Inblåst pellets lägger sig på ena sidan av förrådet

Skriv svar
leonardooe
Ungskog

Inblåst pellets lägger sig på ena sidan av förrådet

Inlägg av leonardooe »

Har byggt ett nytt bulkförråd med måtten B=1,2m. L=2,4m och H=3,6m. Inblåsningen sker på kortsidan och 25 cm under tak. 0,5 m framför den andra kortsidan hänger en 1 m dämpduk ned. Nu till mitt problem.
Fick 3 ton inblåst utan problem. När jag sedan tittade in i förrådet så ligger all pellets upp mot taket vid den bortre väggen och lutar brant ned mot inblåsningssidan. Utmatningen med skruv sker från centrum av förrådet.
Vad kan man göra för att få pelletsen att lägga sig mera jämnt över förrådet eller helst mera i mitten?
Taxen
Pannrumstomte!

Re: Inblåst pellets lägger sig på ena sidan av förrådet

Inlägg av Taxen »

Eftersom du kan få plats med det dubbla,så kan du hänga duken mera mot mitten så det ramlar ner där i stället.Men ta inte för nära inloppet så du inte får i dina 3 ton nästa gång.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Blåsa in mer pellets nästa gång. :)

Första gången jag fyllde bulken beställde jag 3ton och fick samma fenomen som dig, nu är jag uppe i 4,5ton och då är bulken nästan full. Ska nog pröva med 4,6ton nästa gång.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
leonardooe
Ungskog

Inlägg av leonardooe »

Taxen skrev:Eftersom du kan få plats med det dubbla,så kan du hänga duken mera mot mitten så det ramlar ner där i stället.Men ta inte för nära inloppet så du inte får i dina 3 ton nästa gång.
Ett tänkbart förslag. Duken som jag har är en dubbel kraftig presenning men min oro är att det snabbt blir hål i den eftersom det verkar vara en kraftig stråle från pelletsbilen.
leonardooe
Ungskog

Inlägg av leonardooe »

CPMS skrev:Blåsa in mer pellets nästa gång. :)

Första gången jag fyllde bulken beställde jag 3ton och fick samma fenomen som dig, nu är jag uppe i 4,5ton och då är bulken nästan full. Ska nog pröva med 4,6ton nästa gång.
Har haft samma tanke som du men blir det inte mycket spån mot slutet när pelletsen ligger och slår mot sig själv?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Ingen aning faktiskt, min bottenskruv ligger i ett rör med öppningar på botten av behållaren så det mesta av smulet kommer inte in i brännaren utan ramlar till botten brevid skruven och det som kommer med till brännaren brinner upp.

Efter 5års körning skottade jag ut ca 5 matkassar med spån men nu har jag byggt om behållaren så jag bränner upp spånet istället. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om du inte vill flytta duken eller köpa mer pellets så är lösningen att be chauffören blåsa in pelletsen med lägre tryck i ditt förråd. Då hamnar den mer mot mitten. Att allt "far" längst in betyder högt tryck som är det sämsta för pelletsen, ger mycket spån och fin material när pelletsen slår i din bakre vägg/duk.

Ett anpassat tryck till respektive förråd är det bästa om man vill ha/få bra pellets. Allt som pelletsen kollidera/slår mot även dukar mm ger mer spån och fin material än om den inte träffar något alls.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leonardooe
Ungskog

Inlägg av leonardooe »

Tack för ditt förslag och även ni andra. Visste inte att pelletsbilen kan reglera inblåsningstrycket. Skall ringa pelletsleverantören och kolla hur de kan klara detta.

Direktcitering borttagen. Forumet blir mer överskådligt och lättläst om vi undviker citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo allt som bromsar pelletsen ger spån, så ett anpassat lossningstryck är det bästa. Att lossa med 0,7 bar eller 0,5 bar gör stor skillnad. Vid 0,7 bar så får jag också allt att bli liggande i ena sidan men med 0,5 bar så fyller det från mitten. Faran med detta är att det fyller upp så avluftningen blir täckt och då kan det bli kritiskt med trycket i förrådet. Jag skall kolla med 0,6 bar nästa gång.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

0,3-0,4 Bar räcker för att fylla förråd under korta transportavstånder.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar