Har lite funderingar kanske nån kan hjälpa mig med ?
Styrningen till solfångaren verkar ha lagt av och skall skaffa ny,
att bara styra en slinga är inget problem MEN
nu har jag då installerat en "solslinga" till i systemet.
Är ingen SOLslinga men ca 48m lång slinga kopparrör lindat runt
stålskorstenen som går genom pannrummet,
så när pannan går så blir slingan varm och pumpar runt det i solslingan i tanken, funkar helt ok

Kopplade helt enkelt in det med T-rör på den befintliga slingan som går upp till taket,
nu när det har varit kaaaallt ute så har jag helt enkelt stängt av solfångarna på taket o kopplat in skortenslingan istället.
men .... nu börjat taket ge bra med värme och solstyrningsreläet verkar ha gett upp, är ett väldigt enkelt gammalt system med
ett relä som startar pumpen när det är ca 5 grader varmare på taket/skorstenen. nu går dock pumpen HELA tiden .. inte såå effektivt .....
samtidigt som taket ger värme så går ju pannan och dess slinga ger värme med så HUR styr jag det på bästa sätt??
Har kollat in
http://www.sorel.de/en/products/solar/t ... duct-page/
och tänker nog köpa deras styrningar genom http://www.nn-energy.se MEN det finns flera sätt att styra dubbla solslingor
och jag kan inte få kläm på vad som funkar bäst i detta fallet,
BÅDA slingorna går ju samtidigt titt som tätt nu på våren o sen på hösten, hur styr man det ? båda igång samtidigt ?
se på bilden..
går att ha en elstyrning men då kan bara EN slinga gå åt gången, man KAN ha dubbla pumpar och
då KAN båda gå samtidigt (om jag fattat det rätt..)
MEN om bara EN slinga går och du har 2 pumpar vad är det
som gör att det inte pumpas/smiter runt i den kalla slingan med ?
Är inne på att sätta 2 pumpar men JAG är rädd för att om endast EN slinga är varm o den pumpen startar,
VAD är det som säger att vattnet inte snurrar runt i BÄGGE slingorna ? naturlagar ? tänker jag fel ?
info om vårat system..
Vi har haft solfångare på taket i många år, 8 st plana, kopplat till en 750L modern tank med dubbla vv-slingor + solslinga.
ny panna + automagiskt flissystem (1 år) som startar o värmer tanken när tempen sjunker under 60 grader = sköter sig helt automagiskt.
Solslingorna värmer tanken med och pannan har stått still idag när solen tittat fram