Rengöring av matningsskruven, tips?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Rengöring av matningsskruven, tips?

Inlägg av CTC1100Viking »

Efter att ha kört torrt i förrådet här om veckan fick jag massa problem med driftstopp. Jag kopplade skruven direkt i vägguttaget och matade igenom en hel säck men har fortfarande väldigt ojämnt flöde av pellets genom skruven. Det kommer däremot väldigt mycket spån/pelletsmjöl så jag antar att det är dags för rengöring av skruven.

Någon som nyligen har plockat isär sin matningsskruv och har tips för isär/ihopmonteringen?

Minns också att en del borrat små hål i sina skruvar för att kontinuerligt tömma dem på spån, är det att rekommendera?

Jag kan inte kolla fabrikat på skruven just nu, får komplettera med det senare.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
sänkan
Entusiast!

Re: Rengöring av matningsskruven, tips?

Inlägg av sänkan »

Behöver inte plocka isär skruven.
Kör slut på pellets och töm ur det sista så att skruven går att dra ut ur förrådet och stoppa skruvänden i en hink så rinner all pellets ut.
Med utanpåliggande skruvfäste kan man borra några 4,5 m hål i fästet och grada kanterna så rinner spånet ur. Mafa brukar klara sig själv rätt bra men är lätta att tömma ur om det behövs.
Förråd där man sticker in skruven direkt i pellets måste man rengöra ibland eller bättre bygga om till utanpåliggande skruvfäste.
Skadar inte att borra några små hål i en rad just där skruven kommer ut ur förrådet annars.

Provade tipset med olja längst ned i förrådet. All spån försvann men matningen blev förhöjd lång tid efter så passar bara för de som har lambdastyrning.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tycker det är tvärtom, jag har skruven rätt ner i en regnvattentunna och har aldrig några problem med spån, grannen har en Eurofire med ett MAFA mini förråd som måste rensas ett par gånger om året för att det ska fungera (det fylls med spån i struten längst ner i botten), det ska dock påpekas att min skruv är modell avloppsrör (120mm) medan skruven till Eurofire är mera sugrörsliknande (80-90mm).
Senast redigerad av micke_932 den fre 27 apr, 2012 08:52, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Spånet som följer med skruven brukar inte ställa till det utan det är spånet som blir kvar i botten på skruven som byggs på och till slut hindrar pellets att nå skruven.
Har du ett Mafa mini förråd eller liknande så borra några 5 mm hål som Sänkan säger i botten på ändlocket.
Börjar det mata sämre efter 3-5 månaders drift så är det sannolikt spån i botten på skruven.

Ojämn matning är tyvärr vanligt med alla överfallsbrännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar