders tempdiff går brännaren ca 2 timmar var 30-40 timme.. Då blir brännaren rätt så effektiv..
Hade acktanken varit riktigt bra isolerad hade nog brännaren bara behövt gå var 3:e dag... Om man då kört med 50 graders tempdiff hade de blivit var 5:e dag men det är ingen mening att köra tempen så högt i en dåligt isolerad tank de blir bara varmare i pannrumet.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Jag har en förbrukning på 4kg /dygn bara för varmvatten.
Tveksamt om det är lönsamt.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Förbrukat 780kg (100dagar) x1,5kr= 1170kr

Nästa år blir det montera timer...det får ner förbruknigen rejält på min panna. Har testat manuellt köra den 1-2ggr/dygn med bra resultat.
Dessutom har jag en shunt som inte stänger ordentligt....rören blir lite lite varma.

Har en CTC Total...gissar att den drar rätt mycket ström för att värma varmvatten.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

4kg/ dygn = ca 7-9 Kr/ dygn tycker jag verkar vara helt OK.
För er som inte har eller inte tänkt att skaffa acktank så finns det lite enklare sätt att köpa sig större pannvattenvolym.
Sätt en liten cirkulationspump mellan expansionsledninen och bottenledningen på pannan så utnyttjas hela pannvattenvolymen. Om ni har mätt temperaturen i en panna utan "interncirkulation" så är den ganska kall i botten.
Detta är något att tänka på även för er som kör olja, svavlet i oljan kondenserar under ca 70 grader och fräter sakta på godset i pannan.
Sätt en pump så förlängs gångtiden en del och svavlet i pannans botten minskar.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jaha. Vad jag har nu suttit och titta över min notering.
Då har jag förbrukat ca 128 kg under juli 9 dagar+ 31 dagar augusti.

Kör bara 1ggr om dag med manuell. Dvs varje morgon. Det har hållit sig bra. Men det ska kunna fixa en time så att man kan starta själv så slipper man gå ner och starta varje morgon.

Medan de Juni och Juli hade jag elpatron för mesta, men visade sig haft förbrukat ca 400 kW under de Juni-juli utan hushåll.

Nu har jag kört ca 2800 Kg dette året. Känns härlig att jämföra med olje.

Gärna tittar min loggbok på min hemsida. min beräkning var oljepris 8500 kr/m3 om jag skulle beställa var Januari., tänk just idag kostar 10 000 kr/m3. :shock:

Ja, nu är kall tillbaka och få se resten av året. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar