Har pellets framtiden för sig?

kbking
Fröträd

Har pellets framtiden för sig?

Inlägg av kbking »

Jag är själv mycket positivt överraskad över hur enkelt det var att ställa om från olja till pelletseldning, och likaså över hur problemfri och bekväm driften hittills har varit.

Det jag främst syftar på med rubriken är mina funderingar kring följande:

Vårt land består ju från norr till söder av i huvudsak skog. Man undrar om detta är ett faktum som har utnyttjas och beaktats till fullo? För det är väl så, att en mycket stor andel av husen i landet är byggda med tanke på att de ska eldas med fossila bränslen. Jag antar att det är så i alla fall. Och då tycker jag att pellets skulle vara så pass attraktivt - och naturligt - att de här värmepumparna egentligen inte skulle ha någon marknad alls. Men så tycks inte vara fallet. Att det ligger stora pengar i att kunna sjunga värmepumpens lov, det gör det förstås, men borde det inte skorra falskt i ett oförvillat öra?

Åtminstone så tror inte jag, att de här värmepumparna är något vidare bra, inte ännu, och inte heller tror jag att husen på sikt kommer att må bra av dem. Sedan undrar man ju hur bra utväxlingen egentligen är när värmen behövs som bäst vid -10° C och kallare, säkert inget som tål att granskas närmare.

Jag får därför för mig, att skrotningen av gamla, men långt ifrån uttjänta oljepannor, är ren och skär kapitalförstöring av oförsvarligt mått. Varför har inte skogsbolagen insett detta tidigare och lobbat för pelletseldning? Det vore ju den givna omställningen att göra från olja och tillika är det ju som sagt bekvämt och också naturligt på alla sätt och vis.

Är det för sent att fånga förnuftet nu?

Kanske skulle skogsbolagen och skogsbönderna göra gemensam sak och riktigt radikalt sänka pelletspriserna. Skulle det finnas utrymme för det, mån tro?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Har pellets framtiden för sig?

Inlägg av André »

Tja det beror väl på om pelletstillverkarna är beredda att sälja illig pellets el om dom stänger fabrikerna då efterfrågan minskar som det är nu, Hört att det börjar fumderas på att bygga om pelletsfjärrvärmeverk till flis pga att pelletsen är för dyr.. Men samtidigt stängs pelletsfabriker o tillgång/efterfrågan styr ju priset..
Idiot betala för pelletsen vill väl ingen göra då blir det bättre ekonomi att installera mekanisk ventilation o värmepump för självdrag är inte brahur man än vrider o vänder på de..
På vintern har man snarare för mycket ventilation o på sommaren obefintlig
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tja, vad bekvämlighet beträffar (avseende normal drift) kan väl ingen pelletslösning mäta sig med vare sig olja eller VP? Ser man till underhåll så är en fördel som brukar framhållas för pellets att man kan meka själv, medan med en VP är man mer utlämnad åt installatörer. Jag ser detta jag också, men är inte säker på att majoriteten vill meka själva. Ser man också till kraven som ställs på installatörerna så får jag en känsla att det är mer som ska trimmas in & lira tillsammans för att få en pelletsanläggning att gå bra jämfört med dito för VP.

Sen är det väl som vanligt en fråga om att plånboken styr & den har sin egen psykologi. Vem tänker på vargavintern eller för den delen mögel på vinden när han ser ÅF:ens kalkyl där månadskostnad för olja jämförs med en VP med COP >4...? (Jag sålde f.ö. min gamla brännare till en BVP-ägare som tröttnat på att spetsköra elpatron, så han hade köpt sig en oljepanna att köra med pellets som spets...) Lägg därtill utlåningsvilliga banker, en bostadsmarknad som varit het ganska länge och ett historiskt sett lågt ränteläge så är det inte svårt att se hur VP kan vara så starkt. Byter man en oljepanna mot en VP så hyvlar man bort såpass mycket på husets driftskostnad att vilken mäklare som helst omgående uppvärderar fastigheten med minst det du investerat i VP-installationen.

Klimataspekten finns ju men hur många värderar klimatet framför Ego? Dessutom lever ju många i tron att elenergin är ren. Pellets har ju fördelen att vara i kretsloppet, men det är då lätt att glömma energin som krävs för tillverkning & transporter.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pelletsens framtid är till stora delar beroende på elprisets utveckling.
Som det är idag så har pelletsen svårt att matcha värmepumparna så länge temperaturen inte kryper för långt ner på minus. Detta är än mer tydligt i nyproducerade hus med bra isolering och lågtemperatursystem som golvvärme. Även i vårt fall med ett gammalt hus (med högtemperatursystem) fixar inte pelletsen att matcha luftvärmepumpen så länge det är plusgrader.

Tillverkningen av pellets bygger till stor del på tillgång på bra råvara från sågverken. Att hämta råvara direkt från skogen är en betydligt längre process, som ofta inkluderar flisning med dyr dieseldrift, torkprocesser etc. Det går inte heller att ta precis vad som helst, utan det som hämtas kallas energived och konkurrerar med det skogsägaren säljer som massaved. Därmed styr också det priset tillgång och pris på råvara. Skogsägaren är bara intresserad av att få maximalt betalt.

En betydande andel av husen i landet har fortfarande direktverkande el. Det har ju gjorts försök med konverteringsbidrag för övergång till vattenburet system, men det får ingen riktig genomslagskraft så länge elpriset är så lågt som vi har i Sverige, och tillgång på billiga luftvärmepumpar.

Med nuvarande tillverkningsmetoder och råvarupriser tror jag inte prisnivån kommer att sjunka så mycket. Detta bekräftas väl också av att flera tillverkare lägger ner/lägger i malpåse (som Neova, Laxå m.fl.)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Håller med ovanstående talare, man får ju först kategorisera efter de som har direktverkande och vattenburna system. Av de som jag känner som har vattenburna system så har ingen köpt VP utan det är bergvärme för allihop i stort sett. De som har elhus däremot har köpt VP för att det naturligtvis kommer en ohyggligt dyr rördragning till att ställa om till vattenburet. Så varför VP säljer är logiskt tycker jag, däremot inte om man har vattenburet men döär är inte försäljningen så hög enligt min erfarenhet. Eller du sitter kanske med någon statistik att även vattenburna system ersätts av VP?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

En kommentar i all välmening: Som jag har uppfattat det brukar VP beteckna 'värmepump'. Såna finns det en mängd olika varianter av; markvärme (inkl jord-, berg-, sjö-), luft-luft, luft-vatten...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det avgörande argumentet mot pellet som ett framtidsbränsle tycker jag är utrymmesbehovet vid nybyggnation. Räkna kvadratmeterpriset på pannrum + förråd i ett nytt hus, så blir det nog fullständigt omöjligt att räkna hem jämfört med bergvärme.

Det som skulle kunna vända resonemanget är om man kunde köra småskalig kraftvärme, alltså el + värme, men dit verkar det nog vara långt ännu. Det verkade vara mycket på gång med små stirlingmotordrivna elvärmeverk för ca 10 år sedan, jag läste om flera ganska storskaliga försök med gasdrivna stirliggeneratorer som var drop-in ersättning för befintlig gasvärmare nere i europa, men sedan har jag inte hört något mera om det, så någon stor succe kan det knappast ha varit.

Men det tar ju nog 100 år ännu innan någon majoritet av alla gamla hus med pannrum har tjänat ut, så tillsvidare iallafall så lär inte pelleteldarna dö ut.

Stora kraftverk tycker jag är vettigare att köra på flis, vitsen med pelletering är ju att optimera transportkostnaderna till små förbrukare och för att överhuvudtaget kunna elda automatiskt i små brännare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Varför måste allt räknas hem för att man skall satsa på det??
Byggde själv nytt -97 och byggde då både pannrum och bulkförråd i garaget.

Ville inte ha VP då man sitter i knäet på installatörerna/montörerna på en sådan anläggning. En pelletsanläggning kan man meka med själv, vilket jag tycker är en av de viktigaste sakerna i min anläggning. Vad mitt val kostade i skillnad jämfört mot en VP har jag ingen aning om men att borra ett hål är heller inte gratis.

Har dessutom kompletterat min anläggning med solfångare som heller inte går att räkna hem enligt vissa, men de levererar bra med VV sommartid. Att de inte gör det på sen höst, vinter och tidig vår påverkade inte mitt val eftersom jag ändå inte har någon sol på hustaket under denna tid pga naturliga hinder i form av ett berg med skog på.

Om pelletsen sedan har framtiden för sig beror på så många saker. T.ex. tillgången på nya brännare och fungerande pannor, pelletspriset, priset på övriga alternativ samt bra och vettiga montörer. Det sista gäller främst för de som inte kan/vill meka med sin anläggning. För att bara installera och sedan tuta och köra fungerar inte med pellets. Det kräver ständig tillsyn och skötsel för att fungera felfritt (nästan till 100%).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kostnaden för installation/anläggning skiljer inte så värst mycket mellan bergvärme/pellets om man ser till att man ska ha bulkförråd mm, Bygger man nytt så är det bästa att välja jordvärme innan gräsmattan är gjord o då blir kostnaden som för en pelletsanläggning.. Skorsten el nergrävning av slang går på ganska samma pengar, Borra kostar ca 220:-/meter i berg o 600:-/m ner till berg..
Har man golvvärme så är det inte svårt att ha årscop på 4 så då är driftskostnaden hälften mot pellets.

En farbror installerade Bergvärme utanför Umeå hösten -10, Total elförbrukning tidigare 30000 kWh/år 2011 förbrukades 11000 kWh inkl hushållsel.. Efter rotavdraget kostade det 113000:-..
Huset är från -70 o ingen golvvärme
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag måste nog hålla med Roli, även om jag skulle bygga nytt så skulle jag nog välja pellets i alla fall även om det inte är billigast att värma med, om man har extra tändelement, fläkt och kanske en skruvmotor hemma så klarar man sig oavsett vad som händer, att sitta i -20 grader och vänta på en VP-sörvice nisse som "kanske" kommer ser inte jag som något nöje, att kunna få igång prylarna själv om nått händer är värt mycket tycker jag.

Om dom slutar tillverka pellets så blir det nog att bygga om oljebrännaren till rapsoljedrift istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag tog inte ställning till om det är rätt eller fel, men då installationskostnaden är likvärdig och driften betydligt dyrare och skötseln betydligt mera arbetsintensiv så skulle jag nog bli rätt så förvånad om det visar sig att någon nämnvärd procent nybyggen har pelletuppvärmning i framtiden.

Gratulerar Roli till ett val som gynnar inhemsk arbetskraft, hållbar utveckling, natur, miljö och klimat. Men jag tror nog att du kommer att förbli i minoritet, tyvärr.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skulle jag bygga nytt skulle det satsas på lägsta möjliga energiförbrukning=ordentlig isolering :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Honda:

Att jag blir i minoritet det har jag redan förstått. Har inte lyckat "övertala" någon på jobbet att satsa på pellets, där är det bara VP som gäller.

Dock är vi tre (kanske fler som jag inte vet om) i äldsta dotterns klass som kör med pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

tror fan det,med dessa pelletspriser som vi har idag.själv låter jag brännaren stå tills vidare,eldar ved i dagsläget.

Direktcitering borttagen...... / Roli moderator
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Pellets har väl ofta setts som ett bekvämare alternativ till vedeldning och givetvis är det mera jobb än värmepumpar och annat så självklart väljer den stora massan inte pellets, vilket väl är rimligt, och gamla tant Agda på 85 år ska kanske inte ha en pelletsbrännare och hålla på och bära säckar osv, dessutom så är folk fruktansvärt lata, typiskt exempel är butiken i byn, om det är upptaget på dom 5 rutorna som är närmast ingång så inte fan ställer sig folk på en ledig ruta längre bort, nä, dom parkerar rakt över cykelvägen, mitt i infarten eller varför inte rakt framför ingången så man blockerar allting istället, att dessa människor skulle välja något som medför någon form av extra arbete inser ju alla att det är dömt att misslyckas.

Dock så är mängden existerande hus större än nybyggnationen och här i byn där man inte kan få fjärrvärme så finns det många som eldar med pellets i alla fall, det står pelletspallar framför säkert 25% av alla husen i alla fall, och bulkbilarna kommer ibland här också, men då är det givetvis många som kastat ut oljebrännaren och satt in en pelletsbrännare på grund av att det var det billigaste i investeringskostnad.

Resten av husen verkar ha LL värmepumpar, sådana ser man överallt, kan tänka mig att man sätter in en sådan för att få ner kostnaderna om man har direkt direktverkande el.

Man dock notera att i gannbyn finns det gas framdraget och där är en hel del som valt att ansluta sig till detta och där ser man inte många pelletsbrännare, men ändå är där väldigt många som eldar med ved.

Bergvärme har jag sett några som satt in, kanske 3-4 stycken de senaste 5 åren, men jag kan tänka mig att det rätt så dyrt för det är långt ner till berg här.

Men som sagt var, eftersom pellets medför extra arbete :? :shock: så är det inget som har framtiden för sig, folk är för lata, låt oss i alla fall hoppas att dom fortsätter producera pellets till oss som fortfarande vill ha ett tag till.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar