Elda med pellets i Ryssland, vilket fabrikat på hårdvaran?

Skriv svar
Martin_Blomberg
Späd planta

Elda med pellets i Ryssland, vilket fabrikat på hårdvaran?

Inlägg av Martin_Blomberg »

En kompis till mig skall bygga hus i Ryssland. Han är inne på att värma upp huset med pellets (dvs kopplad till vattenburen värme).
Förutsättningar:
* Pellets finns att få tag i, men kvalitén är antagligen varierande och kanske inte lika lätt att hitta.
* El-försörjningen är inte alltid att lita på så han kommer ha back up generatorer.
* Ved finns dock alltid att få tag i.
Dem kommer att bo i huset från tidig vår till tidig vinter (mars-desember), så huset kan komma bli obebodd under värsta vintern. Det är typisk innlandsklima med varma sommrar och smällkalla vintrar.
Det är i närheten av Moskva så reservdelar brukar gå att ordna (om inte annat så per post). Generellt behöver saker som skall funka i Ryssland vara robust konstruerade med minimalt antall delar som kan gå sönder. Om ngt går sönder / kräver service så har han inte råd att flyga inn service tekniker :-) de bör helst finnas på plats i Ryssland.

Kan ni ge råd om märken / kombinationer av märken och modeller på fabrikat som skulle passa för ovanstående förutsättningar?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Elda med pellets i Ryssland, vilket fabrikat på hårdvara

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,

Är det någon som ska ha tillsyn över huset mellan december och mars, eller ska det stå helt utan tillsyn?

Ska det stå helt utan, så är ju frågan om inte det bästa är att tömma alla system på vatten i stil med det man gör i många sommarhus..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nytt hus!! Obebott vintertid!! =måste väl ha lite värme på ändå?

Borra i (Ural)berget=BVP... skulle jag gjort faktiskt i detta fall :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det känns som att det behövs lite mer förutsättningar..
Tillsyn eller inte?

Med varierande elförsörjning så känner jag en värmepump tveksam?
Vad händer när det inte finns någon el?
Kan man lita på att elektroniken i systemet klarar återkommande återstarter efter elavbrott?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Med lite betänketid :) ..så skulle jag faktiskt inte ens satsat på vattenburet..Med kallställningstanken osv..Skulle nog satsat på luftburen värme+i komb med vedkamin(er)...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pelletseldad varmluftspanna och varmluftskanaler kanske?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Martin_Blomberg
Späd planta

Inlägg av Martin_Blomberg »

Har nu fått svar från honom:
De räknar med att åka till huset 1 gång varannan vecka under vintern.
Han undrar om man kan hälla antifreeze (glykol kanske?) i systemet för att förhindra is.

Följdfrågor:
Kan ett pelletsbaserad vattenburet system klara att gå under 14 dagar utan tillsyn (på låg effekt)?

Kan man använda antifreeze i den vattenburna delen i fall ngt med eldningdelen av systemet fallerar (i värsta fall står det då utan tillsyn i minus 15 under 13 dagar)?

Tar med en fråga som kom upp tidligare i tråden också: Kan man lita på att elektroniken i systemet klarar återkommande återstarter efter elavbrott? --> Finns det några fabrikat som har extra robust elektronik?

Tar med en till fråga som kom upp nu: Hvilka robusta system finnes det på marknaden som gör det möjligt att styra pannan/brännaren (inkl. larma) via SMS?
Senast redigerad av Martin_Blomberg den tis 06 dec, 2011 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Självklart kan man använda kylarglykol i värmesystemet, det fungerar lika bra där som i bilen. Men jag skulle tro att man måste kolla att elementventiler osv. klarar glykolen och inte lösas upp.

Själv har jag ett GSM-modem sittande till brännaren, jag kan skicka SMS som slår på eller av brännaren, alltså inte strömmen men "trycker" start eller stopp. Den funktion använder jag när det inte finns risk för frostskada och jag är barnfri, då kan jag bestämma om jag ska ha värme i huset eller inte.

Senare ska jag ha ett mer omfattande system som styr värmen och då flyttar jag modemet dit.

Utlösas ett larm på brännaren får jag per automatik ett SMS med larmet i klartext, jag skulle tro att en sådan funktion kunde vara användbar därborta i österland.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar