Elektroniska termostat

Skriv svar
Tkalle
Späd planta

Elektroniska termostat

Inlägg av Tkalle »

Det finns många inlägg om pannor, brännare, styrning o.s.v, men inte så mycket om typer av radiatorer och styrning av dessa!?
Använder elektroniska termostat för bättre tempkomfort för respektive rum och framför allt temperatursänkning vid semester och liknande skäl till frånvaro.
Vill gärna veta om hur andra har löst sin uppvärmda miljö. :D
Ariterm Biomatc 20+ 2011, dragbegränsare, shuntstyrning yttertemperatur + elektroniska termostat på samtliga radiatorer med automatisk ändring av temp utifrån olika tidzoner inom dygnet.
148m² (2 plan) + uppvärmd källare 78m² 1934
skalman65
Energiprofet!

Re: Elektroniska termostat

Inlägg av skalman65 »

Använder elektroniska termostat för bättre tempkomfort för respektive rum
Det där lät intressant.

vad är det för fabrikat, har du ev någon länk..... :D
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

hur fungerar en sån och hur ser den ut? sätter man den som en vanlig termostat på radiatorn? passar den alla radiatorer? vad händer om det blir nåt elfel eller liknande? kopplar man in den i ett vanligt eluttag ? hur exakt är den? lät mycket intressant!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Tkalle
Späd planta

Inlägg av Tkalle »

De elekroniska termostaten monteras som vanliga manuella termostat. De termostat jag använder kommer från Honeywell och benämns som Rondostat. Använder även ett fabrikat till med benämningen eQ-3 och tillverkas i tyskland om jag förstått rätt. Har köpt termostaten från Amazon.de för de är mycket billigare i Tyskland än i andra länder jag kollat upp. Dessa termostatmodeller drivs med 2 st AA batterier och enligt tillverkarna så är driftstiden ca 2 år. Installationen är mycket enkel för termostaten ovan. Beskrivningarna till termostaten finns på engelska och tyska + några språk till. Har en beskrivning på svenska för Honeywell termostaten men har inte lyckats att lägga till den som bilaga här, men den går säkert att hitta på nätet. Kom inte ihåg var. Frågan är väl; varför 2 olika fabrikat? I första hand beror det på att Honeywells elekroniska termostat var de enda jag kunde hitta på nätet när jag började att söka efter denna typ av termostat. Nästa fråga är väl; vilka är bäst? Efter ca 1 års användning tycker jag att det är ett visst + för Honeywell för att de är tystare än eQ-3 och passar då bäst i sovrum och liknande rum där ljud är en viktig faktor. eQ-3 har fler tidszoner vilket ger mer möjligheter till att anpassa rumsvärmen till vad som behövs för respektive rum i huset. Ytterligare en bra funktion att detta termostat har en funktion där du anger att du har semester och sätter då en temp som du tycker är lämplig och anger ett slutdatum där de vanliga automatiska inställningarna återställs! Nu måste jag nog sluta med att eQ-3 köpte jag till ett betydligt lägre pris än Honeywell. :D
Dessa termostat finns att köpa hos den svenska siten conrad.se men är lite dyrare där än hos amazon.de.
Kan även lägga till att med dessa termostat har jag minskat pelletsförbrukningen med i runda tal ca 15%. För de priser jag betalt, betydligt billigare än "vanliga" termostat, så är avskrivningstiden drygt 1 år i mitt fall.
Ariterm Biomatc 20+ 2011, dragbegränsare, shuntstyrning yttertemperatur + elektroniska termostat på samtliga radiatorer med automatisk ändring av temp utifrån olika tidzoner inom dygnet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag planerar att expandera mitt värmesystem med sådana termostat, jag kan bara inte förlika mig med två ting:
1: De är batteridrivna.
2: Man ska ställa var och en för sig.

Jag vill ha ett system som kan ställas från en central styrenhet, till den central ska jag sedan koppla ett GSM/GPRS-modem för styrning med SMS.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tkalle
Späd planta

Inlägg av Tkalle »

Det kanske finns nätanslutningsbara, men det har jag inte sett någonstans. Batteridrift med den livsläng som uppgivits från leverantörerna ser jag inte som en nackdel.
Inställning görs i samband med insättning av batterier och därefter är det bara att låta termostaten stryra tempintervallerna enligt din programmering. Här kommer några exempel:
Honewell har enbart två tidsintervall och fabriksinställningen är:
22.00 - 06.00 16 grader
06.00 - 22.00 21 grader
De går att ändra efter önskemål vad gäller tid & temp.

När inställningarna väl är gjorda så sköts allt helt automatiskt dygn efter dygn tills du t ex vill stänga av för sommartid och det innebär att termostaten stänger av radiatorerna, men gör en på- och avslagning en gång i veckan för att ventilerna ej ska fastna. Bra va?

e-Q-3 har 3 tidsintervaller:

Vilka kan vara:
00.00 - 07.00 17 grader
07.00 - 12.00 20 grader
12.00 - 00.00 18 grader

Det som angivits ovan är automatiska inställningar. Vid manuellt läge så är det en temperatur som gäller, men ställas om till auto med ett tryck på termostaten. Observa att vid auto-inställning kan du med ett vred ställa in en annan temperatur än den programmerade och den gäller tills nästa auto-justering sker. 8)

Vad gäller punkt 2 kan jag bara säga att det finns termostat med en styreenhet för ett antal termostat, men om det går att ha olika temp på de styrda termostaten kan jag inte svara på.

Glöm inte att jämföra med analoga termostat där du har siffror som inte anger vilken temp de ger samt att du vet inte riktigt om de fungerar eller ej! :D

Slutkläm; Har du 12 radiatorer så gör du 12 installationer och därefter sköts allt automatiskt!
:D :D :D
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jovars, det låter ju bra, tyvärr är det inte användbart för mig ändå! Orsaken är att jag har ett liv som är "varannan vecka" samt "ibland borta".

Varannan vecka har jag barnen och varannan vecka är jag ensam, detta schema kan jag enkelt styra med en mikroprocessor (mitt yrke) och då jag ändå kommer att dra ett lågspänningsnät med kommunikation runt till alla fönster och var det annars behövs kan jag likaväl koppla till där.

Då kan jag dels logga allt jag vill logga och dels styra saker som jag finner rätt. Det kan vara att barnens rum ska värmas upp i god tid till de kommer, tiden innan beror på hur kallt det är ute. Motorvärmen likaså, lite då och då måste jag höja värmen i mitt sovrum och ibland åker jag bort.

Alltså ett ganska komplicerat tidschema där vissa delar är statiska och andra dynamiska. Skollov, semester och dylikt är exempel på de dynamiska delar, veckodagar är ett exempel på de statiska värden. Sedan är klockorna på dessa enheter knappast totalt exakta, därför måste den kollas minst varje månad och med mycket stor sannolikhet ställas rätt då också.

Som det är nu har jag ett GSM-modem kopplat till brännaren, jag kan starta och stoppa den samt få status via kommandon i klartext till och från den, detta vill jag utvidga så att jag ska kunde "bygga" olika lägen som jag kan aktivera. Det kan vara "Jag är på semester", "Alla hemma" och dylika, dom ska jag kunde programmera till att fungera på de olika tider mitt liv har och då använda SMS-delen som undantag. Men då ska jag ju stega upp ett steg och ha en styrning av det hela och koppla modemet dit istället.

Jag vill även kunde styra utebelysningen, då kan den dels vara automatisk och dels kan jag sända en SMS som slår av eller på. Jag har redan rutiner för att räkna ut solens upp- och ner-gång så att fönsterbelysning, utebelysning osv. kan styras med dessa värden helt automatisk.

På sommaren vill jag t.ex. stänga av shunt och cirkulationspump och då öppna alla elementventiler fullt, på det vis är risken för att de fastnar när eldningssäsongen väl börjar minimal. Styrsystemet kan även motionera dom automatisk, precis som den ska kunde med shunten, cirkulationspumpen osv.

Så det är inte så enkelt att styra det hela - men jag har funderingar på att kolla på en sådan grunka från Conrad och se om den går att bygga om till att ta kommandon från min styrning. Kommunikationsbussen blir vanlig seriell på RS485 och jag vill kunde läsa temperaturer vid varje element/enhet samt skicka "måltemperatur", då reglerar de själva.

Jag har 16 element i huset och bara det att kunde fjärrstyra dom skulle vara en lättnad. I sista skedet blir det nät-kontakt så att jag kan styra via internet samt en app till en android för detta.

Så det är ett stort system jag har planerat, det finns anledningar till detta ut över att få ett så bekvämt liv som möjligt men dom vill jag inte gå in på nu, jag ser dock själva projektet som ganska enkelt i sig men det blir mycket jobb med allting.

