Optovakt sitter fast, hjälp..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Optovakt sitter fast, hjälp..

Inlägg av ranzor »

Stängde av Pannan efter att det rykte in i fredags, upptäckte då att röret från pannan till skorstenen var mer eller mindre helt igensatt vilket jag tycker va konstigt, men gjorde rent allt skulle även göra rent optovakten, men där blev det problem, den sitter fast i röret som den ligger i, tittar man in i röret så ser det ut precis som det skulle vara lim under den, helt omöjlig att få ut verkar det som.. Någon som varit med om liknande och vet om det bara är att köpa en ny å slå sönder den gamla för att få ut den? För som det är nu tror pannan att det brinner i koppen direkt när jag slår på den..

Jag har en Ariterm Bequem 20D
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Optovakt sitter fast, hjälp..

Inlägg av lasse69 »

jag hade samma problem förutom att min optovakt var blind. Försök att vicka på den lite fram och tillbaka, troligen nått tätningsgrejs som smält. på grund av att inte värmen försvinner ut framåt på gruns av ditt igentäppta anslutningrör.
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Optovakt sitter fast, hjälp..

Inlägg av Brynäs »

Det skall bara vara en gummituta som kablarna går igenom in i glaset och där sitter det lim som håller ihop kablarna med glaset. Detta limmet brukar lösas upp av värmen som kan bli väldigt hög om man inte har tillräckligt flås på fläkten.
Troligtvis så har limmet smält och fastnat i röret,jag rekomenderar att du skaffar in en ny optovakt och lägger lite isoleringstejp runt änden så kommer det att förhindra att limmet släpper i fortsättningen.
Hoppas du har löst felet :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Optovakt sitter fast, hjälp..

Inlägg av André »

Om optovakten smällt så bör du sota pannan ordentligt, Enda gångerna jag vet den smält är då det varit övertryck i pannan vilket du haft då rökröret va fullt me aska..
När den ovala rökkanalen från eldstaden o upp till toppen på pannan glömt sotas vet jag det hänt att optovakten smällt men det har då inte sotats i den kanalen på 2-3 år varken av ägare/sotare :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar