insatsrör fundering...

stepside
Lärjunge!

insatsrör fundering...

Inlägg av stepside »

en ny modern pelletspanna kräver insatsrör i skorsten,då blir det väl ingen spillvärme på vind? alltså kan det bli samma problem som med bergvärmeinstallation eller?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Jakob
Energiprofet!

Re: insatsrör fundering...

Inlägg av Jakob »

Mitt hus hade elpanna förr i tiden. Allt självdrag hade upphört och det stod helt still. Nu eldar jag, och det är en väldig skillnad till det bättre.

Jag har insatsrör i komposit 135mm som sitter "löst" i skorsten. Sedan är det tätat i toppen med isoleringsull innan det är fastmurat mellan röret och kanalen.

Jag har rökgastemp mellan 110-150 grader beroende på sotning.

Min skorstensstock är klart varmare än handen i flera av rummen där den utgör del av vägg nu när tempen är i snitt ett par minus.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Du har rätt stepside. Ett insatsrör isoleras med vermekulite och ingen värme kommer ut i skorstensstocken.
Inget som hindrar att man eldar en modern pelletspanna mot vanlig tegelskorsten. Nästan nödvändigt om man har ett äldre hus som behöver självdragsventilation.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har svårt att tro att det skulle vara ett oändligt bra isolermaterial. Fördelen mot en värmepump är att pannan tar en del luft så man får ett undertyck i huset den vägen i alla fall.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Är väl bara få pelletseldare som tar luften till pelletseldningen inifrån huset. Tilluften ska komma komma utifrån normalt om man har ett pannrum. Hur många eldar pellets i hus utan källare för det är då i så fall som det blir ökad ventilation i bostaden genom ökat drag i fönsterspringor eller i värsta fall genom bakdrag i imkanalerna.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

det har jag med funderat på,pannan står ju i pannrummet i källaren,visst det blir ju bra ventilation DÄR med hål rätt igenom yttervägg och panna/skorsten som suger i sig luft men den ventilationen gör ju sig bäst sommartid då det är fuktigt och rått det förenat med spillvärme från panna men då eldar jag inte ens. sen värmer inte murstocken upp vindsutrymmet och det kan som jag har förstått det innebära fuktskador,mögel speciellt om man tilläggsisolerat vind.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jo men sen är det ju typ ett krav om att installera insatsrör vid montering av en modern pelletspanna för rökgaserna är för kalla så det uppstår kondens i pipan så den kan gå sönder...vad är rätt och fel igenteligen!? det är dessa argument man hör angående bergvärme och att det inte är bra för ett gammalt hus som fått mig att fundera,modern pelletspanna kanske inte är ett dugg bättre :roll:
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Tjoho,
Jag hade ett 80mm rör i skorstenen med vermeculit runt, och en iskall skorsten.

Slet bort röret, dels försvann alla mina problem med drag, och jag kunde vrida uppbrännaren till lagom effekt utan att det rök in.

Men det bästa av allt är att nu när man är på vinden är det ett helt annat klimat. Inte varmt men heller inte kallt.

Jag kör modulerande ner till ca 5-6 kW och har unte sett några tendenser till kondens trots att min skorsten är hel * halvsten.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jag tror det beror på på. Man ska nog inte kategoriskt avfärda insatsrör.

Mitt rör i komposit har alltså ingen isolering mot pipan, och skorstenen är som sagt varm. Ärligt talat tror jag riktigt mycket värme landar i skorstenen då utrymmet mellan kompositröret och skorstenen är tätat uppifrån = varmluften blir instängd och tvingas gå ut genom teglet...

Det är nog klar skillnad på 80mm och 135mm gällande draget....

Personligen tycker jag det känns ganska bra att ha ett rör med 25 års garanti som tål eventuell kondens och elände som potentiellt kan uppstå. Allt är ju en avvägning.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

moderna pelletspanntillverkare rekomenderar 100mm som det verkar. om det inte är isolerat mellan insatsrör och sten- enbart upptill,kan det inte bli kondens därimellan då?? vore trevligt om nån faktiskt kan svara med fakta angående husets ventilation,klimat på vind osv med modern pelletspanna i källare typ biomatic och insatsrör i skorsten.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Sorry Jakob det var inte meningen att dissa insatsrör i sin helhet jag tror nog att det i många fall fyller en god funktion, men i mitt fall har det orsakat mig mycket besvär eftersom 80mm är för litet för att köra pellets i egentligen.
Testade med rökgasfläkt, köra pannan på riktigt låg effekt men alltid en rökstank i pannrummet innan jag slet ut röret och för den delen pannan och satte in en Nibe City som jag kör mot en idag alldeles för stor rökkanal :-)

De flesta system som har ett godkännande som tillåter att man själv gör dragningen bygger på att man motfyller med vermekulit. Se tex de paket som Soliduct säljer.

I mitt fall tror jag nog att kring 120 rör hade varit optimalt men eftersom jag inte har några kondens problem och har nytta av värmen så ligger jag lågt med att dra rör.

Närmast är det nog en större dragbegränsare som står på listan, kör just nu 2 tigex 25 och de står öppna mest hela tiden, så drag har jag!

Men för att komma till Stepsides önskemål om en skarp rekommendation så tror jag det är omöjligt. Det är så många faktorer som väger in i det hela. Utan man får göra en avvägning som gäller för just det specifika objektet.

/Peter
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nu var det insatsrör som frågan gällde och inte Furanflex som är en svindyr metod att gjuta en keramisk skorsten inne i den gamla pipan.
För insatsrör gäller att det ska vara dubbelväggigt, godkänt och isolerat från skorstenen. Är insatsröret enkelväggigt eller saknas isolering gäller som vanligt godkänd provtryckning av tegelskorstenen som omger röret.
Finns de som eldar Biomatic eller Ecoflex mot tegelskorsten så var ligger problemet?
Dessa pannor är ändå inte byggda för motströms värmeöverföring så extra låg rökgastemperatur i de pannorna blir en halvmesyr och knappast något man tjänar på.
Skorstenen ger tillbaka värme till huset men också ventilationskanalerna i skorstenen kräver en varm skorsten för att det ska bli tillräckligt drag så fuktskador och mögel undviks.
Den behagliga känslan inomhus är väl också värd ett par tusen per säsong.

Det är förståeligt att speciellt nybörjare på pellets drabbas av en hysteri över att släpp ut värme i skorstenen men i slutänden så är merkostnaden för att hålla huset ventilerat på det sättet liten.

Insatsrör fixar man själv från Soliduct 4600 klart och färdigt. Lyssnade på priset för Furanflex och det låg ett helt annat område.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Torsten, du ska inte tro på allt du hör.

1. FuranFlex är ett insatsrör utan skarvar. Det härdas på plats av varm ånga vid installation och blir då hårt.

2. FuranFlex är typgodkänt - och enkelväggigt.

3. Provtryckning sker i röret, ingen annanstans. Jag var med när sotarn filmade/tryckte hela installationen.

4. Jag betalade i höstas 5000 SEK inkl. moms och ROT för håltagning, ingjutning av rökrör, och ca 4.5 m FuranFlex monterat och klart med 25 års garanti. Lokala skorstensfolket gjorde jobbet. Så att priset är i ett "helt annat område" stämmer ej.

mvh
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Låter ju trevligt,

Får komma ihåg det den dan man får någon anmärkning på skorsten...

/Peter
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Suck, så kom det då igen "Dessa pannor är ändå inte byggda för motströms värmeöverföring så extra låg rökgastemperatur i de pannorna blir en halvmesyr och knappast något man tjänar på". Orkar inte igen fråga vad det skulle kunna tänkas betyda, för han svarar ju ändå aldrig på frågor. Känner mig tvingad att konstatera att Torsten tydligen har tagit som sin personliga uppgift att blanda bort korten för så många som möjligt på det här forumet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar