Bequem 15 analog stannar ofta med felkod optovakt/pelletsbri

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bimmern
Frö

Bequem 15 analog stannar ofta med felkod optovakt/pelletsbri

Inlägg av Bimmern »

Hej

Har ett ganska irriterande fel på min analoga bequem 15.
Den startar upp jättefint och går in i driftläge precis som den ska, men sedan stannar den ofta ibland efter ett par timmar, ibland kan den gå några dagar.
När den stannar varnar den för den optiska vakten enligt boken vad jag förstår kam det även betyd pelletsbrist. Jag har ett flertal gånger nu haft reparatör på plats men han har inte kunnat lösa problemet, han har bl.a. Bytt de sensorerna till internförrådet utan resultat.
Börjar bli lite less på driftstörningarna nu.
Är det någon som som sitter inne på några idéer?

// Johan
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Bequem 15 analog stannar ofta med felkod optovakt/pellet

Inlägg av M.Lindskog »

Har du vid såna driftstopp lossat slangen & kollat om det finns pellets i internförrådet eller ej?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Doc
Stor entusiast!

Re: Bequem 15 analog stannar ofta med felkod optovakt/pellet

Inlägg av Doc »

Jag tror att M.Lindskog är inne på rätt spår. Har just löst ett liknande problem efter den dök upp hos mig med några veckors mellanrum utan att jag fattade varför.
Varje gång den hade stannat med larm om pelletsbrist kunde jag ser att pelletsnivån låg precis under sensorerna och allting fungerade precis som det ska efter omstart utan att man behövde åtgärda en enda sak. Pelletsen började ramla ner i fallslangen direkt, så ingen externmatningsfel. Hade misstanken om någon glapp vid skruvmotorn eller vad det nu skulle vara.
Upplösningen kom när jag även efter första extermatningscykeln tog loss fallrörslangen och kunde se att pelletsnivån låg just över sensorena. Men hur hade det kunnat blir så? Kollade tiden för externmatningen och då stod den på 30 sek. Kan nu rekonstruerar förloppet som följande. Runt jul lekte jag runt i menyn och jag vet att jag av misstag bytte brännartyp vilket resulterar att inställningsvärden återgår till fabriksinställningar. Tydligen även externskruvens matningstid. Lustig nog gick det bra ett bra tag eftersom Laxå pellets som jag hade då har en ganska stort matningsvolym. Först efter ny pelletsleverans med SE började det spöka.
Har nu ställd upp tiden så att hela internförrådet fylls upp nästan till överkanten. Problemet löst. :D
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar