Driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kent.82
Fröträd

Driftstopp

Inlägg av kent.82 »

Är inne på andra veckan med den nya pannan. Har tyvärr haft lite driftstopp. Och det är två olika larm som dykt upp.

Hittar inga egentliga orsaker att det stannar. Ber därför er om tips. Tråkigt att man inte än kan lita på en ny panna.

Kontrollera Nivåvakt har dykt upp 5ggr vid olika tillfällen. Kan konstatera varje gång att pellets finns och täcker gott och väl givarna. Samt inget damm finns på givarna. Startar upp pannan igen utan problem.

Alarm Optovakt har jag bara haft en gång. Den gången så kontrollerade jag så det inte var någon aska i röret som den sitter i, samt att den var den var ren och fin. Startade om pannan sedan har det inte kommit tillbaka.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Becker
Energiprofet!

Re: Driftstopp

Inlägg av Becker »

Har du brännaren med bara kedjedrift, eller har du ett stort hjul med "piggar" och en "kaststjärna" som puttas runt av det större hjulet?
Om du har den senare och äldre lösningen så kan din stopp bero på backspärren, som består av ett gångjärn, denna behöver då justeras.

Har du den nya brännaren där en kedja driver allt, så är det enda jag kan tänka mig är att kolla så att optovakterna sitter i tryckta så pass mycket så att de sticker ut lite. De ska sticka ut lite i internförrådet. Utsticket gör att dioden hålls ren.

Annars kommer jag inte på något... :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Jag har den äldre modellen med piggar och kaststjärna. Ska kolla om jag kan hitta någon justeringsinstruktion.

Annars så har jag kollat så givarna sticker ut lite. Och det gör de.

Annars så såg jag en annan konstig sak nyss. Jag har ju ställt alla effektlägen utom hög på 0%. Tanken är att justera in 15kW så bra som möjligt och sedan aktivera de andra efter hand. Men alldeles i slutet av eldningscykeln så hade den slagit över till låg? Då kollade jag timern på hur mycket de olika lägerna hade gått, så hade läge låg gått ca 30%. Skumt!

Visste då inte vad jag skulle göra så jag satt värdena på läge låg likadant som på läge hög.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

En spekulation skjuten från höften: Kan det vara så att pannan trott att den kört på Låg (den går ner på låg mot slutet av cykeln), men att det slocknat efter ett tag pga dina noll-inställningar. Optogivaren signalerar ingen låga trots att den är i slutet av eldningscykeln -> panna tror att någon givare är kaputt.

Vill du tvinga den att köra endast på Hög så kan du ställa in Tankdiff.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

M.Lindskog kan ha rätt.
Ändra till tankdiff, eller ställ in samma värden på "låg" och "hög".

Men ta dig också tid att sitta en stund i pannrummet och studera backspärren, (gångjärnet), den ska lägga sig bakom kuggen och spärra kugghjulet varje gång det rör sig. Annars kan kugghjulet röra sig bakåt och då kan det bli galet. :?
Justera gör du enkelt genom att lossa på bulten som håller gångjärnet och flytta det framåt eller bakåt. (Troligen bakåt). :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kontrollera nivåvakt:
Detta kan visa ifall pelletsdammet blir statiskt tar man lite antistat sprej och spruta på nivåkännarna(som man använder till datorskärmar o tv apparater) så försvinner detta.
Använd detta på optovakten likaså för sotdammet dras till glas som järn till magnet.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
rpc
Gallringsobjekt

Inlägg av rpc »

Jag känner igen symptomen... Ibland kan detta faktiskt bero på att slussen är otät - kolla slussvingarna!

Om inte detta hjälper så kan det också bero på att inställningarna inte är helt optimala. Vid nåt tillfälle blev jag tvungen att justera ner matningen lite för att få maskinen att gå som den ska... Och egentligen vet jag inte varför - dat handlade inte om att jag bytt pelletssort eller nåt, men jag har ju sett att pelletsens volymvikt kan variera en hel del också i en och samma leverans...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Nuså har den gått en vecka utan problem alls :D . Peppar, peppar.

Jag såg ju att den slog över till ett läge som igentligen var avstängt. Det jag gjorde var att ställa in läge LÅG på samma värden som jag har på HÖG. Efter det så har det funkat.

Tackar för alla ideér!

Håller annars på att justera in fläkten för att få det så bra som möjligt, och bara njuta av värmen.

En annan liten fråga. Mitt siktglas får en lätt antydning av kondens på insidan samt det lägger sig lite aska i röret. Hur ser det ut för er?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag får också kondens där i början av en bränncykel, men den försvinner efter en stund.

Flygaskan får jag också, försvinner av draget när jag skruvar bort synglaset för rengöring.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om man bara vill använda ett läge (hög) ställer man övriga på 0%
Kan det varit så den av nån anledning inte hunnit fylla upp internförrådet därav larm om nivå?
Hinner den inte få fram pellets så givaren täcks inom vald tid stannar den, Std är 30 sek..
Om optovakten va sotig behövs mer fläkt..

15 kW= 520 gram/10 min o fläkt 33%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar