Hej Alla!
Helt plötsligt fladdrar fläktvarvet och ger en pendlande fläkthastighet. Uppskattningsvis går varvet ner en 25% för att åter stiga till normalvarv. Dragbegränsaren fungerar, som den brukar Trodde först att vinden gav ett konstigt skorstensdrag. Någon som har haft detta tillstånd? Kör just nu SE bulk och det ställer till det i bottenskruven pga spånet. Blir valv och påfyllning av bottenskruven sker bara genom två hål, och tömning från sk fel hål längs skruven mot vad det brukar. Brinner bra så det är mer att man måste hjälp matningen med att dra fram.
Fladdrande fläkt på Flex-a
-
- Energiprofet!
Fladdrande fläkt på Flex-a
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
-
- Energiprofet!
Re: Fladdrande fläkt på Flex-a
Jag har kollat spänningen till fläktmotorn och den pendlar med ca 30 V. Kan det vara triacen?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Det låter sannolikt att det skulle kunna vara triacen eller styrningen av denna. Potentiometrarna till att justera fläktspänningarna i de olika effektstegen kan p.g.a. oxidbildning ge upphov till märkliga effekter. Har du provat att växelvis öka och sänka fläktspänningen några volt ett par gånger genom att vrida det aktuella effektstegets potentiometer. Vill minnas att i kretsen för att styra triacen ingår bl.a. det ökända effektmotståndet som med sin värme brukar missfärga kretskortet. Kan även va bra att granska om fastlödningarna av detta fortvarande ser bra ut.
TMV E20 + Janfire Flex A
-
- Energiprofet!
Hej!
Tack för råden. Jag skall kolla det Du sa så får jag se om jag hittar något. Förstår inte annars vad det skulle kunna vara. Fungerar ju, men med oregelbunden spänning. Vad kan ge en sådan pendling som jag upplever det med en ganska konstant frekvens och ca 30 V upp.
Tack för råden. Jag skall kolla det Du sa så får jag se om jag hittar något. Förstår inte annars vad det skulle kunna vara. Fungerar ju, men med oregelbunden spänning. Vad kan ge en sådan pendling som jag upplever det med en ganska konstant frekvens och ca 30 V upp.
En '05 har alltså runt 7 år på nacken, en ganska beaktansvärd ålder för potentiometer osv. Det kan mycket väl vara oxidation på glidarna, det är bra potentiometer som är använd men de blir ändå påverkat med tiden.
Så precis som SB skriver kan det mycket väl vara glappkontakt. Däremot tror jag mindre på själva TRIAC'en, de brukar dö helt eller kortsluta.
Så precis som SB skriver kan det mycket väl vara glappkontakt. Däremot tror jag mindre på själva TRIAC'en, de brukar dö helt eller kortsluta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
Jag har nu motionerat potentiometern till fläkthastigheten och vad ser så verkar det ha hjälpt vad gäller den svajande fläktspänningen. Ett stort tack för tipset!