Installation flamvakt Janfire Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dljonsson
Frö

Installation flamvakt Janfire Flex-A

Inlägg av dljonsson »

Hej!

Eftersom brännaren tjuvstannar ofta och jag motvilligt är storkonsument av kedjor och kedjelås försökte jag mig på att installera ett ombyggnadskit för flamvakt. Efter inkoppling vill inte fläkten gå som den ska. Trots att den matas med t.ex. 70V vid uppstartsfasen snurrar den extremt sakta (nästan så man kan räkna varven) och burrar. Kopplar jag bort flamvakten går den som ska. Alltså ganska givet att jag har kopplat fel.

Illustration av hur det är kopplat, enbart 140 graders termokontakt (dvs original, när fläkten går bra):
Bild

Så här kopplade jag in flamvakten:
Bild

Tänker jag helt fel? Jag utgick från schema hos Eldkraft. På min elektronikbox står det nummer 4576.

Tacksam för all hjälp! Att brännaren tjuvstannar får bli en annan tråd :)

Mvh
Daniel
Janfire Flex-A, Egor Duplomat '72, veckoförråd
97+43m² (1,5 plan), 1925, 22°C
SB
Stor entusiast!

Re: Installation flamvakt Janfire Flex-A

Inlägg av SB »

Tittar man på Janfire’s anvisning om hur flamvakten ska kopplas in så ser din inkoppling helt rätt ut till en box med det serienumret, men något verkar inte stämma eftersom fläkten saktar in. Är inte din box märkt med ett felaktigt nummer så är den antingen felkopplad internt eller behäftad med något fel. Kan du inte kontakta leverantören och få reda på i fall det skulle innebära någon risk för boxen med att prova koppla in flamvakten som på de nyare boxarna.
TMV E20 + Janfire Flex A
dljonsson
Frö

Re: Installation flamvakt Janfire Flex-A

Inlägg av dljonsson »

Som en blixt från klar himmel kom jag nu på att jag aldrig svarade vad lösningen blev på mitt flamvaktsproblem (ursäkta att jag återlivar en gammal tråd men jag tycker det är bättre att den iaf blir besvarad).

Jag fick aldrig bukt med flamvakten på den boxen. Fick dit en servicetekniker som dubbelkollade med Janfire att jag hade kopplat rätt och det borde fungerat. Mest troligt hade elektroniken gett upp i boxen så den byttes ut mot den nya med knappar istället för vridpotar. Dessutom bytte han lagret i internskruven vilket var orsaken (förutom boxen) till tjuvstoppen titt som tätt.
Janfire Flex-A, Egor Duplomat '72, veckoförråd
97+43m² (1,5 plan), 1925, 22°C
Skriv svar