Byta förbränningsfläkt Ecotec A3.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
J.S
Frö

Byta förbränningsfläkt Ecotec A3.

Inlägg av J.S »

Hej!

Är ny här på forumet, mitt första inlägg :)

Jag har problem med min pelletsbrännare (Ecotec A3) och jag har lokaliserat det till förbränningsfläkten. Brännaren går, matar in pellets och tänder men förbränningsfläkten går inte igång vilket medför att pelletskoppen blir överfull. Dock så går brännaren igång när jag hjälper till att snurra igång den, och då kan den gå ett bra tag. Dock så låter den illa, gnisslar. Har smort den men tycker inte att det hjälpt märkbart.

Detta var igår, idag går den inte igång alls så jag misstänker att jag får byta ut den helt. Är detta något man kan göra själv, om jag köper en ny fläkt?

Är det isåfall bara att skruva fast den nya och koppla in den eller måste man ställa in den på något sätt?

Tacksam för svar då jag inte är helt hemma inom detta området än! :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Byta förbränningsfläkt Ecotec A3.

Inlägg av Roli »

Har du rätt fläkt (en med samma data som befintlig) så är det bara att demontera den gamla och sätta tillbaka den nya på samma sätt. Fyra skruvar (kan vara två) och en elkabel med två ledningar om jag inte minns helt fel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
J.S
Frö

Inlägg av J.S »

Ja det låter ju som om det skulle kunna gå att fixa! Tack för svaret! Hur vet jag om det är samma data på fläktarna, är det serienummret som står på den gamla?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Modellbeteckningen borde väl ge samma data på "fläktflåset". Alternativ köpa fläkten som reservdel hos en EcoTec-återförsäljare, kan nog bli dyrare än om man köper en direkt från någon fläkttillverkare men säkerheten att det blir likvärdiga data ökar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Pellkam har samma fläkt för 720:-, tror den kostar ungefär dubbelt hos Ecotec.
Art.nr: E1245, Torin fläkt
http://pellkam.se/art-1.asp?id=20&iPageID=7
Jerjo