När självantänder pellets?

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

När självantänder pellets?

Inlägg av rod02 »

När självantänder pellets? Vid vilken temp? Funderar på att lägga några pellar i rökröret och se om de överlever där... Läser ofta on "oförbrända pellets", hur kallt har de i sina pannor? Min brännkammare är helt övertänd säkert flera hundra grader. Kammaren bredvid "veddelen" är varm nog att självtända ved m.m.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av johano »

Tja, efter att ha skaffat en pelletskorg för att kunna elda lite i kaminen utan
att behöva köpa ved kan jag bara säga att det är ruskigt svårt att få eld på
pellets...

Det enda som funkar är att dränka in översta lagret ordentligt med tändvätska och
sen fjutta på, försök med s.k. "braständare" och sånt funkar inte alls, de blir lite svedda men inte
f-n börjar de brinna...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av rod02 »

Jag har kokt/stekt pellets i konservburk, och fått en brännbar gas. Med en plåtbit fick jag en fin liten låga. Ströp jag helt så slocknade det, och självantände när jag öppnade igen. Värmen under fick jag från en annan burk jag eldade i. Plats öppen spis.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av micke_932 »

Vet inte om jag minns rätt men jag har för mig att det handlar om 230 grader för de flesta träslag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Checker »

Skulle tro att pellets självantänder runt 600°C med pilotlåga krävs ungefär hälften av tempen. Beror på materialets hårdhet också hur det tar upp värme, hårdare pellets jäkligare att tända Skulle tro att det kan skilja mellan 6 och 8mm också.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Icecap »

Jag fick veta i si tid att om brännkoppen är drygt 200°C (där passar 230°C bra) börjar pelletsen att brinna spontant. Såklart måste den värmas upp först men det kommer ju att ske.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Checker »

Skulle tro att den skulle kunna antändas om man har en pilot eller glöd men inte självantändning vid 230°? I och för sig tillsätter man en massa luft i pelletsbrännaren så att detta påverkar ju något. Men att värma i en bruk eller annat utan att tillsätta luft (blåsa) så måste 230°C vara för lite för att det skall antändas.

Bensin brukar räknas som mkt brandfarligt självantändning 260°c...konstigt om pellets vore mera brandfarligt eller lättare för att självantända?

Jo angående att veden tar sig då du eldar i pelletsbrännaren, kan vara att en liten gnista (gnistregn) från brännaren letar sig över till veden och då antänder den de brännbara gaserna som veden avger vid 300°C alltså den självantänder inte direkt av värmen.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av M.Lindskog »

230°C är ju lätt att testa i en vanlig ugn för den som så vill...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av rod02 »

Gnistor finns nog. Ibland hittar nog övertändningen in i veddelen med. Men försök att få fyr på en vedklabb med eldstål....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av micke_932 »

Jo, det ska nog till lite högre temperatur för självantändning verkar det som, enligt en artikel från räddningsverket står det 500-600 grader https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/17521.pdf vet dock ej hur det är med tillförlitligheten på artikeln i fråga.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Checker »

Hoppas att det finns skaplig tillförlitlighet då rökdykare och annan räddningstjänstpersonal använder litteraturen i studiesyfte :). Många paralleller mellan brand och elda pellets/biobränsle.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Checker »

rod02 skrev:Gnistor finns nog. Ibland hittar nog övertändningen in i veddelen med. Men försök att få fyr på en vedklabb med eldstål....
Tar du en kall klabbe så går det inte, men hetta upp den i ungen til 300°C så har du iaf en gnutta chans att tända den. Är inte kubben som brinner utan gasen som lämnar den. Tror att du har ganska högtemp i veddelen? En annan teori kanske kan vara som i bränder att brandgasen/röken från brännaren innehåller oförbrändagaser och dessa antänds i veddelen där det finns ett litet lufttillskott i form av en otät pannlucka?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Doc »

Enligt min sotare kan en timmerstock som ligger för nära skorstenen självtända redan vid 80 grader om den får tillräckligt med tid och torkning. Det är därför de är så noggrant med att kolla efter detta, anmärkningar görs även om konstruktionen redan har klarat sig i sådär dryga hundra år :shock:
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Honda »

Googlade runt lite på ämnet, verkar inte finnas något entydigt svar. Hittade en lång sammanställning av testresultat här: http://marioloureiro.net/ciencia/ignica ... od_ign.pdf Sammanfattningsvis så har tydligen olika tester gett vitt skilda resultat från 204 grader till 530 grader (Celcius). Självantändning av trä alltså, inte specifikt träpellet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: När självantänder pellets?

Inlägg av Checker »

Ja och enligt dessa försök du hänvisar till ändå upp till 710°. Men har ju stor betydelse vilken temp man mäter. Mäter man luften kring lr veden/pelletsen i sig och dess yt-temperatur samt storleken/hårdhet på det man skall antända hur utformar man testet (hur var tillförs värmen). Hur fuktigt är virket. Men skulle va kul om nån stoppar in pellets i ugnen o testar :wink:. Tror att varmluftsugn ev. skulle kunna antända vid max effekt och lite tid på sig. Torr destillation är ett fenomen som blir då virke under en längre tid kanske (hundra år) för ligga an mot en värmekälla (mustocken), då är antändningstempen betydligt lägre. Tror inte att vi pelletseldare har vår pellets nära hetare ytor eller "magasinerar" den så länge :D.

Borde finnas folk här på forumet som kan mer exakt förbränningstemp på pellets.

Icecap:
Hur tänker man kring antändning när man programmerar mjukvaran? Är väl en startcykel som är utarbetad utifrån hur pelletsen antänds? Placeringen av varmluftsmunstycket är säkert också avgörande. Skiljer förfarandet i antändning om brännaren redan är varm?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Skriv svar