Tidens tand på pellets
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
Tidens tand på pellets
Jag har för första gången på sju år gjort rent damaskområdet på min Pellistor. I detta utmatningsområde har alltså pellets stått i sju år. Det hade bildats klumpar precis som pelletsen hade klistrats ihop och färgen var som halvbränd pellets dvs helt brunsvart. Man har ju en stilla undran om det finns risk för självantändning med lång lagring. Det troligaste är ju att pelletsen har brutits ner över tiden. Allt var torrt, då jag har Pellistoret i pannrummet som också är ett hobbyrum. Pellistorets damask är det mest oproffesionela på hela anläggningen. Jag har tänkt att bygga om det, men jag drar mig för kostnaderna. Reservdelarna går ju på nästan 6000 kr och eftersom funktionen är där med damasken, så känns det inte så motiverat att göra det. Någon som har ett Pellistore med den nya originalutmatningen och som kan berätta hur det fungerar? Eftersom damasken är flexibel, så blir det inga klämskador eller malning i detta område. Jag kan känna att det finns en risk med den nya utmatningen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Tidens tand på pellets
Hej Ulf,
Vet inte om du sett dessa trådar?
Jag har tidigare frågat om någon har den nya utmatningen, men ingen har hittills svarat
Ny utmatning på Pellistore PCS - någon som har?
Jag har byggt om från damask/plåtlåde-lösningen till en halvt-om-halvt- egendesignad variant av den nya.
Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore
Denna lösning går som en klocka för mig än så länge.
EDIT: Ang 'klämskador' så hade jag problem med 'pelletsmos' när jag körde gamla plåtlådan, se här. Som synes har fler användare på forumet också råkat ut för liknande.
Med nya utmatningen fick jag till en fin pelletskross så länge jag hade öppningen på röret åt sidan istället för nedåt. Efter jag introducerade 'burklösningen' & vred utmatningen nedåt är det dock en helt annan visa. Den motgående sprialen på axeln ser dessutom till att det inte byggs upp något tryck inuti röret, utan att allt matas ut.
Vet inte om du sett dessa trådar?
Jag har tidigare frågat om någon har den nya utmatningen, men ingen har hittills svarat
Ny utmatning på Pellistore PCS - någon som har?
Jag har byggt om från damask/plåtlåde-lösningen till en halvt-om-halvt- egendesignad variant av den nya.
Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore
Denna lösning går som en klocka för mig än så länge.
EDIT: Ang 'klämskador' så hade jag problem med 'pelletsmos' när jag körde gamla plåtlådan, se här. Som synes har fler användare på forumet också råkat ut för liknande.
Med nya utmatningen fick jag till en fin pelletskross så länge jag hade öppningen på röret åt sidan istället för nedåt. Efter jag introducerade 'burklösningen' & vred utmatningen nedåt är det dock en helt annan visa. Den motgående sprialen på axeln ser dessutom till att det inte byggs upp något tryck inuti röret, utan att allt matas ut.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
Re: Tidens tand på pellets
Hej!
Jo jag har följt dina trådar och du fick ihop det fint med mer ekonomiska bitar. Som dig var jag intresserad av att höra om någon med original hade haft problem eller om det hade fungerat problemfritt. Tittar man på Janfire´s monteringsanvisning, så kör de med det skurna röret neråt ända tills externskruven är brantare än 45 grader, då vänder man röret 90 grader åt externskruvens håll. Själv har jag ca 30 grader och nästan helt vinkelrätt mot bottenskruven, så jag borde kunna ha hålet på röret neråt, vilket underlättar funktionen. Är enormt sugen på att bygga om och få bort damasken, som jag ser som en nödlösning. En annan lösning jag har funderat på att göra utmatningslådan högre dvs få bockat en galvad plåt som fästes i lådan och gör sidorna högre och ha den öppen uppåt, men den nya lösningen är ju tjusig! Den öppna lösningen skulle underlätta rengöringen och övervakningen.
Jo jag har följt dina trådar och du fick ihop det fint med mer ekonomiska bitar. Som dig var jag intresserad av att höra om någon med original hade haft problem eller om det hade fungerat problemfritt. Tittar man på Janfire´s monteringsanvisning, så kör de med det skurna röret neråt ända tills externskruven är brantare än 45 grader, då vänder man röret 90 grader åt externskruvens håll. Själv har jag ca 30 grader och nästan helt vinkelrätt mot bottenskruven, så jag borde kunna ha hålet på röret neråt, vilket underlättar funktionen. Är enormt sugen på att bygga om och få bort damasken, som jag ser som en nödlösning. En annan lösning jag har funderat på att göra utmatningslådan högre dvs få bockat en galvad plåt som fästes i lådan och gör sidorna högre och ha den öppen uppåt, men den nya lösningen är ju tjusig! Den öppna lösningen skulle underlätta rengöringen och övervakningen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Tidens tand på pellets
OK
Jag tror det går att göra än billigare än jag fick till det. T.ex. tror jag inte man behöver köpa Janfire:s nya axel med motgående spiralen. En hyfsad smed borde kunna svetsa dit en spiral på den befintliga axeln.
Om du vill kan jag maila dig en ritning jag gjorde för att kunna beställa utmatningsröret. Kanske går den att få än billigare än jag fick den. Äger du / kan låna en MIG-svets & lite annan utrustning så borde den inte vara alltför svår att tillverka själv.
En variant om du vill behålla lådan är att fimpa damasken & fixa till en egen låda i plexiglas. Går att köpa billigt på t.ex. Biltema. Jag tänker då att det går att behålla den bef. plåtlådan & fästa en egentillverkad utanpå denna.
Jag tror det går att göra än billigare än jag fick till det. T.ex. tror jag inte man behöver köpa Janfire:s nya axel med motgående spiralen. En hyfsad smed borde kunna svetsa dit en spiral på den befintliga axeln.
Om du vill kan jag maila dig en ritning jag gjorde för att kunna beställa utmatningsröret. Kanske går den att få än billigare än jag fick den. Äger du / kan låna en MIG-svets & lite annan utrustning så borde den inte vara alltför svår att tillverka själv.
En variant om du vill behålla lådan är att fimpa damasken & fixa till en egen låda i plexiglas. Går att köpa billigt på t.ex. Biltema. Jag tänker då att det går att behålla den bef. plåtlådan & fästa en egentillverkad utanpå denna.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
Re: Tidens tand på pellets
Tack för erbjudandet om ritningen. Jag kan ju säga till dig då det blir aktuellt. Vill inte jobba med anläggningen nu då det är vinter och värmesäsong. Sådana jobb flyter inte så enkelt som man tror, så det är bättre att ha tiden på sig. Funderade du på att ha delningen på monteringsflänsarna på en delning om 45 grader, så du blev mer flexibel om du måste vrida det urfrästa röret?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Tidens tand på pellets
OK hör av dig om & när det blir aktuellt.
Delning hålbild: Jag funderade på det... efteråt...
Klart det går att göra så. Skulla jag vilja kan jag alltid borra fler hål i efterhand. Men om man får till det så att externskruvens mynning hamnar under bottenskruvens utlopp, vilket borde vara fallet för dig, så ser jag ingen vits med att ha öppningen på utmatningen annat än nedåt. Allt som kan få pellets att haka upp sig på vägen kan ställa till det. Bättre då att ha gravitationen på sin sida fullt ut & låta de små rackarna så långt möjligt falla rakt ner mot externskruven, tror jag.
Delning hålbild: Jag funderade på det... efteråt...

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Re: Tidens tand på pellets
Har man öppningen neråt tvivlar jag på att man överhuvudtaget behöver vingar eller motriktad skruv på axelförlängningen, det enda positiva jag kan se vingarna gör är att putta pelletsen mot givaren om man har begränsat fall så det går nog att förenkla detta om man vill.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Tidens tand på pellets
Är beredd att hålla med CPMS, under förutsättning att man ställer in nivågivaren samt startfördröjning & eftergångstid så att det inte byggs upp för mycket pellets. Fast den justeringen vill man ju ha ordning på ändå. 
Förresten CPMS, tack än en gång för engagemanget & tipset om "burklösningen". Jag har inte haft möjlighet att gå vidare ännu, så det är fortfarande en gammal färgburk som gör tjänst... Tror jag gör som Ulf & väntar till efter eldningssäsongen med ev. fortsatt experimenterade.

Förresten CPMS, tack än en gång för engagemanget & tipset om "burklösningen". Jag har inte haft möjlighet att gå vidare ännu, så det är fortfarande en gammal färgburk som gör tjänst... Tror jag gör som Ulf & väntar till efter eldningssäsongen med ev. fortsatt experimenterade.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Re: Tidens tand på pellets
Det är bara roligt att kunna hjälpa lite.
Du får (vid tillfälle) ta och mäta upp hur förlängningsaxeln ser ut så fixar vi en uppsättning ritningar hur delarna ser ut om någon vill göra en Lindskogs-utmatning till Pellistore, sylt är ju gott.
Allt fungerar bra fortfarande?
Du får (vid tillfälle) ta och mäta upp hur förlängningsaxeln ser ut så fixar vi en uppsättning ritningar hur delarna ser ut om någon vill göra en Lindskogs-utmatning till Pellistore, sylt är ju gott.

Allt fungerar bra fortfarande?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Tidens tand på pellets
Jodå, so far so good.
Hade ett driftstopp pga för hög andel spån i burken, men det var dagen efter jag fått påfyllning med 3 ton. Misstänker starkt att påfyllningen kan ha varit faktorn där, för sedan dess har det tuffat på igen.

Hade ett driftstopp pga för hög andel spån i burken, men det var dagen efter jag fått påfyllning med 3 ton. Misstänker starkt att påfyllningen kan ha varit faktorn där, för sedan dess har det tuffat på igen.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]