I slutändan hoppas jag att det ska leda till ett min energiräkning blir lägre, båda på pellets och el-räkningen samt att jag får mindre att sköta, då kan jag fokusera på barnen när de är här och jobbet när jag är barnledig.
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Icecap skrev:Jag planerar att expandera mitt värmesystem med sådana termostat, jag kan bara inte förlika mig med två ting:
1: De är batteridrivna.
2: Man ska ställa var och en för sig.

Jag vill ha ett system som kan ställas från en central styrenhet, till den central ska jag sedan koppla ett GSM/GPRS-modem för styrning med SMS.
Har du kollat på Danfoss living connect? Visserligen batteridrivna, men de kommunicerar via z-wave och kan styras från en central enhet.
http://www.youtube.com/watch?v=eiNgrUl61Kk

Finns givetvis en centralenhet att köpa från Danfoss, men det kanske går att bygga en egen? Hittade ett datablad där det står lite om kommunikationen: http://www.zwave-products.co.uk/online/ ... _pr_en.pdf

Jag är själv lite intresserad av en sån här lösning men det får nog vänta ett tag för min del, finns en hel del annat att lägga pengarna på som nybliven husägare.. :shock:
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har inte sett detta tidigare, mycket snyggt - och ointressant för mig. Samma sak: batteridrivet och utan möjlighet att ställa om dynamisk utifrån.

Summan för systemet i mitt hus skulle hamna på 11.743:- och då ville jag fortfarande inte ha möjlighet att styra med SMS eller via internet, bara att programmera in kända tider. Det ska tydligen gå att kommunicera med centralenheten via USB men det skulle bara betyda att jag fick ha igång en PC för att göra vad jag vill och då börjar det kosta lite väl mycket pengar och dra väl mycket ström.

Grundproblemet jag har är att husets tidschema är så pass komplicerat att det inte finns färdiga system som kan styra detta, inte av brist på datakraft men för att det blir ett så komplicerat system att mata in styrdata på att det är för experter. Ut över det vill jag kunde styra "här och nu" via internet eller SMS.

Sedan kommer jag ändå att dra runt ett 24V system till alla fönsterlampor och dra med en RS485 buss, detta för att enkelt kunde koppla in alla dessa vinterljus/juldekorationer osv som alla ska vara med LED.

Spänningsmatningen kommer att ha batteri back-up och en nätdel med PFC och styrdatorn ska även ta hand om värmesystemet, logga temperaturer inne och ute och helt enkelt fungera som en centraldator för husets funktioner.

Jag har själv haft tanker på att använda ett trådlöst system, att kryptera kommunikationen klarar jag enkelt (gammal erfarenhet) och att göra det störningssäkert är inte ett problem heller men det blir bara onödigt dyrt då jag ändå har ledningar och kommunikation (ska ha iaf.) till alla ställen det kan behövas.

Men allt detta betyder bara att jag har planerat en sådan lösning, Danfoss Living Connect och liknande produkter är helt säkert synnerligt användbart för mer normala folk och använder man det hela rätt kommer man att spara in investeringen rimligt snabbt. Och ju mindre energi man behöver för att leva bra, ju bättre är det för miljön, alltså är det en "grön" åtgärd.

Så jag påstår inte att färdiga system är skit, bara att de inte passar mig - och det kan bero på att jag är just expert på mikroprocessorstyrningar så att bygga en styrcentral på detta vis ser jag mer som ett halvtråkigt jobb, jag vet redan hur allt ska lösas, det är mest tid och pengar som fattas.

Det största problem som egentligen finns är den mekaniska delen som ska påverka ventilerna på elementen och där finns det ju olika enheter som kan köpas för en billig peng. Conrad har t.ex. eQ-3, den är inte snygg men 16 st skulle gå på 3.936:- inkl. adapter. Sedan skulle de byggas om så att jag kan styra dom, den elektronikbit hamnar nog på ~130:-/st, alltså 2.080:- extra, totalt 6.016:- för alla element i huset.

Sedan tillkommer själva styrningen jag ska bygga, i initialskedet kan jag styra med en PC om jag vill och då min centralstyrning ska styra så mycket annat ser jag inte den som ingående i elementstyrningen, det är eg. en bisak för den.
Är inte PK!
Tkalle
Späd planta

Inlägg av Tkalle »

stepside skrev:hur fungerar en sån och hur ser den ut? sätter man den som en vanlig termostat på radiatorn? passar den alla radiatorer? vad händer om det blir nåt elfel eller liknande? kopplar man in den i ett vanligt eluttag ? hur exakt är den? lät mycket intressant!
Här kommer en länk med elektroniska termostat från amazon.de:
http://www.amazon.de/gp/browse.html/ref ... =300717031
Skriv svar