Eller egentligen sitt värmebehov kanske....
Har en övervåning med oisolerat tak, och väggar. I golvet ligger sågspån som skall skottas ur och bytas mot något annat. Övervåningen skall alltså inredas.
Funderar på hur man räknar ut hur många radiatorer eller snarare vilken effekt som behövs på våningen.
Finns det någon gängse modell för hur man kommer fram till det?
//Jocke
Hur räknar man ut sitt behov av radiatorer?
Hur räknar man ut sitt behov av radiatorer?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Re: Hur räknar man ut sitt behov av radiatorer?
För att kunna svara på det måste man veta hur isolerade väggar och tak är. Varför ska du byta ut sågspånet?
Då får jag återkomma då det inte är spikat än.
Sågspånet skall ut för att det sjunkit ihop en hel del sedan den lades dit på 50-talet (gissning) och går man på övervåningen låter det som det är en hel arme som är uppe och klampar
Sågspånet skall ut för att det sjunkit ihop en hel del sedan den lades dit på 50-talet (gissning) och går man på övervåningen låter det som det är en hel arme som är uppe och klampar
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Ny isolering ljuddämpar nog inte bättre än hopsjunken sågspån.
Har precis börjat kolla på detta och det kan nog bli så att det blir en påfyllning av något träfibermaterial.
Vi får se var det slutar.
Vi får se var det slutar.
Om det är mellan våningsplanen, och således ointressant med värmeisolering, skulle jag fyllt utrymmet med tidningar. Det ger bra ljudisolering.
Då jag byggde om på vinden hittade jag några cm sand ovanpå såg/kutterspånen under golvplankorna. Sand lär ju vara utmärkt som ljudisolering så jag antar att det var därför det var ditlagt, om det nu inte har något med brandbegränsning att göra.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger